6. Sistemes de signatura i identificació
Les administracions públiques, segons l’article 40 de la LRJSP, s’han de poder identificar mitjançant l’ús d’un segell electrònic basat en un certificat electrònic reconegut o qualificat que reuneixi els requisits exigits per la legislació de signatura electrònica. Aquests certificats electrònics han d’incloure el nombre d’identificació fiscal i la denominació corresponent, així com, si escau, la identitat de la persona titular en el cas dels segells electrònics d’òrgans administratius. La relació de segells electrònics utilitzats per cada Administració pública, incloent les característiques dels certificats electrònics i els prestadors que els expedeixen, haurà de ser pública i accessible per mitjans electrònics. A més, cada Administració pública adoptarà les mesures adequades per facilitar la verificació dels seus segells electrònics.
S’entendrà identificada l’Administració pública respecte de la informació que es publiqui com a pròpia al seu portal d’internet.
Es tracta d’una qüestió d’abast general que transcendeix el procediment concret i correspon a cada Administració indicar si admet un o diversos sistemes enunciats o els que compleixin els requisits generals que es detallen a l’article.
Aquest article s’ha de relacionar necessàriament amb l’article 9 de la Llei 39/2015, que regula els sistemes d’identificació dels interessats en el procediment.
Respecte als sistemes de signatura, és l’article 42 el que s’hi refereix:
a) Segell electrònic d’Administració pública, òrgan, organisme públic o entitat de dret públic, basat en certificat electrònic reconegut o qualificat que reuneixi els requisits exigits per la legislació de signatura electrònica.
b) Codi segur de verificació vinculat a l’Administració pública, òrgan, organisme públic o entitat de dret públic, en els termes i les condicions establerts, que permet en qualsevol cas la comprovació de la integritat del document mitjançant l’accés a la seu electrònica corresponent.
Des de la perspectiva de la utilització de sistemes de signatura per part dels empleats públics, l’article 43 assenyala que l’actuació d’una Administració pública, òrgan, organisme públic o entitat de dret públic, quan utilitzi mitjans electrònics, es durà a terme mitjançant signatura electrònica del titular de l’òrgan o empleat públic.
Cada Administració pública ha de determinar els sistemes de signatura electrònica que ha d’utilitzar el seu personal, que podran identificar de manera conjunta el titular del lloc de treball o càrrec i a l’Administració o òrgan en què presta els seus serveis. Per raons de seguretat pública, els sistemes de signatura electrònica podran referir-se només al nombre d’identificació professional de l’empleat públic.