C |
---|
CAPACITAT D’AUTOAVALUACIÓDesenvolupar la capacitat d’entusiasmar-nos amb el hem de fer, per poder-ho dur a terme de la millor manera, eliminant altres impulsos que ens desviarien de la tasca millora el rendiment de qualsevol activitat que s’ha d’emprendre. | |
CODIConjunt o sistema de signes que l’emissor utilitza per codificar el missatge. | |
COL·LABORACIÓParticipació creativa, genera solucions en les quals tots són guanyadors i tots cedeixen en alguna cosa. | |
COMPETÈNCIALes persones intenten satisfer els seus interessos. Poden ser adequats quan es necessita una acció ràpida. | |
COMPETICIÓFórmula per afrontar un conflicte que ens dona la mesura en què està dispost a esforçar-se per satisfer les pròpies necessites i interessos. | |
COMPONENT COGNITIUSuposa actuar sobre “el que pens” (pensaments, idees, opinions) i poder modificar-los per altres. Els components cognitius serien la percepció, els pensaments, les expectatives o fins i tot les actituds. | |
COMPONENT CONDUCTUALSuposa actuar sobre “el que faig”, sobre el comportament per poder modificar els nostres actes. | |
COMPONENTS FISIOLÒGICSSuposa actuar sobre “el que sent”, sobre les emocions, els sentiments que tenim. | |
COMPONENTS NO VERBALSDins el component conductual s’inclouen els elements no verbals, com són l’esquema corporal, el moviment, el so (sense paraules), que serveixen per recolzar el contingut verbal del llenguatge o per transmetre informació entre si. Altres funcions serien: refermar el que es diu, substituir a partir dels gests la verbalització, emfatitzar una expressió verbalitzada (arrufar el nas), etc. | |
COMPONENTS PARALINGÜÍSTICSEls
components paralingüístics constitueixen el conjunt de senyals que acompanyen
la comunicació verbal i formen part de la comunicació no verbal. Aquests
components ens proporcionen informació a través de “com” es diu, en oposició a “què”
es diu amb paraules. | |
COMPONENTS VERBALSDins el
component conductual es poden incloure els elements verbals propis de la
conducta humana i són els elements referits a la paraula i al seu context. | |
COMPROMÍSInclou la negociació, en la qual cada part interessada ha de cedir en alguna cosa, amb el fi de guanyar alguna cosa. | |
COMUNICACIÓLa
comunicació interpersonal és la interacció recíproca o independent, cara a cara
entre dos o més interlocutors en el marc de seqüències de comportament verbal i
no verbal, orientats per sentiments i/o objectius que transmeten o intercanvien
recíprocament informació o missatges. | |
CONCILIACIÓEs tracta
de satisfer els interessos dels altres. Mantén l’harmonia i evita divisions. | |
CONDUCTA SOCIALMENT HÀBILÉs el conjunt de conductes mostrades per un individu en un context interpersonal que expressen sentiments, aptituds, desitjos, opinions o drets d’aquest individu d’una manera adequada a la situació, respectant aquestes conductes en els altres, i que generalment resol els problemes immediats de la situació mentre minimitza la probabilitat de futurs problemes (Caballo, 1986). | |
CONFLICTESSón situacions en les quals dues o més persones entren en oposició o desacord a causa de la incompatibilitat o desacord entre els seus interessos, necessitats, desitjos o valors. | |
CONTEXTCircumstàncies temporals, espacials i socioculturals que envolten el fet o acte comunicatiu i que permeten comprendre el missatge en la seva justa mesura. | |
CONVERSACIÓConsisteix normalment en una barreja de resolució de problemes i transmissió de informació, d’una banda, i el manteniment de les relacions socials i el plaer de la interacció amb els altres, de l’altra. | |
COOPERACIÓFórmula per afrontar un conflicte entesa com el grau en el qual un subjecte està dispost a esforçar-se per satisfer les seves necessitats i els seus interessos. | |
COSTUMS SOCIALSLes salutacions, els comiats, donar gràcies són costums socials que indiquen components verbals estandarditzats que si els aïlles no tenen significat. | |
CRÍTICAAcció. Conjunt d’opinions o judicis que responen a una anàlisi i que poden resultar positius o negatius. | |