Omet navegació

5.3 Conclusions

 
Siguin quines siguin les teves circumstàncies, necessitats o motivacions, aprendre a ser assertiu o millorar les teves habilitats per relacionar-te amb altres persones sempre et reportarà enormes beneficis. No només per a la teva vida social, sinó també per a la teva vida familiar i professional i per al teu benestar personal i la teva salut mental i física. Relacionar-nos adequadament amb els altres és una de les experiències humanes més gratificants que podem experimentar.

Un dels majors problemes que tenen les persones amb dèficit en habilitats socials és el bloqueig emocional que pateixen quan se senten amenaçades o atacades verbalment per altres persones.

Les persones inhibides solen quedar-se en blanc: no són capaces de respondre a temps o d’expressar el que els agradaria dir. Aquest fenomen es produeix per l’alta activació fisiològica que experimenten davant situacions socials que perceben com a amenaçadores. Això els genera emocions molt negatives cap a si mateixes i cap als altres, com odi, rancor, ressentiment, idees d’inferioritat, desesperança, tristesa, ira, ansietat, etc. Les tècniques assertives que es presenten en aquest treball són molt útils per a persones amb aquest tipus de dificultat.

Són tècniques molt senzilles d’aplicar, fàcils de recordar i no comporten una gran implicació emocional, ja que mitjançant una sola paraula o una frase la persona és capaç de respondre a l’amenaça percebuda (al seu atacant) de manera controlada, sense agressivitat, sense contraatacar, sense inhibició, sense ansietat, respectant els seus propis drets i els drets dels altres.

És evident que aprendre a respondre a les crítiques, a tractar amb persones conflictives, a mostrar desacord o a dir a algú el que ens molesta del seu comportament, etc. va molt més enllà d’aprendre de memòria un paquet de tècniques.

Tot programa d’entrenament en habilitats socials inclou com a primer pas una avaluació exhaustiva i individualitzada de cadascun dels participants que permeti conèixer amb exactitud les seves dificultats, així com les capacitats concretes que necessitarà desenvolupar.

Seguidament, cal dur a terme una intervenció cognitiva emocional amb la finalitat d’eliminar el problema subjacent a les limitacions d’interacció social que presenta la persona: per exemple, determinades idees irracionals, com “he d’agradar a tothom”, o atribucions inadequades, com “no tenc sort o la gent és dolenta”, o problemes d’autoestima baixa com “som inferior, el que jo opín no importa”, o excés d’empatia com no defensar-se per por que l’altre se senti malament, aprenentatges primerencs inadequats com haver estat castigat algun vegada per ser assertiu o haver tingut models familiars inhibits o submisos, etc., distorsions cognitives com “és millor quedar-se callat que cometre un error o m’estim més no caure malament a ningú o no tenir problemes, etc.”

Finalment, una vegada que s’hagin treballat tots els seus biaixos cognitius i emocionals s’iniciarà un entrenament en tècniques específiques. Cal tenir en compte també que cap tècnica no és infal·lible, ni sempre resulten útils amb totes les persones i en tots els contextos.

Siguin quines siguin les teves circumstàncies, necessitats o motivacions, aprendre a ser assertiu o millorar les teves habilitats per relacionar-te amb altres persones sempre et reportarà beneficis enormes. No només per a la teva vida social, sinó també per a la teva vida familiar, el teu benestar personal i la teva salut mental i física. Relacionar-nos adequadament amb els altres és una de les experiències humanes més gratificants que podem experimentar.