General
Guia d'habilitats socials
Data d'actualització: novembre 2020
Data d'actualització: novembre 2020
Aquesta guia és el resultat de la feina realitzada per uns companys que han format part d'un
grup d'aprenentatge col·laboratiu (GAC)
i que l'han volgut compartir amb tots vosaltres. Si voleu aprofundir en aquest programa formatiu podeu accedir a aquest document. |
---|
QUI SOM
Som uns companys amb una inquietud comuna: fer que les relacions socials siguin fàcils i ens facin créixer des dels punts de vista tant professional com personal.
Perquè per sobre de tot, som persones amb emocions, inquietuds i moltes capacitats.
La finalitat d’aquesta guia és facilitar a les persones que tenen una relació professional dins l’Administració de la CAIB i el sector instrumental un manual per poder resoldre problemes de comunicació i conflictes, millorar la feina en equip i créixer personalment i professional.
És molt senzill!
Aquesta guia consta de 5 mòduls. En cadascun hi ha una primera part de teoria que es complementa amb vídeos explicatius, jocs i altres activitats, que esperam que trobeu interessants.
Us convidam a aportar les vostres idees a l'adreça següent: guiahabilitatssocials@gmail.com; Així, entre tots ampliarem coneixements i farem més rica aquesta guia.
Maneres de fer o de comportar-se que serveixen per afavorir les relacions interpersonals
Les habilitats socials són un conjunt de competències conductuals que possibiliten que la persona mantengui relacions socials positives amb els altres i que afronti, de manera efectiva i adaptativa, les demandes del seu entorn social, aspectes que contribueixen significativament, d’una banda, a l’acceptació per part dels companys i, de l’altra, a un ajut i adaptació social adequat.
Hi ha moltes evidències de la importància que tenen unes bones estratègies de relació i comunicació interpersonal per a l’ajustament emocional i psicològic de les persones. Per descomptat, el desenvolupament òptim de tasques o professions està directament relacionat amb el domini per part de la persona de les habilitats de relació interpersonal.
Les habilitats socials per si soles no defineixen un comportament determinat com a “socialment efectiu”; són una condició necessària, però no suficient. Han d’estar orientades pels objectius i per les regles de la situació comunicativa concreta. Els objectius i les regles seran els criteris que ens permetran triar quina serà l’habilitat més adequada per afrontar una situació interpersonal específica.
Hem elaborat aquesta guia amb la finalitat de donar a conèixer el món de les habilitats socials com a una eina per facilitar el nostre creixement personal i professional.
Vídeo explicatiu i informatiu damunt l'orientació i estimulació del desenvolupament de les habilitats socials.
Depenent de la dificultat de la situació, es requereix mostrar unes habilitats o unes altres. Per començar a aprendre aquestes habilitats hem de conèixer primer les tècniques bàsiques de la comunicació eficaç i després incorporar-hi aquestes conductes socialment desitjables, que són les habilitats socials.
En aquest mòdul es poden practicar tècniques que pretenen estimular la comunicació entre els participants mitjançant jocs de comunicació i visualitzar diferents vídeos explicatius.
Tornem a fer un repàs damunt la conducta assertiva: ser capaç d’expressar el que sents, necessites o penses tenint en compte el que l’altra persona sent, pensa o necessita és l’habilitat que s’anomena assertivitat.
Lisette Navarro, professora de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés, ens explica que aquesta eina ens pot ser molt útil en el nostre dia a dia per resoldre molts conflictes quotidians petits.
El grup Hàbils Som, d’aprenentatge col·laboratiu, et donam les gràcies per haver llegit la guia d’habilitats socials, i esperam que t’hagi resultat profitosa.
Nosaltres hem après molt fent-la i ens ha agradat poder compartir amb tu el resultat de la nostra feina.
I ja ho saps..., amb pràctica i paciència, tots podem adquirir unes bones habilitats socials.