4. Principis de bona regulació
Una de les característiques centrals de la Llei 39/2015 és la introducció d’un conjunt de principis de bona regulació. El seu objectiu és programàtic i tracta de reordenar l’exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària en l’ordenació de les relacions socials.
Aquests principis es regulen a l’article 129 de la Llei, en els termes que s’assenyalen a continuació.
En l’exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques actuaran d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
A l’exposició de motius o al preàmbul d’avantprojectes de llei i de projectes de reglament, respectivament, ha de quedar prou justificada l’adequació a aquests principis.
En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, la iniciativa normativa ha d’estar justificada per una raó d’interès general, basar-se en una identificació clara de les finalitats perseguides i ser l’instrument més adequat per garantir-ne la consecució.
Pel que fa al principi de proporcionalitat, la iniciativa que es proposi haurà de contenir la regulació imprescindible per atendre la necessitat que cal cobrir amb la norma, després de constatar que no existeixen altres mesures menys restrictives de drets o que imposin menys obligacions als destinataris.
Per garantir el principi de seguretat jurídica, la iniciativa normativa s’exercirà de manera coherent amb la resta de l’ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea per generar un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que faciliti el coneixement i la comprensió i, en conseqüència, l’actuació i presa de decisions de persones i empreses.
Quan en matèria de procediment administratiu la iniciativa normativa estableixi tràmits addicionals o diferents als previstos en aquesta Llei, aquests hauran de ser justificats atenent la singularitat de la matèria o les finalitats perseguides amb la proposta.
En aplicació del principi de transparència, les administracions públiques possibilitaran l’accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i els documents propis del seu procés d’elaboració, en els termes establerts a l’article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. També definiran clarament els objectius de les iniciatives normatives i la seva justificació al preàmbul o exposició de motius, i possibilitaran que els destinataris potencials tinguin una participació activa en l’elaboració de les normes.
En aplicació del principi d’eficiència, la iniciativa normativa ha d’evitar càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitzar, en la seva aplicació, la gestió dels recursos públics.
Quan la iniciativa normativa afecti les despeses o els ingressos públics presents o futurs, s’hauran de quantificar i valorar les repercussions i els efectes, i supeditar-se al compliment dels principis d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
A continuació de l’article 129, l’article 130 de la Llei estableix l’obligació de les administracions públiques de revisar periòdicament la seva normativa vigent per adaptar-la als principis de bona regulació i per comprovar la mesura en què les normes en vigor han aconseguit els objectius previstos i si estava justificat i correctament quantificat el cost i les càrregues que s’hi imposen.
El resultat de l’avaluació es s’ha de plasmar en un informe que es farà públic, amb el detall, periodicitat i per l’òrgan que determini la normativa reguladora de l’Administració corresponent.
Les administracions públiques promouran l’aplicació dels principis de bona regulació i cooperaran per promocionar l’anàlisi econòmica en l’elaboració de les normes i, en particular, per evitar la introducció de restriccions injustificades o desproporcionades a l’activitat econòmica.
Nota: l’art.129 (excepte l’apartat 4, paràgrafs segon i tercer) s’ha declarat contrari a l’ordre constitucional de competències en els termes del fonament jurídic 7.b) de la STC (Ple) 55/2018, de 24 de maig (BOE de 22 de juny), i per tant, no s’aplica a les iniciatives legislatives de les comunitats autònomes, però sí s’ha d’entendre que són bases del règim jurídic de les administracions públiques (art. 149.1.18), relatives a l’elaboració de reglaments.