1. Conceptualització
El títol V està dedicat a la violència masclista. S’hi disposen mesures d’investigació, formació i prevenció, i s’hi regula el dret a la protecció efectiva, a l’atenció i a l’assistència psicològica a través dels centres d’informació i assessorament a les dones i dels serveis d’acollida per a víctimes de violència masclista.
Seguint amb la tasca de definició que impregna tot el text de la Llei 11/2016, en el primer article en què es fa menció de la violència masclista ja se’n fa una definició extensa. Així, segons l’article 65, «als efectes d’aquesta Llei, s’entén per violència masclista la que, com a manifestació de la discriminació, la situació de desigualtat i les relacions de poder dels homes sobre les dones, s’exerceix sobre aquestes pel fet mateix de ser dones». La Llei estableix el seu abast a tot acte de violència per raó del sexe que sigui, o que sigui potencialment susceptible de produir un perjudici o sofriment en la salut física, sexual o psicològica, i hi inclou les amenaces d’aquests actes, la coerció i les privacions arbitràries de la seva llibertat, tant si es produeixen en la vida pública com en la privada. De manera innovadora, i en resposta a moltes peticions per diverses organitzacions i entitats que treballen per garantir els drets de les dones, s’inclouen les filles i els fills de la mare víctima de violència dins la mateixa categoria de víctimes. Així, la Llei actualitza la protecció cap a col·lectius que abans no eren considerats com a víctimes, especialment els menors, els infants de les víctimes; i amplia el concepte de violència masclista d’acord amb els protocols internacionals amb origen al Conveni d’Istanbul, de 2011. En aquest sentit, es considera violència masclista tant el feminicidi, és a dir, l’assassinat comès sobre la dona, com l’assetjament i les agressions sexuals, la violència contra els drets sexuals i reproductius, el tràfic de dones i nines, l’explotació sexual, la mutilació genital femenina i les violències que atempten contra els drets de les dones en general. La Llei estableix aquesta llista:
|
El fet de definir amb tanta cura el que s’ha d’entendre per violència masclista, posa la Llei d’igualtat balear al nivell de les més actualitzades lleis autonòmiques en la matèria, com per exemple, la llei andalusa d’igualtat.
La Llei imposa, no sols l’erradicació d’aquesta violència en totes les seves formes de manifestació, sinó que el text disposa també el deure a les administracions públiques de les Illes Balears de promoure la investigació sobre les causes, les característiques, les dificultats per identificar els problemes i les conseqüències de les diferents formes de violència sexista. No només estableix l’àmbit d’actuació a la investigació o recollida de dades, a més la fa responsable de l’eficàcia i la idoneïtat de les mesures existents en aquest sentit, i en cas d’haver-ho de fer, millorar, actualitzar i reparar els efectes erronis. En aquest sentit, s’assenyala directament l’Institut Balear de la Dona, que anualment ha d’elaborar, amb l’ajuda i complicitat de les administracions públiques implicades, una valoració i avaluació detallada dels recursos existents a la Comunitat Autònoma en matèria de violència contra les dones, les seves filles i els seus fills, que s’ha de presentar periòdicament davant el Parlament de les Illes Balears.