L’educació sexual integral
L’educació afectiva i sexual, també anomenada educació sexual integral (ESI), és un procés progressiu d’ensenyança i aprenentatge. Versa sobre els aspectes cognitius, psicològics, físics i socials de la sexualitat. El seu propòsit és facilitar coneixements científicament contrastats i afavorir l’adquisició d’habilitats i actituds per viure la sexualitat amb plaer i de forma satisfactòria, segura i respectuosa (UNESCO, 2010 i 2018). També és una eina bàsica per al desenvolupament d’una societat diversa, igualitària i rica en valors.
Els organismes internacionals de drets humans han establert que els infants, adolescents i joves tenen dret a rebre una ESI, rigorosa, científicament sòlida i culturalment sensible, basada en la normativa internacional existent. Aquesta normativa inclou la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l’infant, la Convenció de les Nacions Unides sobre l’eliminació de totes les formes de violència contra la dona, el Pacte Internacional de Drets Econòmics, Socials i Culturals i, en l’àmbit europeu, la Carta Social Europea i els Convenis de Lanzarote i Istanbul. La necessitat de l’ESI també es reconeix en l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides i és necessària per aconseguir alguns dels objectius que s’hi inclouen. Una ESI protegeix els infants i adolescents, i ajuda a construir una societat més segura i inclusiva. L’educació sexual integral ha d’anar més enllà de la biologia i la reproducció. La UNESCO ha descrit els objectius següents de l’ESI:
- Ensenyar i aprendre sobre els aspectes cognitius, emocionals, físics i socials de la sexualitat.
- Proporcionar als infants, adolescents i joves els coneixements, habilitats, actituds i valors que els empoderin per ser conscients de la seva salut, dels seu benestar i de la seva dignitat.
- Desenvolupar relacions socials i sexuals respectuoses, valorar com les seves eleccions afecten el benestar propi i el de les altres persones, i comprendre i garantir la protecció dels seus drets durant tota la vida.
L’ESI als centres educatius és avui més necessària que mai, ja que als infants i adolescents els arriba informació a través de molt mitjans, en particular a través de les xarxes social i Internet, on tenen accés a la pornografia gratuïta i a informació sexista o amb fins interessats, entre altres aspectes que tenen com a conseqüència una informació sexual esbiaixada, que omet els aspectes relacionats amb l’afectivitat, la comunicació, l’ètica de les relacions i la diversitat sexual, i que alhora generen desinformació i desconcert en infants i adolescents.
Cal destacar la importància de l’ESI per evitar que els infants i adolescents siguin víctimes de delinqüents sexuals a Internet. Durant el període de confinament causat per la pandèmia de la covid-19, els infants i adolescents s’han tornat més vulnerables a l’assetjament sexual en línia, l’extorsió sexual, el ciberassetjament i altres maneres d’explotació sexual.
L’ESI és una eina molt poderosa per combatre la violència, l’abús i la discriminació, per promoure el respecte a la diversitat i prevenir les violències masclistes i la discriminació contra les dones. Per tant, ha de contribuir a transmetre, des de les primeres etapes de l’escolarització, missatges clars a favor de la igualtat entre dones i homes, a promoure rols de gènere no estereotipats, i a educar en el respecte mutu, el consentiment de les relacions sexuals, la resolució no violenta de conflictes en les relacions interpersonals i el respecte a la integritat personal, tal com s’exigeix en el Conveni d’Istanbul (Conveni del Consell d’Europa sobre prevenció i lluita contra la violència masclista i la violència domèstica).
L’ESI ha de tenir en compte l’alumnat LGTBI (lesbianes, gais, transsexual, bisexual intersexual) i els problemes als quals s’enfronten, juntament amb l’estigmatització. Sovint s’enfronten a situacions d’assetjament escolar i pateixen un risc més gran de conductes autolítiques o de suïcidi a causa del refús social que la seva orientació sexual o identitat i expressió de gènere genera.S’ha de proporcionar a aquest alumnat una ESI que respongui a les seves necessitats.
L’educació sexual és un dret dels infants i joves i un deure de les persones adultes, responsables de la seva educació i cura, que som les que hi hem de vetlar i valorar si gaudeixen dels seus drets sexuals o no.
El dret a l’ESI implica que ha de ser accessible a tots els infants i adolescents i que s’ha de fer de forma continuada i progressiva, integrada en l’educació formal que es du a terme als centres educatius. S’ha de sustentar en fonaments científics i mostrar el que és saludable i el que no ho és, per poder diferenciar-ho del que cada persona considera apropiat fer o no, segons els seus valors i les seves creences.
Per aquestes raons, una educació sexual correcta en la família, en el centre educatiu i fora del centre és essencial.