Omet navegació

Objectius i beneficis

L’objectiu del programa «Amb tots els sentits» és que tots els infants i adolescents escolaritzats a les Illes Balears (futures persones adultes) adquireixin els coneixements, actituds i habilitats necessaris per viure la sexualitat amb plaer i satisfacció, de manera segura i responsable, establint relacions gratificants, igualitàries i no discriminatòries.

El programa ofereix eines per implementar una educació sexual integral positiva, completa i correcta, amb perspectiva de gènere, de forma continuada i adaptada a cada edat.

Els beneficis de realitzar el programa als centres educatius són els següents:

  • A l’alumnat li facilita l’adquisició de coneixements, actituds i habilitats necessaris per desenvolupar la seva sexualitat de forma natural i saludable.
  • Al professorat li ofereix una metodologia i eines per realitzar l’educació sexual integral, la possibilitat d’augmentar els coneixements sobre la matèria, d’aprofundir en l’autoconeixement i d’indagar en la sexualitat pròpia. També suposa una oportunitat més de conèixer l’alumnat i d’enfortir-hi el vincle.
  • Per al centre pot constituir un element de prestigi, a causa de la millora educativa que suposa i del fet de facilitar material d’educació sexual per a les famílies. El programa també pot incidir a millorar la tolerància a la diversitat i la convivència al centre.
  • El material del programa pot ajudar les famílies a l’hora d’educar en sexualitat els fills i filles, i de respondre les preguntes que els facin.
  • La societat també es pot beneficiar del programa. Pot contribuir al desenvolupament natural i saludable de la sexualitat dels infants i adolescents i es pot associar a millores en la salut sexual col·lectiva, tant pel que fa al benestar i la satisfacció amb la sexualitat de les persones com per la seva influència en la disminució de problemes socials relacionats amb la sexualitat:
    • Assetjament i agressió sexuals o per manca de respecte a la diversitat sexual o de qualsevol tipus.
    • Violència de gènere i en les relacions de parella.
    • Abús sexual.
    • Infeccions per VIH i altres ITS (infeccions de transmissió sexual).
    • Interrupció voluntària de l’embaràs.
    • Consum de prostitució

Tot i així, és necessari considerar que els factors que determinen l’adopció de conductes saludables són diversos (personals, culturals, socioeconòmics i ambientals) i que, per això, l’ESI, encara que contribueix a adquirir hàbits saludables i a modificar conductes de risc, no és una eina suficient per si mateixa. 

El programa està estructurat en tres etapes educatives: infantil, primària i secundària. En cada etapa educativa es desenvolupen la totalitat dels quatre eixos del model sexològic d’Efigenio Amezúa.

Cada etapa educativa té una proposta diferent pel que fa a les eines, amb la finalitat d’adaptar els continguts i les activitats educatives al desenvolupament dels infants i adolescents i al Projecte educatiu de centre (PEC).