Omet navegació

1.1 Política de taules i pantalles netes

L'escenari habitual al lloc de treball, amb formularis de declaracions, actes de controls, pagaments, informes jurídics en pantalla o sobre la taula, s'ha transformat de manera radical. Aquesta situació parteix d'una sèrie de mesures organitzatives bàsiques i imprescindibles.

Autoritzar teletreballar o treballar en remot (treball a distància) a l'equip de col·laboradors comporta el risc que treballin en llocs desprotegits, és a dir, sense barreres de seguretat físiques i lògiques implantades a les instal·lacions. Fora d'aquest perímetre de seguretat, augmenten les amenaces i les vulnerabilitats, la qual cosa fa necessari d'adoptar mesures de seguretat addicionals segons el grau de criticitat de la informació que es manega.

Per prestar serveis en el treball a distància, els dispositius digitals han de ser utilitzats per al compliment de les tasques i les funcions assignades al personal en la forma i condicions descrites en el moment de lliurament de l’equipament. 

No pel fet de teletreballar s'ha de deixar d'estar atent a quina documentació tens sobre la taula i quins documents vols imprimir. Moltes vegades, un document s'imprimeix per comoditat, però potser després acaba en una paperera on qualsevol persona el podrà agafar i llegir-hi dades patrimonials o de comissió d'infraccions, per exemple. Per aquest motiu, has d'evitar o limitar la impressió en paper.

Recordeu als membres del vostre equip que cal vigilar els portàtils i els mòbils, si estan en un espai compartit i, sobretot, si fan ús de llapis de memòria o disc durs externs.

Si es deixa algun dispositiu d'emmagatzemament a sobre de la taula durant un descans i estan en un espai on hi ha més gent pot desaparèixer.

Aquestes mesures han de ser més rigoroses en una cafeteria, un hotel, un centre de congressos o qualsevol altre espai públic.
Si se xifren els dispositius extraïbles protegim la informació que contenen. I sobretot, quan no s'han de fer servir, cal recomanar-los que els desin, sempre que es pugui, en un lloc tancat en clau.

A més dels documents que se solen imprimir, l'espai de treball també es pot arribar a convertir en un arc de Sant Martí amb tots els colors de les notes adhesives enganxades. Una d'aquestes notes adhesives pot ser la contrasenya d'accés al correu que sempre s'oblida o el PIN de la targeta d'identificació electrònica d'empleat públic.

Per tant, cal prendre les mesures adients per evitar que persones alienes puguin visualitzar o accedir a la informació del mitjà tecnològic, sense autorització.

Finalment, cal que consideris que, en el cas del teletreball, el lloc de treball es pot diversificar: una taula a casa, una sala de reunions, un espai compartit, un espai en un hotel, etc. Per tant, has de procurar d'aplicar les mesures de seguretat a tots els escenaris.

A dia d'avui, quants documents, notes adhesives i dispositius encara té tot l'equip enganxat als seus portàtils o a sobre de la taula o a l'espai on treballen?
Hem de procurar minimitzar-los!


Recull de notícies que parlen de casos reals

Dixie d'Amelio té la contrasenya més fàcil del món (i li pirategen).🔗enllaç

Un periodista es cola en una videoconferència secreta de ministres de Defensa de la Unió Europea gràcies a una fotografia publicada a Twitter🔗enllaç