Importància:
-
Augmenta la confiança en la persona i la converteix en una persona significativa, ja que fa sentir a l’interlocutor que algú es preocupa per ell.
-
Ajudam l’altra persona a mantenir-se oberta a solucions alternatives a un problema. Moltes vegades si no s’escolten les emocions negatives, aquestes actuen com tancadores.
-
Augmenta la predisposició de l’interlocutor d’escoltar els altres.
-
Es redueix l’hostilitat de l’interlocutor i es crea un clima més favorable per a la comunicació i la solució de problemes.
-
Feim que l’altre se senti millor.
-
Es mostra un model d’habilitat interpersonal, que serà observat i pot ser imitat.
L’escolta activa implica una actitud de la persona per atendre l’altre, escoltar més enllà de les paraules.
Elements que faciliten l’escolta activa:
-
Disposició psicològica: preparar-se interiorment per escoltar, observar l’altre.
-
Expressar a l’altra persona que l’escoltam per mitjà de la comunicació verbal (“ja”, “umm”, “t’entenc”...) i no verbal (contacte visual, gests, inclinació del cos...).
Habilitats per a l’escolta activa:
Fases:
Les 4 fases de l’escolta activa:
Formular una pregunta
L’objectiu de formular preguntes és obtenir informació. Fer bones preguntes és una habilitat essencial. Les preguntes també poden servir per generar dubtes o convidar a la reflexió de l’interlocutor.
Una part del nostre aprenentatge socioemocional consisteix a adquirir informació sobre els altre i sobre l’entorn, i una bona manera d’aprendre és demanar.
Les preguntes poden ser obertes o tancades:
-
Les preguntes obertes són exploratòries, animen l’interlocutor a pensar sobre els sentiments i els pensaments propis, i són dissenyades per ajudar-lo a explorar-los i clarificar-los.
-
Les preguntes tancades es fan per obtenir informació específica i poden ser respostes amb un sí o un no.
Les preguntes s’han de formular en el moment adequat, d’una en una i sense intentar explicar-la, ja que ha de ser prou clara per tal que s’entengui bé.
Habilitats per formular preguntes
-
Demanar informació amb una frase inicial del tipus: “com?”, “com et sents sobre...?”, “i què tal et va...?” Si és una pregunta oberta: “quan?”, “qui?”, “on?”
-
Si es tracta d’una pregunta compromesa, cal utilitzar un breu comentari aclaridor i després fer la pregunta.
-
Escoltar activament.
-
Triar la situació i el moment adients.
Utilitzarem preguntes obertes:
- Les podem formular quan necessitam saber si una persona necessita ajuda (“necessites ajuda?”, “com et puc ajudar?”).
- Necessitam comprendre alguna cosa sobre un comportament específic (“em pots posar un exemple d’això?”).
- Quan observam un canvi brusc en el comportament i no ens podem identificar amb el seu sentiment.
- Quan ens volem concentrar en un tema passat.
- Quan intentam activar alternatives de solució de problemes.
- Utilitzar expressions d’ànim quan l’interlocutor respon, és a dir, incentius verbals i no verbals (“uh”, “sí”, moure el cap verticalment...).