Omet navegació

4.1. Poders adjudicadors que no tenen la consideració d’administració pública (PANAP)


Una de les novetats més rellevants de l’LCSP ha estat l’homogeneïtzació de les disposicions aplicables als PANAP, que fins ara podien establir mitjançant instruccions internes el seu règim de contractació, sempre que respectassin un seguit de disposicions i principis fonamentals del TRLCSP. Amb la nova LCSP han desaparegut aquestes instruccions.

Així, la preparació i l’adjudicació dels contractes subjectes a regulació harmonitzada que subscriguin els PANAP es regeixen per les mateixes normes que els contractes de les administracions públiques.

En el cas dels contractes no subjectes a regulació harmonitzada, poden subscriure contractes menors quan el valor estimat sigui inferior als llindars corresponents. Per a la resta de contractes no subjectes a regulació harmonitzada, poden fer ús de qualsevol procediment d’adjudicació, excepte el negociat sense publicitat, que només es pot fer servir en els mateixos supòsits taxats que s’han vist anteriorment en el punt 2.5.2.

Els efectes i l’extinció dels contractes subscrits pels PANAP es regeixen per les normes de dret privat. No obstant això, per primera vegada se’ls apliquen determinades disposicions previstes en el règim d’efectes i extinció dels contractes administratius. En concret són les següents:

  • Compliment de les obligacions en matèria mediambiental, social o laboral.
  • Condicions especials d’execució i consideracions de caràcter social, mediambiental, ètic o d’altres tipus.
  • Supòsits de modificació del contracte.
  • Cessió i subcontractació.
  • Mateixa regla general d’obligatorietat de pagar el preu en el termini de 30 dies comptadors des de la conformitat de la prestació.
  • Necessitat d’autorització del departament competent de l’ens matriu, amb l’informe previ del Consell de d’Estat o de l’òrgan consultiu equivalent de la comunitat autònoma, per a modificacions de contracte no previstes en el plec de clàusules administratives particulars, sempre que l’import sigui igual o superiorment a 6.000.000 € i la quantia de la modificació, aïlladament o conjuntament, sigui superior a un 20 % del preu inicial del contracte, amb l’IVA exclòs.
  • En tot cas, són causes de resolució la impossibilitat d’executar la prestació en els termes inicialment pactats, quan no sigui possible modificar el contracte, i l’impagament dels salaris per part del contractista.
  • Als contractes de concessió d’obres i concessió de serveis, hi són aplicables les mateixes causes específiques de resolució que les previstes per als contractes administratius d’aquest tipus.

En els contractes de serveis consistents en l’elaboració íntegra d’un projecte d’obra, s’exigeix la mateixa responsabilitat del contractista per defectes o errors del projecte que en els contractes administratius del mateix objecte.