Omet navegació

8. ASSAIG GENERAL: EXERCICIS

Activitat d'omplir buits

1. Per resoldre bé un enunciat (d’un examen, d’un test, d’una enquesta...), és necessari que entenguem exactament què s’hi demana i, en això, els signes de puntuació hi tenen un paper fonamental.

Facem la prova amb l’enunciat que hi ha a continuació, en el qual heu d’escriure coma, punt o punt i coma en els espais en blanc. A més, teniu en compte el següent:

  • Manteniu el mateix criteri a l’hora de puntuar fragments que presenten una estructura semblant.
  • Després de cada signe, escriviu la paraula que ve a continuació en lletra majúscula o minúscula, segons convengui.

Llegeix el text amb molta atenció [,][.][;] [Primer][primer] [,][.][;] [Fes-ne][fes-ne] una lectura ràpida [,][.][;] [Després][després] [;][.][,] torna a llegir el text lentament per respondre, sense mirar-lo, les preguntes de la pàgina d’activitats [,][.][;] i [.][,][;] [Finalment][finalment] [,][.][;] [Selecciona][selecciona] la imatge que millor s’identifica amb el contingut del fragment [,][.][;]

Habilita el javascript

Activitat d'elecció múltiple

Qüestió

2. Tot seguit presentam una afirmació que pot tenir doble interpretació segons com la puntuem. Realment, el que vol transmetre el fragment ben puntuat és que el «teixit empresarial» que serveix de base a l’«economia balear» comprèn dos col·lectius concrets; per entendre-ho millor, pensem en el significat de la locució «tant... com» que trobarem en els tres fragments que formen l’exercici.

Bé, doncs, si volem expressar de manera clara i rotunda, sense embuts, la idea esmentada, com hem de puntuar la frase? Triau l'opció més adequada.

Respostes

L’economia balear se sustenta sobre el teixit empresarial format tant per les persones emprenedores com per les microempreses, les petites i mitjanes empreses que originen la major part de l’ocupació generada a les Illes Balears.

L’economia balear se sustenta sobre el teixit empresarial format tant per les persones emprenedores com per les microempreses, les petites i mitjanes empreses, que originen la major part de l’ocupació generada a les Illes Balears.

L’economia balear se sustenta sobre el teixit empresarial format tant per les persones emprenedores com per les microempreses, les petites i mitjanes empreses, que originen, la major part de l’ocupació generada a les Illes Balears.

Realimentació

Activitat d'elecció múltiple

Qüestió

3. En aquest exercici partirem del mateix fragment anterior, però lleugerament retocat per expressar la idea de ‘causa’ mitjançant tres formes de pronom relatiu, l’antecedent de les quals és tota una frase.

Encara que tots els fragments exposen idèntic raonament, n’hi ha dos que tenen una errada de puntuació. Així, quina és l’opció ben puntuada?

Respostes

L’economia balear se sustenta sobre el teixit empresarial format tant per les persones emprenedores com per les microempreses, les petites i mitjanes empreses, la qual cosa suposa l’origen de bona part de l’ocupació que es genera a les Illes Balears.

L’economia balear se sustenta sobre el teixit empresarial format tant per les persones emprenedores com per les microempreses, les petites i mitjanes empreses. Fet que suposa l’origen de bona part de l’ocupació que es genera a les Illes Balears.

L’economia balear se sustenta sobre el teixit empresarial format tant per les persones emprenedores com per les microempreses, les petites i mitjanes empreses; cosa que suposa l’origen de bona part de l’ocupació que es genera a les Illes Balears.

Realimentació

Activitat d'omplir buits

4. Vet aquí l’exordi de Lóbilott... En el discurs que fa al començament de la novel·la, el mag ens avança els seus propòsits al llarg de les pàgines que se succeiran; en definitiva, ens detalla la seva missió. Però el transcriptor s’ha deixat alguns signes de puntuació..., i fins que no es restableixi la «normalitat», els lectors no serem capaços d’assimilar la grandesa del personatge.

Ajudem-lo triant en cada cas el signe pertinent per donar sentit a la seva intervenció. Per fer-ho, teniu en compte aquestes tres condicions:

  • Si hi ha casos en què és possible escriure dos signes a la frase, aquesta es considerarà l’opció més recomanable per respondre.
  • Si decidiu que no s’ha d’escriure cap signe, copiau i enganxau el signe Ø a l'espai en blanc.
  • Actuau en conseqüència en l’ús de majúscules i minúscules segons el signe que hàgiu triat, i escriviu la paraula corresponent a l'espai en blanc.

No cregueu cap paraula migrada del Mesquí [,][.][;.] Només/només pretén espantar-vos [,][:][;] confondre-us [,][.][;] [El][el] meu deure és protegir la raça dels humans [Ø][,][;] entre d’altres, i no donar pàbul al xarlatà anteriorment anomenat [,][.][.;] I/i per això som aquí, per posar-me al vostre servei i donar la meva vida [;][,][.] [Si][si] això fos necessari [Ø][,][;] per vosaltres.

Els Llocs de la Terra Coneguda i Desconeguda conviden tot lector atrevit a pensar i suportar qüestions gens fàcils de respondre [:][,][.] Per què / per què colpeja la bogeria? [.][Ø][Ø,] Per què / per què la desraó s’acarnissa sense escrúpols amb pobles i gent innocents? [;][.][Ø]

F. J. Carrión, Lóbilott, tras la Triaca de Males-Teales (traducció i adaptació)

Habilita el javascript

Activitat d'elecció múltiple

Qüestió

5. A continuació hi ha un fragment amb molts incisos i els corresponents signes per delimitar-los. Un dels objectius del missatge és deixar clar qui són les coordinadores de l’activitat que es presenta.

En conseqüència, indicau el fragment la puntuació del qual desfà qualsevol ambigüitat i, a més, separa correctament els incisos.

Respostes

Properament, durant els mesos de juliol i agost —i gràcies al conveni signat avui matí—, la Universitat de les Illes Balears (UIB) ha d’organitzar, primer, i gestionar, després, les activitats projectades per desenvolupar la XX Universitat d’Estiu d’Estudis de Gènere, sota el títol «Vint anys en peu: feminisme social i feminisme acadèmic», les coordinadores de la qual, les professores Teresa Moyà i Alba M. Fernández han de proposar a la directora de l’Institut Balear de la Dona (IBD) el programa específic d’actes, en el si de la Comissió de Seguiment que s’ha creat per avaluar la iniciativa.

Properament, durant els mesos de juliol i agost —i gràcies al conveni signat avui matí— la Universitat de les Illes Balears (UIB) ha d’organitzar, primer, i gestionar, després, les activitats projectades per desenvolupar la XX Universitat d’Estiu d’Estudis de Gènere, sota el títol «Vint anys en peu: feminisme social i feminisme acadèmic», les coordinadores de la qual (les professores Teresa Moyà i Alba M. Fernández), han de proposar a la directora de l’Institut Balear de la Dona (IBD) el programa específic d’actes, en el si de la Comissió de Seguiment que s’ha creat per avaluar la iniciativa.

Properament, durant els mesos de juliol i agost —i gràcies al conveni signat avui matí—, la Universitat de les Illes Balears (UIB) ha d’organitzar, primer, i gestionar, després, les activitats projectades per desenvolupar la XX Universitat d’Estiu d’Estudis de Gènere, sota el títol «Vint anys en peu: feminisme social i feminisme acadèmic», les coordinadores de la qual —les professores Teresa Moyà i Alba M. Fernández— han de proposar a la directora de l’Institut Balear de la Dona (IBD) el programa específic d’actes, en el si de la Comissió de Seguiment que s’ha creat per avaluar la iniciativa.

Realimentació

Activitat d'omplir buits

6. Per acabar l’«assaig general», escoltau primer aquesta cançó, que amb el temps s’ha convertit en tot un himne. Mentre sona, estigueu atents a la seva lletra i deixau-vos endur pel seu ritme melòdic.

Una vegada que ja estigueu impregnats d’ambdues coses (lletra i música), llavors puntuau els espais en blanc, corresponents a la primera part de la cançó. A l’hora de triar el signe en qüestió, teniu en compte el següent:

  • Procurau seleccionar els signes de puntuació que millor s’acostin al ritme musical de la cançó.
  • Manteniu el mateix criteri a l’hora de puntuar fragments que presenten una estructura semblant.
  • Després de segons quins signes, triau si la paraula que ve a continuació comença en lletra majúscula o minúscula, i escriviu la paraula corresponent a l'espai en blanc.

https://www.youtube.com/watch?v=t5tAdQrBaNY

Dolça besada [,][.][;] [Té][té] gust de que s’acaba [:][.][,]
[Punt][punt] i principi de viure sense tu [,][.][:]

Jo no sabia que també me donaries
manuals de geografia
cent dillunsos a un dibuix.

Jo què sabia d’alens que se trobaven [.][,][;]
[De][de] cabells que s’embullaven [;][.][,]
[De][de] mans i de perfums.

Dolça besada [,][.][;] [Té][té] gust de que s’acaba [:][.][,]
[Punt][punt] i principi de viure sense tu [,][.][:]

Jo no sabia que en sa nit me tastaries [,][;][.]
eren gustos que nedaven
entre boques i racons.

Jo no sabia que després me mataria
sa teva mirada
que plora i diu que no.

I arriba un dia que sa vida és un teatre
que se diu felicitat [.][;][,]
[Primavera][primavera] i Trinaranjus
amb qui més has estimat [,][.][;]
[Te][te] regal sa meva vida
i sense tu ja no me val [,][:][.]

I s’horabaixa la deixam passar i me mires
tan a prop que me fa mal [,][.][;]
[Que][que] surt es sol i encara plou [;][.][,]
[Que][que] t’estim massa i massa poc [;][,][.]
[Que][que] no sé com ho hem d’arreglar [.][,][;]
[Que][que] som amics [.][;][,] [Que][que] som amants [.][;][:]

Dolça besada [,][.][;] Té/té gust de que s’acaba [:][.][,]
Punt/punt i principi de viure sense tu [,][.][:]
[...]

Antònia Font, «Viure sense tu»
[Lletra fins al minut 1’56’’]

Habilita el javascript