Omet navegació

3.1 Despeses Plurianuals (arts. 64, 65, 66 LLF)

Article 64. Despeses de caràcter pluriennal

Es poden autoritzar i comprometre despeses que s’hagin d’estendre a exercicis posteriors a aquell en què s’autoritzen sempre que se subordinin al crèdit que, per a cada exercici pressupostari, autoritzi la llei anual de pressuposts generals de la comunitat autònoma i sempre que es respectin les previsions que contengui el pla pressupostari a mitjan termini.

Només es poden autoritzar i comprometre despeses de caràcter pluriennal en els casos en què l’objectiu sigui finançar les activitats o les actuacions inherents a les despeses següents i sempre que l’execució d’aquestes activitats o actuacions s’iniciï dins l’exercici pressupostari en què les despeses siguin autoritzades:

  1.  Inversions reals i transferències i subvencions corrents i de capital (capítols 4, 6 i 7).
  2.  Despeses derivades de contractes subjectes a la legislació de contractes del sector públic, sempre que el termini d’un any no es pugui estipular o resulti antieconòmic per a la comunitat autònoma (capítols 2 i 6).
  3.  Arrendament de béns immobles (subconcepte 20200).
  4.  Càrregues financeres derivades de l’endeutament (capítols 3 i 9).
  5.  Actius financers (capítol 8).

Les autoritzacions i els compromisos de despeses de caràcter pluriennal han de ser objecte de registrament adequat, d’acord amb el que s’estableixi reglamentariament.

Article 65. Límits

1. El nombre d’exercicis a què es poden aplicar les despeses pluriennals no pot ser superior a cinc, corresponents a l’exercici corrent i a quatre exercicis futurs més.

2. la despesa acumulada imputada a cada un dels exercicis futurs no pot excedir de la quantia que resulti d’aplicar els percentatges següents sobre el crèdit inicial del capítol del pressupost corrent corresponent a la secció pressupostària de què es tracti:

  •  En l’exercici immediat següent, un 70%.
  •  En el segon exercici, un 60%.
  •  En el tercer, un 50%.
  •  En el quart exercici, un 50%.

3. Per a la comprovació de que el volum de despesa ja compromés no excedeix dels percentatges anteriors s’ha de tenir en compte també la despesa no subjecte a limitacions i la despesa exceptuada.

Excepcions a les limitacions, els expedients plurianuals següents no estan subjectes a les limitacions, ja que prevalen els termes del negoci jurídic o normativa del qual en treuen causa:

a) Arrendament de béns immobles (20200).

b) Càrregues financeres derivades de l’endeutament, les quals s’han de regir per la normativa que sigui aplicable quant al procediment, la competència i els límits (capítols 3 i 9).

c) Reorganitzacions administratives que afecten diverses seccions pressupostàries.

Excepcionalment, en casos especialment justificats, es pot exceptuar l’aplicació de les limitacions esmentades o modificar els percentatges i el nombre d’anualitats màximes (és potestatiu). 

Aquesta excepció l’han de declarar, segons l’expedient de què es tracti en cada cas, els òrgans següents:

a) El Consell de Govern, a proposta del conseller competent en matèria d’hisenda i pressuposts, sempre que els percentatges no ultrapassin el 90% en el primer exercici, el 80% en el segon exercici i el 70% en la resta d’exercicis, o les anualitats no s’estenguin a més de deu, i també en els casos en què, malgrat que s’ultrapassi qualsevol d’aquests llindars percentuals o d’anualitats, la despesa total de l’expedient pluriennal sigui inferior a 6 milions d’euros.
Així mateix, correspon en tot cas al Consell de Govern exceptuar l’aplicació dels límits prevists en els casos següents:

  •  Expedients relatius a concerts educatius.
  •  Expedients de transferències a entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic.
  •  Expedients que es tramitin amb càrrec a seccions pressupostàries de serveis comuns.

b) La Comissió d’Hisenda i Pressuposts del Parlament de les Illes Balears, quan s’ultrapassin els llindars prevists en les lletres anteriors.

c) Els òrgans competents del Parlament de les Illes Balears, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de l’Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, del Consell Audiovisual de les Illes Balears o de la Universitat de les Illes Balears, en els mateixos casos regulats en la lletra anterior, quan la despesa pluriennal sigui imputables als pressuposts respectius d’aquests ens.

Regulacions específiques per a determinats expedients:

  •  En els expedients anticipats de despesa s’han de complir, així mateix, els límits i les anualitats o els imports autoritzats que s’han exposat, i s’ha d’entendre com a primer exercici a l’efecte del compliment d’aquests límits i anualitats l’exercici en què l’autorització de la despesa (Fase A).
  •  En els contractes d’obres de caràcter pluriennal s’ha de fer una retenció addicional de crèdit del 10% de l’import de l’adjudicació en el mateix moment en què tengui lloc l’adjudicació. Aquesta retenció addicional s’ha d’aplicar en l’exercici en què acabi l’obra, o en el següent, segons el moment en què es prevegi el pagament del certificat final. Aquestes retencions computen dins dels límits.
  •  En les adquisicions directes de béns immobles per un import superior a 500.000 euros, el desemborsament inicial en formalitzar el contracte no pot ser inferior al 25% del preu. La resta del preu es pot distribuir en els quatre exercicis següents, dins les limitacions percentuals.

Article 66. Competència en matèria de despeses pluriennals

La competència per autoritzar despesa a exercicis futurs correspon al conseller competent en matèria d’hisenda i pressuposts (sens perjudici de les competències en matèria d’execució del pressupost de despeses que determini la llei de pressuposts generals corresponent). També hi recau modificar les anualitats ja compromeses, sempre que aquesta possibilitat estigui prevista a la normativa aplicable en cada cas.

En tot cas, l’aprovació i la modificació d’autoritzacions i compromisos de despeses de caràcter pluriennal requereixen un informe previ de la direcció general competent en matèria de pressuposts i la fiscalització corresponent de la Intervenció General.

Correspon als òrgans competents del Parlament de les Illes Balears, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de l’Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, del Consell Audiovisual de les Illes Balears i de la Universitat de les Illes Balears, d’acord amb les normes especials aplicables a aquests ens, autoritzar la imputació de les despeses a exercicis futurs corresponents als seus pressuposts respectius.

Article 67. Imputació de despeses pluriennals al pressupost corrent

1. Els òrgans competents per autoritzar i disposar despeses de caràcter pluriennal han d’adaptar, abans de dia 31 de gener de cada any, les autoritzacions i els compromisos imputables a l’exercici en curs als crèdits prevists en els estats de despeses corresponents, sens perjudici que prèviament es puguin tramitar els expedients de modificació de crèdit que es considerin adequats, d’acord amb aquesta llei.

2. Això no obstant, en casos excepcionals degudament motivats, el conseller competent en matèria d’hisenda i pressuposts pot autoritzar que l’adaptació a què es refereix l’apartat anterior es faci abans del 31 de març de l’exercici.

Quan es fa el bolcat del pressupost de l’1 de gener, es comprova que els expedients plurianuals compromesos es poden comptabilitzar; és a dir, que les partides a les quals s’han d’imputar disposen de crèdit per fer front al compromís ja adquirit. Normalment aquesta situació es dona com a conseqüència d’expedients plurianuals tramitats després de l’elaboració de l’avantprojecte de pressuposts o per reorganitzacions administratives (canvi de centre de cost o subprograma).