Omet navegació

1.3. Sistema Nacional de Publicitat de Subvencions

El Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la Base de dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes públiques, estableix el marc jurídic pel qual neix la necessitat de publicar totes les convocatòries que promoguin les diferents Administracions Públiques.

Aquest nou servei permet als ciutadans (siguin pimes o altres empreses, persones físiques o entitats sense finalitats de lucre) conèixer i accedir, des d'un sol repositori, a tota la informació sobre ajudes i subvencions.

En definitiva, amb la Base de dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant, BDNS) es pretén aconseguir els següents objectius:

-Posar en comú en un únic punt totes les convocatòries el termini de sol·licitud de les quals estigui obert per a cada moment determinat, permetent la seva consulta a tots els possibles interessats.

-Estendre l'àmbit objectiu de la Base de dades Nacional de Subvencions a tota mena d'ajudes, avançant més enllà del contingut anterior centrat fonamentalment en subvencions.

-Estendre l'àmbit subjectiu de la Base a totes les Administracions públiques i a les seves entitats vinculades o dependents, sigui com sigui la seva naturalesa, pública o privada, sempre que concedeixin subvencions o ajudes públiques. A més, a partir de la generalització dels principis recollits en les Lleis 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, s'estén el deure de publicitat de la BDNS a totes les subvencions i ajudes que concedeixin els òrgans constitucionals de l'Estat, els òrgans legislatius i de control autonòmics i altres institucions de dret públic.

-Donar resposta als requeriments d'informació establerts per la Unió Europea en matèria d'ajudes d'estat.

-Servir com a instrument per a la planificació de les polítiques públiques, per a la millora de la gestió i per a la lluita contra el frau.

La publicitat de subvencions ha de ser posada en relació amb el dret dels ciutadans a la protecció de les seves dades personals, tal com es regula en el Reglament (UE) n.o 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.

En l'àmbit de la CAIB podeu accedir a aquesta informació mitjançant aquest enllaç:

https://www.caib.es/sites/transparencia/es/concesiones_de_subvenciones/

La BDNS contindrà informació sobre totes les subvencions i les següents ajudes públiques:

  1. Els lliuraments dineraris sense contraprestació contemplades en l'article 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

  2. Les ajudes en espècie contemplades en la disposició addicional cinquena de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

  3. Els avals i altres garanties, préstecs, aportacions de finançament de risc, bestretes reemborsables i altres mesures de caràcter financer que suposin un avantatge econòmic a favor dels seus beneficiaris, excepte quan vagin dirigits a les Administracions públiques contemplades en l'article 3.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

  4. Els beneficis fiscals i els beneficis en les cotitzacions a la Seguretat Social que tinguin la consideració d'ajuda d'estat per implicar un avantatge econòmic de caràcter selectiu, sempre que superin els llindars mínims exigits per les normes comunitàries.

  5. Les subvencions i altres ajudes a partits polítics.

  6. Qualsevol altra ajuda de caràcter no fiscal que sigui considerada, a l'efecte del Dret de la Unió Europea, com a ajuda estatal d'acord amb el que es preveu en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea i les normes que el desenvolupin.

La BDNS contindrà informació respecte a totes les subvencions i ajudes públiques definides en l'apartat anterior, amb independència que la citada informació es publiqui o no en virtut dels requeriments de publicitat i transparència legalment establerts.

La BDNS també contindrà informació sobre les condemnes i sancions consistents en la prohibició per a accedir a noves subvencions o ajudes públiques imposades mitjançant sentències fermes en els supòsits assenyalats en la lletra

a) de l'apartat 13.2 o mitjançant resolucions fermes previstes en la lletra h) del mateix apartat de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

A la BDNS es podrà incorporar qualsevol altra informació que contribueixi al compliment de les seves finalitats. El subministrament d'informació es realitzarà dins de les possibilitats de cessió previstes legalment, propiciant les solucions més eficaces que, a cada moment, permeti l'estat de la tecnologia.

Pel que fa a l'àmbit subjectiu de la BDNS, aquesta contindrà informació de totes les subvencions i ajudes públiques recollides en l'article anterior que concedeixin:

  1. L'Administració General de l'Estat.

  2. Les Administracions de les comunitats autònomes.

  3. Les entitats que integren l'administració local.

  4. El sector públic institucional, al qual es refereix l'article 2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

En tot cas, la BDNS recollirà informació de les subvencions i ajudes públiques que concedeixin els ens integrants del sector públic institucional contemplats en l'Inventari d'Entitats del Sector Públic Estatal, Autonòmic i Local previst en l'article 82 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.

La BDNS recollirà igualment la informació que subministrin, segons el que es preveu en aquest reial decret, els òrgans constitucionals de l'Estat, els òrgans legislatius i de control autonòmics i altres òrgans i entitats de dret públic.

En el cas de subvencions o ajudes finançades totalment o parcialment amb càrrec a fons europeus la informació serà igualment subministrada per les Administracions públiques.

L'obligació de subministrament d'informació establerta en l'article 20.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, resulta igualment exigible encara que les subvencions i altres ajudes públiques siguin tramitades a través d'entitats col·laboradores, ja es tracti d'Administracions públiques, entitats financeres, federacions representatives d'algun sector econòmic o grup d'interès, fundacions públiques o qualsevol entitat pública o privada sigui com sigui la seva naturalesa jurídica.

Quan els mateixos fons siguin objecte de diverses convocatòries de subvencions successives, per atorgar-se en primer lloc per una administració de forma acumulada a una o diverses entitats perquè al seu torn s'encarreguin de la convocatòria de subvencions per a la seva distribució entre els beneficiaris, es registraran en la BDNS les dues convocatòries i les seves corresponents concessions.