a. Caràcter d'autoritat independent
Un aspecte capital de l'AEPD és la seva independència. Per això, l'RGPD estipula en l'article 52 que el membre o els membres de cada autoritat de control han de ser aliens en l'acompliment de les seves funcions i en l'exercici dels seus poders a qualsevol influència externa, directa o indirecta, i que no poden sol·licitar ni admetre cap excepció. S'han d'abstenir de qualsevol acció incompatible amb les seves funcions i de participar en activitats professionals, remunerades o no remunerades, que resultin incompatibles.
b. Estructura orgànica bàsica
b.1. La presidència
La Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, ha introduït canvis estructurals en l'autoritat de protecció de dades espanyola. La direcció s'encomana a una presidència assistida per un adjunt. Els actes i les disposicions que dicta la Presidència de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades posen fi a la via administrativa. S'hi pot recórrer, directament, davant la Sala Contenciosa Administrativa de l'Audiència Nacional.
De conformitat amb l'article 48 aquesta Llei, la Presidència de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades la dirigeix, la representa i en dicta les resolucions, les circulars i les directrius. Està auxiliada per un adjunt, en què podrà delegar les seves funcions, a excepció de les relacionades amb els procediments en cas de possible vulneració de la normativa de protecció de dades regulades pel títol VIII, i la substituirà en l'exercici de les seves funcions en els termes prevists en l'Estatut orgànic de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades. Ambdós han d'exercir les seves funcions amb plena independència i objectivitat i no han d'estar subjectes a cap instrucció en el seu acompliment. Els és aplicable la legislació reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat.
Així mateix, també s'ha modificat el procediment de selecció i nomenament. L'article 48 de la LOPDGDD disposa a aquest efecte:
3. El president de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades i el seu adjunt seran nomenats pel Govern, a proposta del Ministeri de Justícia, entre persones de reconeguda competència professional, en particular en matèria de protecció de dades.
Dos mesos abans que expiri el mandat o, en la resta de les causes de cessament, quan hagi expirat, el Ministeri de Justícia ha d'ordenar la publicació en el Butlletí Oficial de l'Estat de la convocatòria pública de candidats.
Abans d'avaluar el mèrit, la capacitat, la competència i la idoneïtat dels candidats, el Govern ha de trametre al Congrés dels Diputats una proposta de president i adjunt acompanyada d'un informe justificatiu, que després de la preceptiva audiència dels candidats, ha de ser ratificada per la Comissió de Justícia en votació pública per majoria de tres cinquenes parts dels seus membres en primera votació o, si escau, per majoria absoluta en segona votació, que es farà immediatament després de la primera. En aquest darrer supòsit, els vots favorables han de procedir de diputats pertanyents almenys a dos grups parlamentaris diferents.
4. El president i l'adjunt de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades seran nomenats pel Consell de Ministres mitjançant un reial decret.
5. El mandat del president i de l'adjunt de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades té una durada de cinc anys i pot ser renovat per a un altre període d'igual durada.
El president i l'adjunt només cessaran abans de l'expiració del seu mandat, a petició pròpia o per separació acordada pel Consell de Ministres, per:
a) Incompliment greu de les seves obligacions,
b) incapacitat sobrevinguda per a l'exercici de la seva funció,
c) incompatibilitat, o
d) condemna ferma per delicte dolós.
En els supòsits prevists en les lletres a), b) i c) és necessària la ratificació de la separació per les majories parlamentàries previstes en l'apartat 3 d'aquest article.
b.2. El Consell Consultiu
La LOPD i avui la LOPDGDD i el PLOPD estableixen un òrgan col·legiat, el Consell Consultiu, que assessora la Presidència de l'AEPD, emet informes sobre les qüestions que li sotmeti i pot formular propostes sobre temes relacionats amb les matèries de competència de l'AEPD.
La composició del Consell és la següent:
-
Un diputat, proposat pel Congrés dels Diputats.
-
Un senador, proposat pel Senat.
-
Un representant designat pel Consell General del Poder Judicial.
-
Un representant de l'Administració General de l'Estat amb experiència en la matèria, proposat pel ministre de Justícia.
-
Un representant de cada comunitat autònoma que hagi creat una autoritat de protecció de dades en el seu àmbit territorial, proposat d'acord amb el que estableix la comunitat autònoma respectiva.
-
Un expert proposat per la Federació Espanyola de Municipis i Províncies.
-
Un expert proposat pel Consell de Consumidors i Usuaris.
-
Dos experts proposats per les organitzacions empresarials.
-
Un representant dels professionals de la protecció de dades i de la privacitat, proposat per l'associació d'àmbit estatal amb major nombre d'associats.
-
Un representant dels organismes o entitats de supervisió i resolució extrajudicial de conflictes prevists en el capítol IV del títol V, proposat pel ministre de Justícia.
-
Un expert proposat per la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles.
-
Un representant de les organitzacions que agrupen els consells generals, superiors i els col·legis professionals d'àmbit estatal de les diferents professions col·legiades, proposat pel ministre de Justícia.
-
Un representant dels professionals de la seguretat de la informació, proposat per l'associació d'àmbit estatal amb major nombre d'associats.
-
Un expert en transparència i accés a la informació pública, proposat pel Consell de Transparència i Bon Govern.
-
Dos experts proposats per les organitzacions sindicals més representatives.