El risc en l'RGPD té diverses perspectives: la primera és garantir les mesures de seguretat de conformitat en cada moment amb l'estat de la tecnologia i les condicions específiques dels tractaments de dades personals. Les avaluacions d'impacte poden definir-se com una anàlisi de riscs d'un producte, servei o sistema que encara no existeix i es vincula als principis de protecció de dades des del disseny i protecció de dades per defecte.
L'RGPD recull les avaluacions d'impacte en l'article 35:
1. Quan sigui probable que un tipus de tractament, en particular si utilitza noves tecnologies, per la seva naturalesa, abast, context o fins, comporti un risc alt per als drets i les llibertats de les persones físiques, el responsable del tractament ha de fer, abans del tractament, una avaluació de l'impacte de les operacions de tractament en la protecció de dades personals. Una única avaluació pot abordar una sèrie d'operacions de tractament similars que comportin riscs alts similars.
2. El responsable del tractament ha de recollir l'assessorament del delegat de protecció de dades, si ha estat nomenat, en fer l'avaluació d'impacte relativa a la protecció de dades.
3. És necessària l'avaluació d'impacte relativa a la protecció de les dades a què es refereix l'apartat 1 en cas de:
a) avaluació sistemàtica i exhaustiva d'aspectes personals de persones físiques que es basa en un tractament automatitzat, com l'elaboració de perfils, i sobre la base de la qual es prenen decisions que produeixen efectes jurídics per a les persones físiques o que les afecten significativament de manera similar;
b) tractament a gran escala de les categories especials de dades a les quals es refereix l'article 9, apartat 1, o de les dades personals relatives a condemnes i infraccions penals a què es refereix l'article 10, o
c) observació sistemàtica a gran escala d'una zona d'accés públic.
4. L'autoritat de control ha d'establir i publicar una llista dels tipus d'operacions de tractament que requereixin una avaluació d'impacte relativa a la protecció de dades de conformitat amb l'apartat 1. L'autoritat de control ha de comunicar aquestes llistes al Comitè al qual es refereix l'article 68.
5. L'autoritat de control també pot establir i publicar la llista dels tipus de tractament que no requereixen avaluacions d'impacte relatives a la protecció de dades. L'autoritat de control ha de comunicar aquestes llistes al Comitè.
6. Abans d'elaborar les llistes a les quals es refereixen els apartats 4 i 5, l'autoritat de control competent ha d'aplicar el mecanisme de coherència establert en l'article 63 si aquestes llistes inclouen activitats de tractament que guarden relació amb l'oferta de béns o serveis a interessats o amb l'observació del comportament d'aquests interessats en diversos estats membres, o activitats de tractament que puguin afectar substancialment la lliure circulació de dades personals en la Unió.
7. L'avaluació ha d'incloure com a mínim:
a) una descripció sistemàtica de les operacions de tractament previstes i dels fins del tractament, incloent-hi, quan escaigui, l'interès legítim perseguit pel responsable del tractament;
b) una avaluació de la necessitat i la proporcionalitat de les operacions de tractament respecte a la seva finalitat;
c) una avaluació dels riscs per als drets i llibertats dels interessats a què es refereix l'apartat 1, i
d) les mesures previstes per afrontar els riscs, incloent-hi garanties, mesures de seguretat i mecanismes que garanteixin la protecció de dades personals, i demostrar la conformitat amb aquest Reglament, tenint en compte els drets i els interessos legítims dels interessats i d'altres persones afectades.
8. El compliment dels codis de conducta aprovats als quals es refereix l'article 40 per part dels responsables o encarregats corresponents es s'ha de tenir degudament en compte en avaluar les repercussions de les operacions de tractament fetes per aquests responsables o encarregats, en particular a l'efecte de l'avaluació d'impacte relativa a la protecció de dades.
9. Quan escaigui, el responsable recollirà l'opinió dels interessats o dels seus representants en relació amb el tractament previst, sens perjudici de la protecció d'interessos públics o comercials o de la seguretat de les operacions de tractament.
10. Quan el tractament de conformitat amb l'article 6, apartat 1, lletres c) o e) tengui la base jurídica en el dret de la Unió o en el dret de l'Estat membre que s'apliqui al responsable del tractament, aquest dret reguli l'operació específica de tractament o conjunt d'operacions en qüestió, i ja s'hagi realitzat una avaluació d'impacte relativa a la protecció de dades com a part d'una avaluació d'impacte general en el context de l'adopció d'aquesta base jurídica, els apartats 1-7 no seran aplicables excepte si els estats membres consideren necessari avaluar prèviament les activitats de tractament.
11. En cas necessari, el responsable ha d'examinar si el tractament és conforme amb l'avaluació d'impacte relativa a la protecció de dades, almenys quan existeixi un canvi del risc que representin les operacions de tractament.
El grup de l'article 29, en el document Directrius sobre les avaluacions d'impacte en la protecció de dades introdueix criteris que poden evidenciar un risc elevat inherent a les activitats de tractament i que s'han d'avaluar i poden determinar la necessitat de fer-les.
Així, podem esmentar, entre altres:
- Monitoratge sistemàtic (procediment utilitzat per observar o controlar els interessats, incloent-hi les dades recopilades a través de xarxes o un sistema de control d'una àrea d'accés públic);
- Dades relatives a les persones vulnerables (els subjectes de dades vulnerables poden incloure menors, segments més vulnerables de la població que requereixen protecció especial: persones amb malalties mentals, sol·licitants d'asil o ancians, pacients).
- Ús innovador o aplicació de solucions tecnològiques o organitzatives noves (activitats de tractament fetes usant tecnologia innovadora que pugui implicar formes noves de recopilació i ús de dades, possiblement amb un risc alt per als drets i llibertats de les persones –per exemple, combinació de l'ús de l'empremta dactilar i el reconeixement facial per millorar el control d'accés físic).
En execució de les habilitacions de l'RGPD, l'AEPD ha publicat llistes de criteris: «positiva», que li permet determinar quan fer una avaluació d'impacte relativa a la protecció de dades, i «negativa», que permet excloure aquesta obligació.