1.2 Causes d'anul·labilitat de dret administratiu
En dret administratiu, l’anul·labilitat és la regla general davant l’existència d’un supòsit d’invalidesa, ja que la nul•litat és una situació excepcional que només és possible en supòsits taxats. Per tant, en l’àmbit de la contractació són causa d’anul·labilitat de dret administratiu qualsevol supòsit d’invalidesa diferent dels que s’indiquen en l’apartat anterior. En aquest sentit, l’LCSP fa referència a la resta d’infraccions de l’ordenament jurídic i, en especial, a les regles que conté, de conformitat amb el que estableix la legislació del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
A més, com a novetat, s’estableixen tres casos específics d’anul·labilitat de dret administratiu:
- L’incompliment de les circumstàncies i els requisits exigits per modificar els contractes que contenen els articles 204 i 205 de l’LCSP.
- Totes les disposicions, les resolucions, les clàusules o els actes emanats de qualsevol poder adjudicador que atorguin, de manera directa o indirecta, avantatges a les empreses que hagin contractat prèviament amb qualsevol administració.
- Els encàrrecs de gestió a mitjans propis, quan l’ens destinatari de l’encàrrec incompleixi els requisits per ser considerat com a tal, d’acord amb els apartats 2, 3 i 4 de l’article 32 de l’LCSP.
Article 48 de la Llei 39/2015: «1. Són anul·lables els actes de l’Administració que incorrin en qualsevol infracció de l’ordenament jurídic, fins i tot la desviació de poder. 2. No obstant això, el defecte de forma només determina l’anul·labilitat quan l’acte no tingui els requisits formals indispensables per assolir el seu fi o doni lloc a la indefensió dels interessats. 3. La realització d’actuacions administratives fora del temps establert per a aquestes només implica l’anul·labilitat de l’acte quan així ho imposi la naturalesa del terme o termini.»