A |
---|
ASSAIG CONDUCTUALTècnica d’entrenament que consisteix en la pràctica massiva de les conductes objecte d’intervenció per valorar-les i, en conseqüència, reforçar-les o no immediatament. | |
ASSERTIVITATÉs la capacitat per expressar lliurement les opinions i els sentiments propis sense violar els drets dels altres. | |
AUTOESTIMALa manera en què cada persona es percep i es valora a si mateixa. | |
AUTOESTIMA NEGATIVANo existeix una opinió personal que sigui neutra, sinó que duu implícit un judici de valor, una càrrega negativa. | |
AUTOESTIMA POSITIVANo existeix una opinió personal que sigui neutra, sinó que duu implícit un judici de valor, una càrrega positiva. | |
AUTOREGISTREÉs una tècnica d’avaluació social en la qual l’observador i l’observat són la mateixa persona. | |
C |
---|
CANALElement físic per on l’emissor transmet la informació i que el receptor capta pels sentits corporals. Es denomina canal tant al medi natural (aire, llum) com al mitjà tècnic utilitzat (impremta, telegrafia, ràdio, telèfon, televisió, ordinador, etc.), i es percep a través dels sentits del receptor (oïda, vista, tacte, olfacte i gust) | |
CAPACITAT D’AUTOAVALUACIÓDesenvolupar la capacitat d’entusiasmar-nos amb el hem de fer, per poder-ho dur a terme de la millor manera, eliminant altres impulsos que ens desviarien de la tasca millora el rendiment de qualsevol activitat que s’ha d’emprendre. | |
CODIConjunt o sistema de signes que l’emissor utilitza per codificar el missatge. | |
COL·LABORACIÓParticipació creativa, genera solucions en les quals tots són guanyadors i tots cedeixen en alguna cosa. | |
COMPETÈNCIALes persones intenten satisfer els seus interessos. Poden ser adequats quan es necessita una acció ràpida. | |
COMPETICIÓFórmula per afrontar un conflicte que ens dona la mesura en què està dispost a esforçar-se per satisfer les pròpies necessites i interessos. | |
COMPONENT COGNITIUSuposa actuar sobre “el que pens” (pensaments, idees, opinions) i poder modificar-los per altres. Els components cognitius serien la percepció, els pensaments, les expectatives o fins i tot les actituds. | |
COMPONENT CONDUCTUALSuposa actuar sobre “el que faig”, sobre el comportament per poder modificar els nostres actes. | |
COMPONENTS FISIOLÒGICSSuposa actuar sobre “el que sent”, sobre les emocions, els sentiments que tenim. | |
COMPONENTS NO VERBALSDins el component conductual s’inclouen els elements no verbals, com són l’esquema corporal, el moviment, el so (sense paraules), que serveixen per recolzar el contingut verbal del llenguatge o per transmetre informació entre si. Altres funcions serien: refermar el que es diu, substituir a partir dels gests la verbalització, emfatitzar una expressió verbalitzada (arrufar el nas), etc. | |
COMPONENTS PARALINGÜÍSTICSEls
components paralingüístics constitueixen el conjunt de senyals que acompanyen
la comunicació verbal i formen part de la comunicació no verbal. Aquests
components ens proporcionen informació a través de “com” es diu, en oposició a “què”
es diu amb paraules. | |
COMPONENTS VERBALSDins el
component conductual es poden incloure els elements verbals propis de la
conducta humana i són els elements referits a la paraula i al seu context. | |
COMPROMÍSInclou la negociació, en la qual cada part interessada ha de cedir en alguna cosa, amb el fi de guanyar alguna cosa. | |
COMUNICACIÓLa
comunicació interpersonal és la interacció recíproca o independent, cara a cara
entre dos o més interlocutors en el marc de seqüències de comportament verbal i
no verbal, orientats per sentiments i/o objectius que transmeten o intercanvien
recíprocament informació o missatges. | |
CONCILIACIÓEs tracta
de satisfer els interessos dels altres. Mantén l’harmonia i evita divisions. | |
CONDUCTA SOCIALMENT HÀBILÉs el conjunt de conductes mostrades per un individu en un context interpersonal que expressen sentiments, aptituds, desitjos, opinions o drets d’aquest individu d’una manera adequada a la situació, respectant aquestes conductes en els altres, i que generalment resol els problemes immediats de la situació mentre minimitza la probabilitat de futurs problemes (Caballo, 1986). | |
CONFLICTESSón situacions en les quals dues o més persones entren en oposició o desacord a causa de la incompatibilitat o desacord entre els seus interessos, necessitats, desitjos o valors. | |
CONTEXTCircumstàncies temporals, espacials i socioculturals que envolten el fet o acte comunicatiu i que permeten comprendre el missatge en la seva justa mesura. | |
CONVERSACIÓConsisteix normalment en una barreja de resolució de problemes i transmissió de informació, d’una banda, i el manteniment de les relacions socials i el plaer de la interacció amb els altres, de l’altra. | |
COOPERACIÓFórmula per afrontar un conflicte entesa com el grau en el qual un subjecte està dispost a esforçar-se per satisfer les seves necessitats i els seus interessos. | |
COSTUMS SOCIALSLes salutacions, els comiats, donar gràcies són costums socials que indiquen components verbals estandarditzats que si els aïlles no tenen significat. | |
CRÍTICAAcció. Conjunt d’opinions o judicis que responen a una anàlisi i que poden resultar positius o negatius. | |
D |
---|
DIFICULTAT PER DÈFICIT D’HABILITATSEs deuen al fet que determinades conductes no han estat apreses. Per tant, no tenen aquesta habilitat en el repertori individual. | |
DIFICULTAT PER INTERFERÈNCIESEs dirigeixen fonamentalment a distorsions de la realitat o pèrdues en les facultats. Per tant, s’orienten als components cognitius i as fisiològics. | |
DRETS ASSERTIUSEls drets assertius són punts de suport, i ha de fer valer davant nosaltres mateixos i davant els altres. | |
E |
---|
EMISSOREl que transmet la informació (un individu, un grup o bé una màquina). | |
EMPATIAParticipació afectiva i, en general, emotiva d’una persona en una realitat aliena. Ser empàtics és ser capaços de “llegir” emocionalment les persones, mecanisme adaptatiu. | |
ENTRENAMENT D’HABILITATSPodem definir-la com “un punt de vista general de la teràpia dirigit a incrementar la competència de l’actuació en situacions crítiques de la vida” (Goldsmith i Mcfall, 1975, p. 51) | |
ENTREVISTAÉs la principal eina d’anàlisi conductual i en la pràctica clínica sol ser un instrument indispensable. | |
EVASIÓÉs un comportament que consisteix a no enfrontar-se amb els altres. Si no s’afronta el conflicte és molt probable que sorgeixi de nou. | |
EXPRESSIÓ FACIALLa cara transmet l’estat emocional. L’àrea més important de la comunicació no verbal i la part del cos que més prop s’observa durant la interacció. | |
EXPRESSIONS EXECUTIVESMoltes expressions tenen conseqüències socials immediates que constitueixen el seu significat. Exemple en són fer promeses, emetre veredictes. | |
F |
---|
FACTORS INTRÍNSECSEstan referits a les condicions de treball en el sentit més ampli, com el salari, les polítiques d’empresa, l’entorn físic, la seguretat en el treball, etc. Segons el model bifactorial, aquests factors extrínsecs sols poden prevenir la insatisfacció laboral. | |
G |
---|
GENERALITZACIÓ D’ENTRENAMENTEl seu objectiu és que les habilitats apreses es generalitzin gradualment en la vida real. | |
GESTSUn gest és qualsevol acció que envia un estímul visual a un observador. Per arribar a ser un gest ha de ser vist per algú altre i ha de comunicar alguna informació. | |
I |
---|
INFLEXIÓÉs l’elevació o atenuació que es fa amb la veu trencant o passant d’un to a un altre. Serveix per comunicar sentiments i emocions. | |
INSTRUCCIONSEncaminades a influir en la conducta dels altres directament. | |
INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONALCapacitat de controlar i regular els sentiments d’un mateix i dels altres i utilitzar-los com a guia del pensament i de l’acció. | |
Í |
---|
ÍTEMSUnitats d’una llista. | |
J |
---|
JOC DE ROLSÉs una representació d’una situació real. Encara que s’utilitzin en situacions simulades, és una eina efectiva per analitzar i autoanalitzar les conductes, millorar la comunicació, representar la conducta assertiva, exercir l’empatia , etc. | |
L |
---|
LÍDER FORMALPersona que ocupa un càrrec donada una posició estandarditzada. Exemple: un cap o un càrrec directiu. | |
LÍDER INFORMALPersona designada com a tal pel mateix grup. Exemple: en un grup independent es designa una persona per exercir de líder. | |
LIDERATGEÉs el coneixement, les actituds i les conductes utilitzades per influir sobre les persones per aconseguir la missió desitjada: en altres paraules, lideratge és l’acció d’aconseguir que les persones s’identifiquin com una missió o visió perquè treballin en la seva realització. | |
M |
---|
MEDITACIÓPràctica d’un estat d’atenció concentrada sobre un objecte extern, pensament, la pròpia consciència, caps dels anteriors o el propi estat de concentració. | |
MIRADALa podem definir com “el mirar de l’altra persona en o entre els ulls, o més generalment en la mirada superior de la cara”. La mirada mútua implica que s’ha fet “contacte ocular” amb l’altra persona (Cook, 1979, p, 77). | |
MISSATGELa mateixa informació que l’emissor transmet. | |
MISSATGES LATENTSSón frases que comporten un missatge implícit. | |
MODELATGETècnica d’entrenament que consisteix en l’aprenentatge per mitjà de la imitació. | |
MOTIVACIÓLa motivació és una característica de la psicologia humana que contribueix al grau de compromís de la persona; és un procés que ocasiona, activa, orienta, dinamitza i mantén el comportament dels individus cap a la realització d’objectes esperats. | |
MOTIVACIÓ EXTRÍNSECAPer als que estan motivats extrínsecament, les seves recompenses són factors externs. Aquestes persones fan el seu treball per guanyar una recompensa o evitar un càstig. | |
MOTIVACIÓ INTRÍNSECAAquesta motivació ve de dins un mateix. Les activitats que els individus fan són la seva pròpia recompensa. | |
N |
---|
NECESSITATS DE RECONEIXEMENTEs refereixen a la manera en què es reconeix el treball del personal, es relaciona amb l’autoestima. | |
NECESSITATS D’AFILIACIÓEstà relacionada amb el desenvolupament efectiu de l’individu. Són les necessitats d’associació, participació i acceptació. En el grup de feina, entre elles, es troben: l’amistat, l’afecte i l’amor. Es satisfan mitjançant les funcions de serveis i prestacions que inclouen activitats esportives, culturals i recreatives. | |
NECESSITATS D’AUTOREALITZACIÓSón les més elevades, es troben al capdamunt de la jerarquia, a través de la satisfacció personal, troben sentit a la vida mitjançant el desenvolupament del potencial d’una activitat. | |
NECESSITATS FISIOLÒGIQUESNecessitats per mantenir la salut de l’individu. | |
NEGOCIACIÓComunicació dirigida a trobar una alternativa de solució per resulti acceptable per a ambdues parts. Aquesta resposta té en compte els sentiments, les motivacions i els interessos d’ambdues. | |
O |
---|
OBSERVACIÓ CONDUCTUALEs una tècnica d’avaluació social. Com l’habilitat social, es coneix a través de respostes manifestes del subjecte, l’observació d’aquestes és l’estratègia més útil per avaluar les habilitats. | |
P |
---|
PARLA EGOCÈNTRICADirigida cap a un mateix sense tenir en compte l’efecte que està tenint sobre els altres. | |
PERCEPCIONS DAMUNT AMBIENTS DE COMUNICACIÓDepenent del lloc, la comunicació és d’una manera o una altra | |
PERTORBACIÓ DE LA PARAULASón les vacil·lacions, falsos inicis i les repeticions. Les pertorbacions en excés en la parla poden ser causa d’inseguretat, incompetència, poc interès o ansietat. | |
PLANIFICACIÓ D’ENTRENAMENTPrimera fase de l’entrenament d’habilitats socials que té per objecte principal establir els objectius específics de l’entrenament així com delimitar les condicions d’aplicació. | |
POSTURA CONGRUENTLes persones solen imitar postures corporals dels altres; aquest fenomen es denomina postures congruents (Davis, 1972). | |
POSTURA CORPORALÉs la posició del cos i dels seus membres, la forma com seu, com s’està dret i com es passeja. Reflecteix les seves actituds, sentiments sobre ella mateixa i la seva relació amb els altres (Mehrabian, 1972). | |
PREGUNTESLes preguntes són essencials per aconseguir mantenir la conversació, obtenir informació, demostrar interès i influir en la conducta dels altres. Poden categoritzar-se de les formes següents (Towel, Bryant i Arglyle, 1978). | |
PREGUNTES AMB FINAL OBERTNo es responen amb un sí o amb un no. Què vares fer durant les vacances? | |
PREGUNTES AMB FINAL TANCATEs poden respondre amb un sí o amb un no i donar lloc a respostes llargues. T’ho has passat bé aquest cap de setmana? | |
PREGUNTES ESPECÍFIQUESÚtils per mantenir xerrant l’altra persona. On vares anar exactament? | |
PREGUNTES GENERALSPermeten al que parla fer-ho sobre el que tria i són útils per començar una conversa. Com estàs? | |
PREGUNTES SOBRE FETSS’utilitzen per obtenir informació. Què has fet aquest cap de setmana? | |
PREGUNTES SOBRE SENTIMENTSS’utilitzen perquè els altres contin coses sobre ells mateixos i segueixen normalment les preguntes sobre els fets. Et va agradar? | |
PROBLEMES PSICOMÈTRICSProblemes sorgits per l’absència de dades de fiabilitat i validesa. | |
R |
---|
RECEPTORAquell que individualment o col·lectiva rep la informació. Pot ser una màquina. | |
RESPOSTES ELECTROMIOGRÀFIQUESReflecteixen el registre de l’activitat elèctrica associada a la contracció muscular. | |
RETROALIMENTACIÓÉs la comunicació en dues direccions i garanteix la interacció social. | |
RETROALIMENTACIÓ D’ATENCIÓL’oient manifesta atenció triant una distància, orientació i postures pròpies, mirant més del 50% del temps, assentint amb el cap, fent sons vocals de seguiment o emetent afirmacions verbals. | |
RETROALIMENTACIÓ QUE REFLECTEIXReflecteix el significat del comentari del que es parla, de manera que empatitza amb la persona que comunica i es reforça el missatge que transmet. Per exemple, “penses així… perquè …”. | |
S |
---|
SISTEMES D’AUTOREGULACIÓEl model de Sistemes autoreguladors va ser desenvolupat per Leventhal i els seus col·laboradors (Leventhal, Meyer i Narez, 1980) amb la pretensió de superar les dificultats posades de manifest en les recerques que tenien com a referent el model de creences de salut i la teoria de l’acció raonada. | |
SOBREGENERALITZACIÓElaborar conclusions sobre fets aïllats. Exemple: “és sempre infidel”. | |
SOMRIUREEl somriure serveix per transmetre el fet de que a una persona li agrada l’altra (Argyle, 1979). El somriure (i el parpelleig) és utilitzat per coquetejar amb els altres i constitueix una invitació que no tan sols obre els canals de comunicació desitjats (Knapp, 1982). | |
SOMRIURE AMORTITÉs el somriure dissimulat, sense la seva vertadera intensitat. | |
SOMRIURE AUTÈNTICÉs el que expressa totes les experiències i emocions positives. | |
SOMRIURE CONQUISTADORÉs un somriure autèntic, en mirar la persona que t’interessa i, de manera ràpida, se n’aparta la vista, però de tot d’una se li torna a dirigir i en desvia la vista novament. | |
SOMRIURE DE COORDINADORSomriure cortès, de cooperació, que regula l’intercanvi verbal de dues o més persones. | |
SOMRIURE D’ACATAMENTEl que reflecteix un reconeixement que ha d’acceptar un esdeveniment desagradable sense protestar. | |
SOMRIURE D’INTERLOCUTORSomriure de cooperació utilitzat en escoltar l’altre i fet amb el fi de fer-li saber que s’ha comprès tot el que s’ha dit i que no fa falta repetir res. | |
SOMRIURE FALSLa seva finalitat es convèncer l’altre que se sent una emoció positiva, quan en realitat no es així. | |
SOMRIURE MITIGADORAmb el fi suavitzar un missatge desagradable o crític, forçant el receptor de la crítica a qui torna el somriure, malgrat la molèstia que pugui produir-li. | |
SOMRIURE TRISTÉs el que reflecteix emocions negatives. | |
T |
---|
TACTE AMIGABLEEl que expressa afecte (posar el braç al voltant de l’espatlla d’un amic en un comiat). | |
TACTE CORTÈS/SOCIALLa seva finalitat és afirmar la identitat de l’altra persona com de la mateixa espècie (encaixada de mans). | |
TACTE FUNCIONAL/ PROFESSIONALContacte que considera l’altra persona com un simple objecte (metge examinant un pacient). | |
TACTE ÍNTIM/D’AMORReflecteix els nostres sentiments (besades). | |
TÀPINGLa tècnica d’alliberació emocional (EFT, Emocional Freedom Techniques), coneguda com a tàping, és una teràpia basada en l’acupuntura xinesa però sense agulles. Serveix per eliminar, amb sorprenent rapidesa, problemes emocionals i físics. | |
TÈCNIQUES DE RELAXACIÓS’aprèn a controlar l’ansietat, els estats d’excitació i la reacció de manera inadequada a l’estrès. Aquestes tècniques ajuden a aconseguir un estat d’assossec i tranquil·litat que afavoreixen la calma de les situacions estressants de la vida diària. Serveixen per treballar els components fisiològics. | |
TÈCNIQUES DE RESOLUCIÓ DE CONFLICTESSón procediments o estratègies que tenen com a fi entrenar o millorar les habilitats personals com la competència social. Responen de manera correcta a situacions difícils. Treballen els components cognitius | |
TÈCNIQUES D’AFRONTAMENTSón tècniques per ajudar la persona a superar o controlar les situacions que presenten altes dosis d’estrès. Redueixen la ansietat. Serveixen per treballar els components cognitius. | |
TOEl to és la qualitat o ressonància de la veu. | |
V |
---|
VARIABLES COGNITIVESLa capacitat que té cada individu de construir conductes hàbils que tenguin conseqüències per a ell. Dins les competències cognitives seria saber-se posar en el lloc de l’altre, capacitat de solucionar problemes. | |
VOLUMLa seva funció és fer que un missatge arribi a un oient potencial. | |
X |
---|
XERRADA INFORMALSón bromes, xerrades ocasionals, en què s’intercanvia poca informació i no afecta la conducta. El propòsit d’aquestes expressions consisteix a establir i mantenir les relacions socials i gaudir-ne. | |