Omet navegació

4.3 Ens comunicam: escoltam activament i demanam

Escolta activa

Escoltar activament allò que els altres ens diuen vol dir intentar posar-nos en la pell de l’altre i entendre els seus motius. És escoltar els sentiments del nostre interlocutor i informar-lo que ens feim càrrec d’aquests sentiments, tot i que això no significa estar d’acord amb la seva posició.

Formular una pregunta

L’objectiu de formular preguntes és obtenir informació. Fer bones preguntes és una habilitat essencial. Les preguntes també poden servir per generar dubtes o convidar a la reflexió de l’interlocutor.

Una part del nostre aprenentatge socioemocional consisteix a adquirir informació sobre els altre i sobre l’entorn, i una bona manera d’aprendre és demanar.

Les preguntes poden ser obertes o tancades:

  • Les preguntes obertes són exploratòries, animen l’interlocutor a pensar sobre els sentiments i els pensaments propis, i són dissenyades per ajudar-lo a explorar-los i clarificar-los.

  • Les preguntes tancades es fan per obtenir informació específica i poden ser respostes amb un sí o un no.

Les preguntes s’han de formular en el moment adequat, d’una en una i sense intentar explicar-la, ja que ha de ser prou clara per tal que s’entengui bé.

Habilitats per formular preguntes

  • Demanar informació amb una frase inicial del tipus: “com?”, “com et sents sobre...?”, “i què tal et va...?” Si és una pregunta oberta: “quan?”, “qui?”, “on?”

  • Si es tracta d’una pregunta compromesa, cal utilitzar un breu comentari aclaridor i després fer la pregunta.

  • Escoltar activament.

  • Triar la situació i el moment adients.

Utilitzarem preguntes obertes:

  • Les podem formular quan necessitam saber si una persona necessita ajuda (“necessites ajuda?”, “com et puc ajudar?”).
  • Necessitam comprendre alguna cosa sobre un comportament específic (“em pots posar un exemple d’això?”).
  • Quan observam un canvi brusc en el comportament i no ens podem identificar amb el seu sentiment.
  • Quan ens volem concentrar en un tema passat.
  • Quan intentam activar alternatives de solució de problemes.
  • Utilitzar expressions d’ànim quan l’interlocutor respon, és a dir, incentius verbals i no verbals (“uh”, “sí”, moure el cap verticalment...).