Omet navegació

2. Mesures per promoure la igualtat a l'àmbit educatiu

La Llei centra la majoria dels seus esforços a combatre l’educació estereotipada o diferenciada als centres educatius de la comunitat de les Illes Balears. El text assoleix com a fonamental l’àmbit educatiu a l’hora de lluitar contra, entre d’altres, les formes de violència que després es perpetuen en la societat. L’educació és un component bàsic del civisme i, com a tal, s’ha de tractar amb cura i disposar de totes les mesures i procediments a l’abast per desenvolupar una educació saludable i lliure de diferències per raó de sexe, gènere o identitat. En aquest sentit, el títol IV de la Llei estableix les mesures per promoure la igualtat, a càrrec de l’Administració, i crea el compromís de capacitar de manera integral totes les persones sense discriminació per motius de sexe, així com garantir una orientació acadèmica i professional no esbiaixada pel gènere. Es fa menció directa a la necessitat d’aconseguir un model educatiu que es basi en la persona i en el seu desenvolupament personal, sempre de manera aliena als estereotips i rols de gènere. Per això, s’ha de potenciar la igualtat real de dones i homes en totes les seves dimensions: curricular, organitzativa i altres. La Llei recorda que els centres educatius públics de la Comunitat Autònoma han d’adoptar, segons el contingut de la Llei orgànica 3/2007, per a la igualtat efectiva de dones i homes, pràctiques de coeducació per afavorir la formació en igualtat. La Llei balear d’igualtat fa responsable, en l’article 26, l’Administració educativa de les Illes Balears de la consecució d’aquests objectius:

  1. L’Administració educativa ha de tenir com un dels seus principis bàsics la prevenció de conductes violentes en tots els nivells educatius, especialment de la violència masclista.

  2. L’Administració educativa de les Illes Balears ha de garantir la posada en marxa en els centres de projectes coeducatius que fomentin la construcció de les relacions igualitàries de les dones i els homes sobre la base de criteris d’igualtat que ajudin a identificar i eliminar les situacions de discriminació per orientació i identitat sexuals i les de violència masclista.

  3. L’Administració educativa de les Illes Balears ha de garantir que en tots els centres educatius hi hagi una persona responsable de la coeducació, amb formació específica, que impulsi la igualtat de gènere i faciliti un coneixement millor dels obstacles i les discriminacions que dificulten la plena igualtat de dones i homes. Aquesta tasca de responsabilitat en matèria de coeducació pot ser compatible amb altres funcions en el centre.

  4. L’Administració educativa de les Illes Balears ha de garantir la formació permanent del professorat en matèria de coeducació.

  5. L’Administració educativa de les Illes Balears ha d’exigir el compliment de l’article 126.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, de l’educació, en el sentit que, una vegada constituït el Consell Escolar del centre, aquest òrgan ha de designar una persona per impulsar mesures educatives per fomentar la igualtat real i efectiva entre homes i dones.

  6. L’Administració educativa ha d’arbitrar les mesures per garantir la participació equilibrada de dones i homes en els llocs directius i de decisió. Així mateix, ha de formular accions de conciliació en la vida laboral, la personal i la familiar per afavorir la promoció professional i la formació permanent de tot el personal docent.

La legislació innova (article 29) respecte de l’anterior amb la presència necessària en els consells escolars d’una persona que impulsi el seguiment de les mesures per erradicar la discriminació per raó de sexe. La norma estableix que «en el cas que no hi hagi persones amb formació en igualtat, l’Administració facilitarà a l’inici del curs escolar cursos de formació a tal efecte».

  1. Els consells escolars, el Consell Escolar de les Illes Balears i els consells escolars municipals han de designar una persona, amb formació en igualtat de gènere, que impulsi mesures educatives que fomentin la igualtat real i efectiva entre homes i dones i la prevenció de la violència masclista, i en faci el seguiment.

    En el cas que no hi hagi persones amb formació en igualtat, l’Administració facilitarà a l’inici del curs escolar cursos de formació a tal efecte.

  2. La composició dels consells escolars ha de tendir a l’equilibri entre ambdós sexes.

  3. Una persona en representació de l’Institut Balear de la Dona ha de formar part del Consell Escolar de les Illes Balears, per tal d’impulsar mesures educatives per fomentar la igualtat real i efectiva entre homes i dones, i per fer-ne el seguiment.

    Així mateix, i al llarg de totes les etapes educatives, l’Administració educativa corresponent ha de preveure un desenvolupament i disseny curricular que, entre d’altres, dins el primer nivell, elimini els estereotips, prejudicis i rols de gènere; integri el saber de les dones i la seva contribució social i històrica al desenvolupament de la humanitat, i incorpori coneixements necessaris perquè l’alumnat prengui consciència de les seves futures i actuals responsabilitats relacionades amb les tasques domèstiques i d’atenció a les persones. En un nivell intermedi, l’Administració ha de capacitar l’alumnat perquè l’elecció de les opcions acadèmiques no respongui a rols ni condicionants de gènere; ha de promoure mètodes no violents per resoldre conflictes i models de convivència basats en la diversitat i en el respecte a la igualtat de drets; ha d’eliminar la segregació horitzontal; ha d’incloure el tractament de la vida afectiva i sexual amb la finalitat de garantir una formació integral, per prevenir, entre d’altres, la violència masclista, I, finalment, pel que fa al darrer nivell acadèmic, s’inclou la necessitat d’introduir ensenyaments en matèria d’igualtat entre dones i homes en els plans d’estudis universitaris.

    Aquestes responsabilitats les tenen, amb la supervisió de l’Administració educativa corresponent, el personal docent, les empreses editorials i els consells escolars. Pel que fa al professorat, l’Administració educativa ha d’adoptar les mesures necessàries per incloure a la seva formació una preparació específica en matèria d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes, violència masclista i educació afectiva i sexual. S’ha de tenir en compte que el professorat és un canal d’informació per a l’alumnat i que aquest ha de rebre el coneixement lliure de tota discriminació. La Llei disposa que l’oferta de formació permanent adreçada al professorat «a més d’integrar la filosofia de la coeducació, ha d’incloure entre les temàtiques adreçades a la formació en centres les relacionades amb la història de les dones i la prevenció, la detecció i les formes d’actuació davant la violència en l’àmbit escolar».

    Com s’ha esmentat, l’àmbit universitari constitueix un nucli sobre el qual s’ha de treballar, per tal de garantir una formació basada en la igualtat, i lliure de violència. Pensam que l’alumnat universitari, i la Universitat, com a institució, constitueixen un paper fonamental dins la maquinària social i, per tant, se n’ha de tenir molta cura del funcionament, ja que es tracta de la representació més fidedigna del futur. Per això, és necessari l’estudi minuciós de l’article 31 de la Llei:

    1. En el sistema d’educació superior i de recerca de les Illes Balears s’ha de fomentar la igualtat d’oportunitats de dones i homes en relació amb la carrera professional. Igualment, s’han de desenvolupar mesures de conciliació de la vida laboral, la familiar i la personal per afavorir la promoció professional i la formació permanent de tot el personal.

    2. En el sistema d’educació superior de les Illes Balears s’han d’adoptar les mesures necessàries perquè s’incloguin competències en matèria d’igualtat entre dones i homes en els plans d’estudis dels diversos ensenyaments.

    3. Així mateix, en el sistema d’educació superior i de recerca de les Illes Balears s’han d’impulsar mesures per promoure la representació equilibrada entre dones i homes en la composició dels òrgans col·legiats i en les diverses comissions de selecció i avaluació, i s’ha de fomentar la creació d’unitats d’igualtat.

    4. En el sistema d’educació superior i de recerca de les Illes Balears s’ha de promoure el reconeixement dels estudis de gènere com a mèrit en els processos d’avaluació.

    5. En el sistema de recerca de les Illes Balears s’ha d’impulsar la presència equilibrada de dones i homes en els grups d’investigació.

    6. En les convocatòries d’ajuts i subvencions per al sistema de recerca de les Illes Balears s’ha de tenir en compte com a criteri de desempat la valoració especial dels projectes liderats per dones en els àmbits científics en què estan infrarepresentades i també dels que presentin grups de recerca amb presència equilibrada de dones i homes.

    7. En el sistema de recerca de les Illes Balears s’ha de promoure i fomentar la investigació sobre les dones donant suport als projectes de recerca que promoguin la igualtat de dones i homes i als que plantegin mesures destinades a comprendre i erradicar la discriminació de les dones.

    8. En el sistema d’educació superior de les Illes Balears s’ha de promoure la inclusió de competències sobre la salut de les dones i sobre l’enfocament de gènere en els plans d’estudis dels ensenyaments de grau de l’àmbit sanitari.