Omet navegació

1. Compliment horari

La Instrucció 1/2017 del director general de Funció Pública i Administracions Públiques adreçada a les secretaries generals o als òrgans que tenguin atribuïdes les funcions equivalents en matèria de personal, fixa els criteris sobre el control d’entrades i sortides, el compliment de l’horari i les justificacions de les absències.

Pel que fa al compliment horari i el seu control, s’ha de tenir en compte el següent:

  • El control horari tindrà per objecte verificar el compliment de la jornada per a tot el personal funcionari representat en la Mesa Sectorial de Serveis Generals i el personal laboral al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  • L’òrgan responsable del control horari és el secretari general corresponent o l’òrgan equivalent en els organismes autònoms i en la resta d’ens del sector públic instrumental amb personal funcionari que hi estigui adscrit, sens perjudici de les funcions que, d’acord amb l’article 5 del Decret 52/2017, de 24 de novembre, de la Inspecció General de Qualitat, Organització i Serveis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, corresponen a la Inspecció General.
  • La verificació del compliment de la jornada i l’horari de treball es farà a través de les unitats de personal de cada conselleria, organisme autònom o ens del sector públic instrumental amb personal funcionari adscrit.
  • En qualsevol cas, s’informarà periòdicament les secretaries generals de les conselleries a les quals estan adscrits els organismes autònoms i la resta d’ens del sector públic instrumental amb personal funcionari que hi està adscrit del compliment de la jornada i l’horari de treball d’aquest personal.
  • En el supòsit del personal que presta serveis en centres educatius, culturals, assistencials, oficines descentralitzades i d’altres similars, la verificació del control directe de la jornada i l’horari correspon al cap o la cap del centre o de la unitat, sens perjudici de les competències que corresponen als òrgans esmentats en els apartats anteriors, als quals han de remetre mensualment un certificat sobre el compliment de l’horari de les persones que hi treballen.
  • Tot el personal a què es refereix la Instrucció ha de complir l’obligació d’enregistrar l’entrada i la sortida del seu centre de treball, a l’inici i a la fi de la jornada, i també justificar les absències durant la jornada.
  • Excepcionalment, i per necessitats derivades de les circumstàncies especials de la prestació dels serveis, la secretaria general corresponent o l’òrgan equivalent en els organismes autònoms i en la resta d’ens del sector públic instrumental amb personal funcionari que hi estigui adscrit, podrà autoritzar l’exempció de l’obligació d’enregistrar totes o part de les entrades i sortides, d’acord amb el model de l’annex 1 de la Instrucció, i amb la proposta motivada del titular o la titular de l’òrgan directiu del qual depengui la persona empleada.
  • Els òrgans responsables del control horari remetran a la direcció general competent en matèria de funció pública les llistes de personal, amb indicació dels llocs que ocupen, que està exempt de l’obligació d’enregistrar totes o part de les entrades i sortides i de les circumstàncies que ho motiven, a l’efecte d’homogeneïtzar i fer el seguiment del compliment d’aquesta Instrucció. S’informarà d’aquestes exempcions, de manera trimestral, a les organitzacions sindicals presents a la Mesa Sectorial de Serveis Generals i al Comitè Intercentres.
  • Els sistemes de control seran mitjançant targeta, empremta digital o altres sistemes de caire informàtic, que en tot cas hauran de respectar la normativa relativa a la protecció de dades de caràcter personal.
  • Quan hi hagi algun centre de treball o unitat administrativa que no estigui dotat de sistemes automatitzats de control, i fins que es pugui implantar un d’aquests sistemes de control horari, o quan per causes justificades de caire tècnic o econòmic no en sigui possible la implantació, el control es farà mitjançant fulls de signatura.
  • Els fulls de signatures estaran en poder de la unitat de personal corresponent o en el lloc que determini cada secretaria general. Els fulls a què fa referència l’annex 2 s’enviaran, setmanalment, a la unitat de personal de la conselleria d’adscripció.
  • Es recorda al personal que l’acte d’enregistrament de les entrades i sortides del centre de treball és un acte de caràcter personal, per la qual cosa els treballadors no poden fitxar ni signar per un altre, fet que constitueix una acció adreçada a impedir que siguin detectats els incompliments injustificats de la jornada, acció tipificada com a falta greu en la lletra n) de l’article 138 de la Llei 31/2007.
  • En cas que s’oblidi la targeta o fer l’enregistrament de l’entrada o de la sortida, l’empleat o empleada haurà de comunicar-ho al seu superior jeràrquic i a la unitat de personal corresponent, i assenyalar el tipus d’incidència i les hores d’entrada i sortida d’acord amb el model que s’adjunta a la Instrucció com a annex 3 o mitjançant qualsevol altra sistema que deixi constància d’aquests fets.
  • Les interrupcions en el funcionament correcte dels mecanismes automatitzats de control donaran lloc a l’aplicació del sistema de control mitjançant fulls de signatura o mitjançant qualsevol altre sistema que deixi constància d’aquest fet i d’acord amb el que estableix el punt 6 d’aquesta Instrucció.

Actualment i atesa la pandèmia de la COVID-19 es recomana eliminar aquest sistema de fitxatge per empremta digital.