Omet navegació

2.3 Òrgans competents per a resoldre

Les competències per a resoldre el recurs especial en matèria de contractació s’han d’atribuir en tot cas a un òrgan administratiu independent.

En l’àmbit dels poders adjudicadors d’àmbit estatal, el coneixement i la resolució dels recursos especials en matèria de contractació són a càrrec del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (TACRC), òrgan especialitzat que actua amb plena independència funcional en l’exercici de les seves competències, adscrit al Ministeri d’Hisenda i Funció Pública, i compost per un president i un mínim de cinc vocals.

D’acord amb les seves normes, les comunitats autònomes poden crear un òrgan administratiu propi per a resoldre els recursos especials que s’interposin en el seu àmbit, que actuï amb independència funcional i reuneixi condicions i requisits similars, o poden optar per atribuir la competència per a la resolució dels recursos al TACRC. Amb aquesta finalitat, han de subscriure un conveni amb l’Administració General de l’Estat, en el qual s’estipulin les condicions en què la comunitat autònoma sufragarà les despeses derivades d’assumir aquestes competències.

En l’àmbit de l’Administració local, com a regla general cal ajustar-se al que determini la normativa de desplegament de la comunitat autònoma del seu àmbit territorial, o s’ha d’atribuir la competència al mateix òrgan que tengui les competències per a resoldre els recursos en l’àmbit autonòmic, en cas que no hi hagi una previsió expressa.

No obstant això, s’ha previst com a novetat la possibilitat que els municipis de gran població i les diputacions provincials puguin crear els seus propis òrgans especialitzats i funcionalment independents amb competència per a resoldre els recursos del seu àmbit.

Són municipis de gran població els que compleixen els requisits següents de l’article 121 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, que estableix que la condició de municipis de gran població s’aplica: a) Als municipis la població dels quals superi els 250.000 habitants. b) Als municipis capitals de província la població de la qual sigui superior els 175.000 habitants. c) Als municipis que siguin capitals de província, capitals autonòmiques o seus de les institucions autonòmiques. d) Així mateix, als municipis la població dels quals superi els 75.000 habitants, que presentin circumstàncies econòmiques, socials, històriques o culturals especials. En els supòsits prevists en els paràgrafs c) i d), s’exigeix que així ho decideixin les assemblees legislatives corresponents a iniciativa dels ajuntaments respectius.

En l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’ha optat per formalitzar el Conveni de col•laboració entre el Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques i l’Administració de la Comunitat Autónoma de les Illes Balears sobre atribució de competència de recursos contractuals, signat el 29 de novembre de 2012 i publicat en el BOE el 19 de desembre de 2012 (http://www.boe.es/boe/dias/2012/12/19/pdfs/BOE-A-2012-15324.pdf). En virtut d’aquest conveni s’atribueix al TACRC la competència per a resoldre els recursos especials que s’interposin contra els actes adoptats pels òrgans de l’Administració de la Comunitat Autónoma de les Illes Balears i les corporacions locals del seu àmbit territorial, així com pels ens del seu respectiu sector públic instrumental que tenguin la consideració de poder adjudicador. Per sufragar les despeses derivades de l’assumpció de competències, la Comunitat Autónoma satisfà al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques la quantia fixa anual de 10.000 €, que inclou la resolució d’un nombre mínim de vint recursos. Si durant un any se supera el nombre mínim de recursos resolts indicat abans, ha de satisfer una quantia addicional de 350 € per recurs resolt.