Omet navegació

El paper del i la docent

Treballar l’educació sexual integral en ocasions ens pot semblar difícil, però la majoria de professionals consideren que és important. Abans d’iniciar la intervenció és aconsellable plantejar-se una sèrie de qüestions:

Com em situu davant els temes que tractarem?

Com els visc? Com els puc transmetre?

Tenc prejudicis?

Davant aquests aspectes, oferim dos consells:

  • Parlar en primera persona en adreçar-vos al jovent.

  • Si hi ha alguna temàtica que us crea incomoditat, és millor no abordar-la i tractar-ne
    d’altres.

Orientacions que poden servir per tractar l'educació sexual integral

  • Adequar el projecte a les necessitats i capacitats de cada grup, adaptant les activitats, les qüestions per debatre, etc.
  • Crear un clima de confiança, confidencialitat, escolta, respecte i participació. El respecte i la confiança en el grup s’afavoreixen quan es respecten els límits personals. És fonamental no obligar a donar l’opinió i no criticar les valoracions que es facin —sobre sexualitat, diferents fets i conductes, etc. També és pot indicar que “el que es diu en el grup es queda en el grup” per assegurar laconfidencialitat i facilitar l’expressió emocional.
  • Canalitzar convenientment l’ansietat que pugui aparèixer en el grup. Analitzar amb tolerància les situacions d’ansietat —rialles, silencis, interrupcions...—; xerrar de manera clara i pràctica pot ajudar a reduir-la.
  • El llenguatge ha de ser planer, clar, concret i no sexista.
  • No teniu per què saber-ho tot, ni tenir totes les respostes. Depenent del problema i juntament ambel jovent podeu cercar les respostes.
  • Mai no s’han de consentir comentaris despectius cap a ningú,ni afirmacions generals que puguin danyar l’autoestima d’algú.
  • S’ha d’afavorir el treball amb dinàmiques i tècniques de grup (pluja d’idees, jocs de rols, debats, etc.) i activitats adequades que despertin l’interès del jovent -materials audiovisuals, jocs, etc-.