2. Mesures per promoure la igualtat a l'àmbit educatiu
La Llei centra la majoria dels seus esforços a combatre l’educació estereotipada o diferenciada als centres educatius de la comunitat de les Illes Balears. El text assoleix com a fonamental l’àmbit educatiu a l’hora de lluitar contra, entre d’altres, les formes de violència que després es perpetuen en la societat. L’educació és un component bàsic del civisme i, com a tal, s’ha de tractar amb cura i disposar de totes les mesures i procediments a l’abast per desenvolupar una educació saludable i lliure de diferències per raó de sexe, gènere o identitat. En aquest sentit, el títol IV de la Llei estableix les mesures per promoure la igualtat, a càrrec de l’Administració, i crea el compromís de capacitar de manera integral totes les persones sense discriminació per motius de sexe, així com garantir una orientació acadèmica i professional no esbiaixada pel gènere. Es fa menció directa a la necessitat d’aconseguir un model educatiu que es basi en la persona i en el seu desenvolupament personal, sempre de manera aliena als estereotips i rols de gènere. Per això, s’ha de potenciar la igualtat real de dones i homes en totes les seves dimensions: curricular, organitzativa i altres. La Llei recorda que els centres educatius públics de la Comunitat Autònoma han d’adoptar, segons el contingut de la Llei orgànica 3/2007, per a la igualtat efectiva de dones i homes, pràctiques de coeducació per afavorir la formació en igualtat. La Llei balear d’igualtat fa responsable, en l’article 26, l’Administració educativa de les Illes Balears de la consecució d’aquests objectius:
|
La legislació innova (article 29) respecte de l’anterior amb la presència necessària en els consells escolars d’una persona que impulsi el seguiment de les mesures per erradicar la discriminació per raó de sexe. La norma estableix que «en el cas que no hi hagi persones amb formació en igualtat, l’Administració facilitarà a l’inici del curs escolar cursos de formació a tal efecte».
|
Així mateix, i al llarg de totes les etapes educatives, l’Administració educativa corresponent ha de preveure un desenvolupament i disseny curricular que, entre d’altres, dins el primer nivell, elimini els estereotips, prejudicis i rols de gènere; integri el saber de les dones i la seva contribució social i històrica al desenvolupament de la humanitat, i incorpori coneixements necessaris perquè l’alumnat prengui consciència de les seves futures i actuals responsabilitats relacionades amb les tasques domèstiques i d’atenció a les persones. En un nivell intermedi, l’Administració ha de capacitar l’alumnat perquè l’elecció de les opcions acadèmiques no respongui a rols ni condicionants de gènere; ha de promoure mètodes no violents per resoldre conflictes i models de convivència basats en la diversitat i en el respecte a la igualtat de drets; ha d’eliminar la segregació horitzontal; ha d’incloure el tractament de la vida afectiva i sexual amb la finalitat de garantir una formació integral, per prevenir, entre d’altres, la violència masclista, I, finalment, pel que fa al darrer nivell acadèmic, s’inclou la necessitat d’introduir ensenyaments en matèria d’igualtat entre dones i homes en els plans d’estudis universitaris.
Aquestes responsabilitats les tenen, amb la supervisió de l’Administració educativa corresponent, el personal docent, les empreses editorials i els consells escolars. Pel que fa al professorat, l’Administració educativa ha d’adoptar les mesures necessàries per incloure a la seva formació una preparació específica en matèria d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes, violència masclista i educació afectiva i sexual. S’ha de tenir en compte que el professorat és un canal d’informació per a l’alumnat i que aquest ha de rebre el coneixement lliure de tota discriminació. La Llei disposa que l’oferta de formació permanent adreçada al professorat «a més d’integrar la filosofia de la coeducació, ha d’incloure entre les temàtiques adreçades a la formació en centres les relacionades amb la història de les dones i la prevenció, la detecció i les formes d’actuació davant la violència en l’àmbit escolar».
Com s’ha esmentat, l’àmbit universitari constitueix un nucli sobre el qual s’ha de treballar, per tal de garantir una formació basada en la igualtat, i lliure de violència. Pensam que l’alumnat universitari, i la Universitat, com a institució, constitueixen un paper fonamental dins la maquinària social i, per tant, se n’ha de tenir molta cura del funcionament, ja que es tracta de la representació més fidedigna del futur. Per això, és necessari l’estudi minuciós de l’article 31 de la Llei:
|