Omet navegació

2. Jornada i horaris. Horari general i horari especial

2.1. Jornada i horari. Consideracions generals

a) Normativa:

Estatal:

  • Disposició addicional 71 de la Llei 2/2012, de 29 de juny, de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2012.

Autonòmica:

  • Acord del Consell de Govern d’1 de juny de 2012, pel qual s’aprova la jornada de treball i l’horari general del personal al servei de l’Administració de la CAIB representat a la Mesa Sectorial de Serveis Generals (BOIB núm. 80, de 2 de juny), modificat per l'Acord del Consell de Govern de 4 de desembre de 2015 (BOIB núm. 178, de 5 de desembre).
  • Decret 35/2014, d’1 d’agost, mitjançant el qual es regulen la jornada i els horaris general i especials del personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears representat a la Mesa Sectorial de Serveis Generals.
  • Instrucció 1/2017 del director general de Funció Pública i Administracions Públiques adreçada a les secretaries generals o als òrgans que tinguin atribuïdes les funcions equivalents en matèria de personal, per la qual es fixen els criteris sobre el control d’entrades i sortides, el compliment de l’horari i les justificacions de les absències.
  • Decret 7/2020, de 31 de gener, pel qual es regulen els permisos, les llicències, les vacances i altres mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral del personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (d’ara en endavant Decret 7/2020).

b) jornada i horari:

b.1) Jornada: nombre d’hores de treball efectiu que s’ha de fer en un determinat còmput de temps, que pot ser anual, mensual o setmanal (fins i tot diari).

  • A partir de l’1 de juliol de 2012, es va establir la jornada en 37,5 hores setmanals. Per al personal amb horari general, la jornada es distribueix, a l’efecte de còmput, mensualment i de manera regular.
  • Per al personal amb horari especial La distribució de la jornada, a l’efecte de còmput, es pot distribuir de forma anual i irregular, segons les necessitats organitzatives o dels serveis existents a cada centre, dependència o unitat administrativa La jornada no pot superar les 48 hores setmanals.
  • No es té en compte, a l’efecte de còmput de la durada màxima de la jornada diària, mensual o anual, segons els casos, l’excés d’hores de treball per prevenir o reparar sinistres i altres danys extraordinaris o per afrontar fets o esdeveniments excepcionals o urgents i que tenen la condició de servei extraordinari.

b.2) Horari: distribució d’aquest nombre d’hores al llarg del còmput del temps, és a dir, entre els dies laborables. S’han establert dos tipus d’horari:

  • Horari general
  • Horaris especials

c) Horari general: És l’horari que s’aplica al personal que presta serveis que no requereixen una adaptació especial i els seus trets principals són els següents:

c.1) La jornada setmanal s’ha de fer amb caràcter general de dilluns a divendres en règim d’horari flexible amb una part fixa d’horari i una altra flexible:

Part fixa:

  • De concurrència obligatòria (mínim 5 hores)
  • De les 9.00 a les 14.00 hores

Part flexible:

  • Amb caràcter general es distribueix a voluntat del personal.
  • Entrada: entre les 7.30 i les 9.00 h
  • Sortida: entre les 14.00 h i les 16.30 h

c.2) Quan es produeixin retards en l’hora d’entrada o sortida, per causes justificades, a l’efecte de còmput, es considerarà que l’horari ha estat de 8 a 15.30 h.

No obstant l'anterior, a l'efecte de la introducció de la incidència al mòdul de control horari la sortida s'ha de marcar a les 15.00 hores (ja que el sistema informàtic incorpora automàticament els 30 minuts a compensar en formació i altres actuacions d’acord amb el punt 10 de la Instrucció 1/2017).

c.3) En les unitats en què es requereixi una presència física obligatòria del personal funcionari que superi el que s’estableix com a horari de permanència fixa que estableix l’Acord del Consell de Govern, l’òrgan directiu corresponent pot dur a terme una planificació dels serveis de manera que la flexibilitat en l’entrada o la sortida no en perjudiqui la prestació i exigir la prestació dels serveis de fins a un 10 % de la jornada ordinària mensual en una part concreta de l’horari flexible.

No es consideren serveis extraordinaris:

  • Les hores fetes amb motiu de recuperació horària per completar la jornada mensual.
  • Una vegada completada la jornada, l’existència d’excessos de jornada, sense autorització prèvia; per tant, no dona dret a gratificació o compensació.

d) Horaris especials:

Requereix d’una regulació específica que el Consell de Govern determina mitjançant el Decret 35/2014.

És l’horari que s’aplica a col·lectius de personal que, per les peculiaritats dels serveis que presten, requereixen una distribució de la jornada diferent a la de l’horari general.

En la regulació dels horaris especials és d’interès destacar el següent:

  • En les relacions de llocs de treball s’ha de fer constar expressament en l’apartat corresponent la realització d’un horari especial.
  • La jornada, a l’efecte de còmput, es pot distribuir de forma anual i irregular, segons les necessitats organitzatives o dels serveis existents a cada centre, dependència o unitat administrativa
  • En principi, la jornada és l’establerta amb caràcter general de 37,5 hores setmanals.
  • La jornada no pot superar les 48 hores setmanals, ni la jornada màxima en còmput mensual o anual, si s’escau, i, en tot cas, s’han de respectar els períodes mínims de descans diari i setmanals.
  • Amb caràcter general, la jornada màxima diària és de 9 h. No obstant això, en determinats col·lectius, si la prestació dels seus serveis requereix una presència continuada, es pot augmentar la jornada màxima diària sempre que es respectin els descansos mínims diaris i no suposi un augment de la jornada màxima mensual o anual.
  • En el cas de treballadors nocturns (aquells que fan una part no inferior a 3 hores del seu temps de treball diari en període nocturn, és a dir, entre les 22.00 i les 6.00 hores), el temps de treball no excedirà les 8 hores de mitjana per cada període de 24 hores.
  • S’entén hora diürna la que comprèn entre les 6.00 i les 22.00 hores, i hora nocturna la que comprèn entre les 22.00 i les 6.00 hores.

2.2. Limitacions de l’horari especial:

a) El període mínim de descans diari entre jornades ha de ser de 12 hores i setmanal de 48 hores

b) El període mínim de descans setmanal, si s’entén per setmana el període de 7 dies comptadors a partir del primer dia de feina després del període de descans, ha de ser de 48 hores ininterrompudes.

c) Excepte per necessitats dels serveis o voluntarietat, s’ha de garantir el gaudi d’11 caps de setmana durant l’any.

d) No es poden prestar serveis durant més de 6 hores continuades sense un descans obligatori de 30 minuts.

e) No ha de suposar un augment de la jornada màxima mensual o anual, segons els casos.

2.3. Modalitats de prestació dels serveis en horari especial:

a) Jornada continuada
b) Jornada partida
c) Jornada nocturna
d) Torns de matí i horabaixa
e) Torns de matí i horabaixa nocturn
f) Jornada especial
g) Jornada especial a Cabrera

a) Jornada continuada:

  • Sense festius:

Quan s’estableixin trams horaris diferents dels de l’horari general per raó de la prestació del servei dins horari diürn i sense incloure la prestació de serveis en dia festiu o en diumenge.

  • Amb festius:

Quan s’estableixin trams horaris diferents dels de l’horari general per raó de la prestació del servei dins horari diürn i, a més, se substitueix algun dia laborable per la prestació de serveis en dia festiu o en diumenge.

b) Jornada partida:

  • Sense festius:

Quan durant la jornada hi ha una interrupció del treball d’almenys 1 hora de durada dins horari diürn i sense incloure la prestació de serveis en dia festiu o en diumenge.

  • Amb festius:

Quan durant la jornada hi ha una interrupció del treball d’almenys 1 hora de durada dins horari diürn i a més se substitueix algun dia laborable per la prestació de serveis en dia festiu o en diumenge.

c) Jornada nocturna:

Quan majoritàriament es desenvolupa la jornada en horari nocturn.

d) Torns de matí i horabaixa:

  • Sense festius:

Torns rotatoris o periòdics, un de matí i l’altre d’horabaixa i sense incloure la prestació de serveis en dia festiu o en diumenge.

  • Amb festius:

Torns rotatoris o periòdics, un de matí i l’altre d’horabaixa, i a més se substitueix algun dia laborable per la prestació de serveis en dia festiu o en diumenge.

e) Torns de matí, horabaixa i nocturn:

  • Sense festius:

Torns rotatoris o periòdics, un de matí, un d’horabaixa i un altre en horari nocturn i sense incloure la prestació de serveis en dia festiu o en diumenge.

  • Amb festius:

Torns rotatoris o periòdics, un de matí, un d’horabaixa i un altre en horari nocturn, i a més se substitueix algun dia laborable per la prestació de serveis en dia festiu o en diumenge.

f) Jornada especial:

Quan el personal estigui obligat a fer actuacions fora de la franja fixa de compliment obligat, fins i tot en festiu i en horari nocturn, per dur a terme actuacions pròpies de les seves funcions d’acord amb una planificació establerta.

g) Jornada especial a Cabrera:

Quan per les característiques específiques del lloc on es presten els serveis no es té encaix en les modalitats que s’han establert abans, atès que quan finalitza la jornada de treball el personal ha de romandre a l’arxipèlag de Cabrera durant un període de dies determinat. El caràcter especial és a causa de l’extensió diària o de la distribució dels dies de treball i de descans

2.4. Torn de disponibilitat:

És «el temps en què es troba un treballador localitzable i amb plena capacitat de desplaçament, per presentar-se amb promptitud quan el requereixin per atendre, en una localització determinada, les necessitats puntuals o especials fora del seu horari habitual de treball i del lloc de treball».

Com a regla general, per a qualsevol cas, entre el personal amb horari especial es poden establir torns de disponibilitat immediata, per dies o períodes concrets, que necessitats que poden esdevenir en relació amb les seves funcions quan no estiguin coberts pels serveis presencials que s’han explicat.

Pot afectar els col·lectius següents (articles 18, 25, 28 i 29 del Decret 35/20):

  • Personal funcionari amb funcions relacionades amb els mitjans de comunicació.
  • Xòfers.
  • Personal d’emergències, incendis forestals i altres incidències ambientals.
  • Personal funcionari destinat a Cabrera.

Es poden donar els supòsits següents:

a) Cobrir serveis o necessitats especials i puntuals que puguin sorgir en prestar determinats serveis.
b) Quan determinades prestacions no es puguin cobrir o no sigui necessari cobrir-les per serveis presencials.
c) Per garantir de manera permanent l’activació immediata dels serveis d’emergències, els protocols extraordinaris o actuacions similars.
d) Per donar les directrius necessàries per fer front a l’emergència.

El torn de disponibilitat es regula en les normes següents:

  • L’article 121.3.f) de la Llei 3/2007 de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’article 2.6 del Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el regim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (introduïts per les disposicions finals novena i catorzena de la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019).
  • Els articles 5.2, 28.6 del Decret 35/2014, d’1 d’agost, pel qual es regula la jornada i els horaris general i especials del personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears representat a la Mesa Sectorial de Serveis General.