Omet navegació

3. Mesures destinades a les dones víctimes de viòlencia masclista

De l’article 74 al 77 de la Llei 11/2016 es defineixen una sèrie de mesures destinades a restablir els drets i la integritat de les dones víctimes de violència masclista:

  • Les prestacions econòmiques per cobrir despeses d’urgència social han de tenir en compte l’especificitat de les situacions derivades de violència masclista.

  • Les dones víctimes de violència de gènere s’han de considerar sector preferent en l’accés a habitatges protegits de promoció pública. El Govern de les Illes Balears ha de fixar reglamentàriament aquest tracte preferent en l’adjudicació d’habitatges finançats amb fons públics a les dones que han hagut de deixar el seu habitatge com a conseqüència d’haver patit violència masclista.

  • El Govern de les Illes Balears ha de promoure la contractació laboral de les víctimes de violència masclista, i també la constitució com a treballadores autònomes. S’han d’establir reglamentàriament les condicions perquè les dones víctimes de violència masclista puguin accedir a cursos de formació per a l’ocupació finançats totalment o parcialment per les administracions públiques de les Illes Balears.

  • Les dones víctimes de violència masclista, i els seus fills i filles, han de tenir un tracte preferent en l’accés a les escoles finançades totalment o parcialment amb fons de les administracions públiques, amb garantia del dret a l’escolarització immediata, i també en l’accés a beques per a les seves filles i els seus fills i a altres ajuts o serveis que hi hagi en l’àmbit educatiu.

  • El Govern de les Illes Balears, per mitjà de l’Institut Balear de la Dona, ha d’elaborar i desenvolupar, juntament amb la resta d’administracions i institucions competents, els protocols d’intervenció per a l’atenció a les víctimes de violència masclista.

Per accedir a aquestes prestacions, són mitjans de prova qualificats les sentències de qualsevol ordre jurisdiccional, tot i que no siguin fermes; les ordres de protecció vigents, i els informes de la Inspecció de Treball i Seguretat Social. La Llei estableix que en cas de no poder disposar de cap d’aquests mitjans de prova, són criteris vàlids els següents:

  1. Qualsevol mesura judicial cautelar de protecció, seguretat o d’assegurament vigent.

  2. L’atestat elaborat per les forces i els cossos de seguretat que han presenciat directament alguna manifestació de violència masclista.

  3. L’informe del Ministeri Fiscal.

  4. L’informe mèdic, infermer o psicològic d’una o un professional col·legiat, en el qual consti que la dona ha estat atesa en algun centre sanitari per causa de violència masclista.

  5. L’informe dels serveis públics amb capacitat d’identificació de les situacions de violència masclista. Es reconeix aquesta capacitat als serveis socials comunitaris i a les unitats especialitzades en les forces i els cossos de seguretat.

  6. L’informe de l’Institut Balear de la Dona i dels departaments dels consells insulars competents en aquesta matèria.

  7. Qualsevol altre mitjà establert en alguna disposició legal.

La Llei, amb la finalitat d’erradicar la violència masclista, parteix de la premissa que els drets de les dones són drets humans. La violència masclista és una greu vulneració d’aquests drets i un impediment perquè les dones puguin assolir la plena ciutadania, l’autonomia i la llibertat. La finalitat bàsica de la Llei balear d’igualtat és establir els mecanismes per contribuir a l’erradicació de la violència masclista que pateixen les dones i reconèixer i avançar en garanties respecte al dret bàsic de les dones a viure sense cap manifestació d’aquesta violència.