L'RGPD estipula que tots els interessats, sens perjudici de qualsevol altre recurs administratiu o acció judicial, tenen dret a presentar una reclamació davant una autoritat de control si considera que el tractament de dades personals que els concerneixen infringeix l'RGPD. Com s'ha assenyalat, entre les funcions que atribueix a les autoritats de control hi ha de tramitar les reclamacions presentades per un interessat o per un organisme i investigar, en la mesura oportuna, el motiu de la reclamació i informar el reclamant sobre el curs i el resultat de la investigació en un termini raonable.
De conformitat amb el que disposa l'RGPD, l'AEPD ha de determinar, abans que s'iniciï un procediment, el caràcter nacional o transfronterer, o trametre la reclamació formulada a l'autoritat de control principal que es consideri competent.
En qualsevol cas, s'inadmetran les reclamacions que no versin sobre qüestions de protecció de dades, no tenguin fonament, siguin abusives o no aportin elements que permetin investigar l'existència de vulneració dels drets reconeguts.
Un aspecte innovador que introdueix la LOPDGDD, a la qual s'ha fet referència anteriorment, és la intervenció del delegat de protecció de dades (DPD) en casos de reclamacions davant l'AEPD, en possibilitar que l'afectat s'adreci abans de presentar la reclamació davant l'AEPD al delegat de protecció de dades, que té un termini màxim de 2 mesos per adoptar la decisió. Si l'afectat presenta la reclamació davant l'AEPD sense haver-la plantejat davant el delegat de protecció de dades, l'AEPD pot trametre la reclamació al delegat de protecció de dades (DPD) perquè la resolgui en el termini d'1 mes. Transcorregut aquest termini sense que es comuniqui a l'AEPD la decisió adoptada, aquesta continuarà el procediment.
En el mateix sentit, quan el responsable o l'encarregat del tractament contra el qual s'adreça la reclamació està adherit a un codi de conducta que hagi establert procediments extrajudicials o de mediació dels conflictes en matèria de protecció de dades, l'AEPD pot trametre a l'organisme establert la reclamació perquè hi doni resposta, i tramitar-la en cas que es rebutgi.
Els terminis per tramitar els procediments quedaran automàticament suspesos quan hagi de recollir-se informació, consulta o pronunciament d'un òrgan de la UE o d'una autoritat de control de conformitat amb el que estableix l'RGPD fins a la notificació del pronunciament a l'AEPD.
Abans de la iniciació del procediment, l'AEPD podrà incoar actuacions prèvies per tal de determinar la concurrència de circumstàncies que el justifiquin, que no podran superar el termini d'1 any, el qual se suspendrà en els mateixos supòsits indicats en el paràgraf anterior. Les resolucions que posen fi als procediments de reclamació són objecte de publicació. L'article 64 de la LOPDGDD regula la forma d'iniciació del procediment i la seva durada.
Tipus |
Forma d'iniciació |
Termini per resoldre'l |
Falta d'atenció d'una sol·licitud d'exercici dels drets. |
Reclamació. Acord d'admissió a tràmit. |
Sis mesos a comptar de la data en què s'hagi notificat al reclamant l'acord d'admissió a tràmit. |
Determinació de la possible existència d'una infracció. |
Acord d'inici adoptat per iniciativa pròpia o a conseqüència d'una reclamació. |
▪ Fase d'actuacions prèvies d'investigació (màx. 12 mesos). ▪ El procediment té una durada màxima de nou mesos a comptar de la data de l'acord d'inici o, si escau, del projecte d'acord d'inici. |
Si exigeix cooperació entre l'autoritat de control principal i les altres autoritats de control interessats es notifica a l'interessat. |
||
Comunicació a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades per part de l'autoritat de control d'un altre estat membre. |
||
Els terminis de tramitació i els d'admissió a tràmit regulats per l'article 65.5 i de durada de les actuacions prèvies d'investigació previstes en l'article 67.2 queden automàticament suspesos quan calgui recollir informació, consulta, sol·licitud d'assistència o pronunciament preceptiu d'un òrgan o organisme de la Unió Europea o d'una o diverses autoritats de control dels estats membres de conformitat amb el que s'estableix en el Reglament (UE) 2016/679, pel temps que hi hagi entre la sol·licitud i la notificació del pronunciament a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades. |
Finalment, l'RGPD estableix que qualsevol persona física o jurídica té dret a la tutela judicial efectiva contra una decisió jurídicament vinculant que la concerneixi d'una autoritat de control. Per tant, les resolucions de l'AEPD exhaureixen la via administrativa, per la qual cosa poden ser objecte de recurs de reposició, davant la mateixa AEPD, i davant la jurisdicció de la Sala Contenciosa Administrativa de l'Audiència Nacional.
Les actuacions prèvies d'investigació se sotmeten al que disposa la secció 2.a del capítol I del títol VII de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i no poden tenir una durada superior a dotze mesos a comptar de la data de l'acord d'admissió a tràmit o de la data de l'acord pel qual se'n decideixi la iniciació quan l'Agència Espanyola de Protecció de Dades actuï a iniciativa pròpia o a conseqüència de la comunicació que li ha estat tramesa per l'autoritat de control d'un altre estat membre de la Unió Europea, de conformitat amb l'article 64.3 d'aquesta Llei orgànica.