2. Perspectiva de gènere
La norma entén per perspectiva de gènere «la presa en consideració de les diferències entre dones i homes en un àmbit o una activitat per a l’anàlisi, la planificació, el disseny i l’execució de polítiques, tenint en compte la manera en què les diverses actuacions, situacions i necessitats afecten les dones». A més imposa que aquesta perspectiva s’ha d’incloure en totes les polítiques dels poders públics de les Illes Balears. Seguint amb la seva puntualització sobre conceptes fonamentals, en l’article 5.2 de la Llei es defineix el concepte de perspectiva de gènere:
2. Als efectes d’aquesta Llei, s’entén per perspectiva de gènere la presa en consideració de les diferències entre dones i homes en un àmbit o una activitat per a l’anàlisi, la planificació, el disseny i l’execució de polítiques, tenint en compte la manera en què les diverses actuacions, situacions i necessitats afecten les dones. |
S’hi preveu que les administracions públiques han d’incorporar la perspectiva de gènere en el disseny de les seves polítiques i han d’incloure aquesta perspectiva en els estudis i les estadístiques, amb la finalitat de fer visible el treball i la presència de les dones en la nostra societat. Per això, han de dur a terme informes d’avaluació d’impacte de gènere, que han de tenir per objecte, com a mínim, l’estimació de l’impacte potencial del projecte normatiu en la situació de les dones i els homes com a col·lectiu, i també l’anàlisi de les repercussions positives o adverses, en matèria d’igualtat de l’activitat projectada. Aquest informe d’avaluació d’impacte del projecte l’ha d’aprovar l’Administració corresponent, que ha de rebre les directrius per mitjà de la proposta de l’Institut Balear de la Dona.
4. De conformitat amb l’informe d’avaluació d’impacte de gènere, el projecte normatiu ha de respectar la igualtat de sexes mitjançant la reducció o l’eliminació de les desigualtats detectades i ha d’incloure les mesures adreçades a neutralitzar-ne el possible impacte negatiu en la situació de les dones i els homes considerats com a col·lectiu. |
Com a circumstància innovadora, també s’hi afegeix el deure que en els avantprojectes de lleis de pressuposts hi han de constar aquests informes, atès que aquestes lleis tenen un paper fonamental en la consecució de manera efectiva de l’objectiu de la igualtat entre dones i homes. Per tant, fent visible l’impacte diferenciat dels pressuposts sobre les dones i els homes, totes les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears han d’incorporar en les memòries dels programes que s’integren en els pressuposts, les actuacions per adequar les despeses a les necessitats específiques de dones i homes amb la finalitat d’avançar en l’erradicació de les desigualtats. L’encarregada de dur a terme el control en la realització d’aquests informes i estudis és la conselleria competent, que ha de d’encarregar a l’Institut Balear de la Dona, l’emissió d’un informe d’impacte de gènere sobre l’avantprojecte de llei de pressuposts. A més, i com a darrera estratègia de control, l’Administració, a la fi de cada exercici pressupostari, ha d’impulsar la realització d’auditories de gènere sobre el compliment dels objectius incorporats en les memòries de les conselleries. Amb relació a aquesta necessària presència de la perspectiva de gènere, trobam l’article 7 de la Llei 11/2016, que fixa els principis bàsics per aconseguir aquest objectiu ambiciós:
a) Aconseguir l’eficàcia en la incorporació de la perspectiva de gènere, per la qual cosa s’ha d’incloure la variable «sexe» en totes les dades estadístiques, enquestes i registres autonòmics, amb la finalitat de possibilitar un coneixement millor de les diferències en els valors, els rols, les situacions, les condicions, les aspiracions i les necessitats de dones i homes, i la influència d’aquests indicadors en la realitat que s’analitza. b) Establir nous indicadors que possibilitin un coneixement més ampli de les diferències en els valors, els rols, les situacions, les condicions, les aspiracions i les necessitats de dones i homes, i la seva manifestació i interacció en la realitat que s’hagi d’analitzar, i incloure’ls en les operacions estadístiques. c) Dissenyar i introduir els indicadors i els mecanismes necessaris que permetin conèixer la incidència d’altres variables que, si es donen, generin situacions de discriminació múltiple en els diferents àmbits d’intervenció. d) Dur a terme mostres suficientment àmplies perquè les diverses variables incloses puguin ser tractades i analitzades segons la variable «sexe». e) Tractar les dades disponibles de manera que es puguin conèixer les diferents situacions i necessitats de dones i homes en els diversos àmbits d’actuació. f) Revisar i, si és necessari, adequar les definicions estadístiques existents amb l’objectiu de contribuir al reconeixement i a la valoració de les dones; revisar i adequar les definicions estadístiques per evitar els estereotips de gènere i la identificació de les dones com a col·lectiu; i prevenir els estereotips negatius de determinats col·lectius de dones. |