Principis de l’educació sexual integral
PRINCIPIS DE L’EDUCACIÓ SEXUAL INTEGRAL |
L’educació sexual integral és un dret, forma part dels drets sexuals proclamats en el XIII Congrés Mundial de Sexologia. |
L’ESI ha d’incloure tots els aspectes de la sexualitat humana: físics, psicològics, espirituals i socials. El cos humà és un cos sexuat, amb característiques biològiques (cromosomes, gens, hormones, gònades i morfologia) relacionades amb la reproducció com a ésser mamífers. La sexualitat és una forma especifica d’energia (l’energia eròtica) que es manifesta durant tota la vida i ens impulsa a cercar afecte, contacte, plaer, tendresa i intimitat des del naixement. L’expressió de la sexualitat està influenciada per les vivències personals i per factors socials (valors i creences, economia, sistema polític i cultural). |
Hi ha infinites formes d’expressió de la sexualitat, tantes com persones. La sexualitat es manifesta amb expressions pròpies de cada persona, a través de pensaments, fantasies, desitjos, creences, rols, actituds i conductes. L’expressió de la sexualitat (l’orientació, la identitat i les conductes sexuals) és diversa i genuïna (hi ha tantes possibilitats de sentir i expressar la sexualitat com persones existeixen i existiran). Acceptar que hi ha infinites formes d’expressió de la sexualitat implica la necessitat de crear un entorn educatiu que reconegui la diversitat sexual. |
L’ESI requereix un enfocament positiu. La sexualitat és per gaudir-la. Això vol dir que s’ha de realitzar de forma oberta, relacionant la sexualitat amb el joc, el plaer i l'humor, i no únicament amb les situacions de risc. |
L’ESI ha d’avançar-se als esdeveniments. La informació sobre els canvis propis del desenvolupament sexual s’ha d’oferir amb antelació. Aquesta informació actua com un factor de protecció i permet afrontar els canvis de forma natural i amb serenitat. |
L’ESI s’ha d’adaptar al nivell de desenvolupament i comprensió de cada edat i ha d’utilitzar mètodes participatius i d’aprenentatge significatiu. És necessari crear un clima de confiança i respecte i tractar totes les persones com a individus capaços de prendre decisions en les seves vides. |
L’ESI s’ha de sustentar en fonaments científics sobre allò que és saludable i allò que no ho és. L’ESI s’ha de realitzar utilitzant informació científicament contrastada, amb honestedat, precisió i naturalitat. Durant el procés d’ESI s’ha de diferenciar entre el que és saludable i el que no, entre el que cada persona considera apropiat fer i el que no, segons els seus valors i creences. Implica considerar la salut sexual com l’actitud i la capacitat de viure la sexualitat amb plaer i satisfacció, d’acord amb una ètica personal i social basada en els valors de la diversitat, la igualtat i el respecte dels drets humans, amb absència de temors, de sentiments de vergonya i de culpabilitat, de creences infundades i d’altres factors psicològics que inhibeixin la vivència de la sexualitat o pertorbin les relacions sexuals. |
L’ESI ha de facilitar que ens coneguem i valorem la importància d’una autoestima positiva i d’una bona gestió de les emocions en la vida sexual. Per gaudir d’una sexualitat saludable és necessari conèixer-se, acceptar-se i estimar-se. Quan ens coneixem bé, estam en millor disposició per prendre decisions saludables sobre la nostra sexualitat i la forma de relacionar-nos amb les altres persones. Tenim dret a saber com és i com funciona el nostre cos, a conèixer com es configura l’autoestima i com la podem cuidar. Igualment, és imprescindible saber quins valors i creences utilitzam per guiar la nostra vida i com gestionam habitualment les nostres emocions. |
Tota ESI ha d’estar arrelada en els principis ètics de les relacions. L’ESI ha de tenir en compte els principis ètics de tota relació humana: el consentiment, el plaer i el benestar compartits, la igualtat, l’honestedat en les relacions i la consideració de la pròpia salut i la de la persona amb qui ens relacionam. |
Podeu trobar més informació sobre normativa i directrius a :
https://www.caib.es/sites/salutsexual/es/normativa_y_directrices/