1.2. Expedient de contractació
No es poden adjudicar contractes de les administracions públiques sense la tramitació prèvia de l’expedient de contractació, tret dels casos de tramitació d’emergència. A l’expedient de contractació s’hi ha d’incorporar els plecs de clàusules administratives particulars i de prescripcions tècniques que han de regir el contracte, amb els matisos següents:
- En cas que el procediment d’adjudicació sigui el diàleg competitiu, els plecs se substitueixen pel document descriptiu.
- Quan es tracti d’un contracte basat en un acord marc en el qual s’hagin de convocar les parts a una nova licitació, els plecs se substitueixen pel document de licitació.
A més, s’ha d’incorporar a l’expedient de contractació el certificat d’existència de crèdit o el document equivalent i, si escau, la fiscalització favorable de la Intervenció.
D’altra banda, s’estableix l’obligació de justificar adequadament en l’expedient els aspectes següents:
- L’elecció del procediment de licitació.
- La classificació que s’exigeixi als participants.
- Els criteris de solvència tècnica o professional i econòmica i financera, i els criteris que es tindran en consideració per adjudicar el contracte, així com les condicions especials d’execució.
- El valor estimat del contracte amb una indicació de tots els conceptes que l’integren, inclosos els costs laborals, si n’hi ha.
- La necessitat de l’Administració que es pretén satisfer mitjançant la contractació de les prestacions corresponents, i la seva relació amb l’objecte del contracte, que ha de ser directa, clara i proporcional.
- En els contractes de serveis, l’informe d’insuficiència de mitjans.
- La decisió de no dividir en lots l’objecte del contracte, si escau.
A més, en els expedients de contractes d’obres hi ha de constar un projecte d’obres supervisat i aprovat, quan sigui procedent, i en els contractes de concessió d’obres hi ha de figurar un estudi de viabilitat.