Omet navegació

5. Novetats de la llei 39/2015 respecte de la Llei 30/1992

Les novetats que introdueix la Llei 39/2015 respecte de la regulació anterior (que seran objecte de desenvolupament als temes següents) poden sintetitzar-se de la manera següent:

  • Gestió electrònica com a habitual de les administracions públiques.
  • Sistematització de tota la regulació dispersa sobre el procediment administratiu electrònic.
  • Inclusió en l’objecte de la Llei 39/2015, amb caràcter bàsic, dels principis que informen l’exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària de les administracions públiques.
  • Exigència que només per llei es puguin establir tràmits addicionals o diferents dels previstos a la Llei. Es poden concretar certes especialitats del procediment referides a la identificació dels òrgans competents, terminis, formes d’iniciació i terminació, publicació i informes que cal demanar.
  • Capacitat d’obrar, que s’amplia als grups d’afectats, les unions i entitats sense personalitat jurídica i els patrimonis independents o autònoms quan la llei així ho declari expressament.
  • Nous mitjans per acreditar la representació en l’àmbit exclusiu de les administracions públiques:
    • Apoderament apud acta presencial o electrònic.
    • Acreditació de la inscripció en el registre electrònic d’apoderaments de l’Administració pública o organisme competent.
  • Obligació de cada administració pública de disposar d’un registre electrònic d’apoderaments, tot i que les administracions territorials poden adherir-se al de l’Estat.
  • Separació entre identificació i signatura electrònica.
  • Establiment com a bàsics dels mitjans simplificats per acreditar la identificació i la signatura, de manera que, amb caràcter general, només serà necessària la identificació i s’exigirà la signatura quan hagi d’acreditar-se la voluntat i el consentiment de l’interessat.
  • Concreció dels subjectes que estan obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques.
  • Obligació de totes les administracions de disposar d’un registre electrònic general o, si escau, adherir-se al de l’Estat. Aquests registres estaran assistits per una xarxa d’oficines que s’anomenaran oficines d’assistència en matèria de registres, que permetrà als ciutadans presentar les sol·licituds en paper i es convertiran en format electrònic.
  • Obligació de cada administració de mantenir un arxiu electrònic únic dels documents que corresponguin a procediments acabats.
  • Regulació amb detall del règim de validesa i eficàcia de les còpies, aclarint i simplificant el règim actual i definint els requisits necessaris perquè una còpia sigui autèntica i les seves característiques.
  • Obligació de cada administració de disposar d’un registre o sistema equivalent que permeti deixar constància dels funcionaris habilitats per a la realització de còpies autèntiques, així com, si així es decideix, assistir els interessats en l’ús de mitjans electrònics.
  • Introducció del còmput de terminis per hores i la declaració dels dissabtes com a inhàbils.
  • Establiment com a preferents les notificacions electròniques.
  • Unificació dels anteriors procediments especials sobre potestat sancionadora i responsabilitat patrimonial. Ara s’han integrat en el procediment administratiu comú.
  •  Separació dels aspectes orgànics, tant dels principis generals de la potestat sancionadora i responsabilitat patrimonial com dels altres relatius als òrgans, competències que es desenvolupen en la Llei 40/2015, com les relacions ad intra (administracions públiques-sector públic), ja que la Llei 39/2015 queda integrada únicament per les relacions ad extra (administració-ciutadans).
  • Creació i regulació del nou procediment administratiu comú simplificat que ha de resoldre’s en un termini màxim de 30 dies.
  • La possibilitat que quan una Administració hagi de resoldre una pluralitat de recursos administratius que portin causa d’un mateix acte administratiu i s’hagués interposat un recurs judicial contra una resolució administrativa o contra el corresponent acte presumpte desestimatori, l’òrgan administratiu podrà acordar la suspensió del termini per resoldre fins que recaigui pronunciament judicial.
  • Supressió de les reclamacions prèvies a la via civil i laboral.
  • Regulació per primera vegada en una llei de bases conformement a les quals s’ha de desenvolupar la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària de les administracions públiques amb la participació dels ciutadans, que manifesten l’opinió mitjançant l’accés al web oficial de l’administració.
  • Obligació de totes les administracions públiques de divulgar el pla anual normatiu que recollirà totes les propostes amb rang de llei o de reglament que seran elevades per a l’aprovació l’any vinent.
  • Enfortiment de l’avaluació normativa exposada, ja que juntament amb el deure revisar de manera continuada l’adaptació de la normativa als principis de bona regulació, s’imposa l’obligació d’avaluar periòdicament l’aplicació de les normes en vigor.