El procediment de concessió de subvencions públiques es troba sotmès als mateixos principis que el conjunt de la gestió administrativa de l'activitat subvencional.
Aquests principis deriven dels mandats constitucionals d'igualtat i no discriminació que reconeix l'article 14, el principi d'objectivitat recollit en l'article 103, i de distribució equitativa de recursos de l'article 31. A més a més responen als principis generals d'eficàcia, eficiència, coordinació, transparència i participació que inclouen les Lleis 39 i 40/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i de Règim Jurídic del Sector Públic, respectivament.
Així mateix, la pròpia Llei 38/2003 General de Subvencions (de l'Estat) com el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text retos de la llei de subvencions de la CAIB, estableixen com a principis rectors els de publicitat transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.
Ates l'exposat, l'elaboració de les resolucions de convocatòries estan sotmes a aquest principis i s'ha de vetllar en tot moment per una correcta elaboració, execució i gestió d'aquestes.
El procediment ordinari de concessió de subvencions serà el de concurrència competitiva. No obstant l'anterior, la resolució de convocatòria de les subvencions podran exceptuar del requisit de fixar un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixin els requisits establerts per al cas que el crèdit consignat en la convocatòria fos suficient, atès el nombre de sol·licituds una vegada finalitzat el termini de presentació.
Les subvencions només podran concedir-se en forma directa en els casos previstos en l'article 7 de la Llei de subvencions de la CAIB (D-leg 2/2005) i en els casos de subvencions directes nominatives previstes a les lleis de pressuposts generals de la CAIB.
La convocatòria s'ha d'aprovar per resolució de l'òrgan competent. El text de la convocatòria s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), amb la resta de la informació que es requereixi, i també s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació dels recursos que poden interposar les persones o entitats interessades Butlletí Oficial de les Illes Balears.
L'acte de convocatòria ha de contenir, com a mínim, els extrems següents:
-
La indicació de la disposició o de l'instrument jurídic que estableix les bases reguladores i el Butlletí Oficial de les Illes Balears en què s'hagi publicat, llevat dels supòsits a què es refereixen les lletres b) i c) de l'apartat 1 de l'article 12 d'aquesta Llei (decret legislatiu 2/2005) en els quals la convocatòria es podrà incloure en el mateix instrument de planificació o conveni, respectivament.
-
L'import màxim que es destina a la convocatòria i els crèdits pressupostaris als que s'hi imputa.
-
Els criteris objectius i de preferència, de caràcter específic, que han de regir en la concessió de la subvenció.
-
L'import de les subvencions, o la forma de determinar-lo, com també, si pertoca, l'exigència concreta als beneficiaris de finançament propi o de terceres persones juntament amb l'import de la subvenció.
-
En el marc del que disposin les bases reguladores, els requisits específics que han de complir els beneficiaris i el moment d'acreditar-los.
-
Els terminis concrets per efectuar-ne la sol·licitud i qualsevol altre que s'hagi de determinar d'acord amb les bases reguladores.
-
La composició de la comissió avaluadora, si s'escau, d'acord amb les bases reguladores.
-
La forma, els terminis i les condicions concretes per al pagament total o, si pertoca, fraccionat, i la forma i la quantia de les garanties que, si n'és el cas, s'hagin d'exigir als beneficiaris per al pagament anticipat de la subvenció en els termes establerts en l'article 37 d'aquesta Llei.
- La documentació necessària per a la justificació del compliment de la finalitat de la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts.
Quan les característiques del procediment de concessió de la subvenció ho aconsellin i així es prevegi en les bases reguladores, la convocatòria pot establir que el termini màxim per a la resolució del procediment de concessió i per a la notificació de la resolució es computi a partir d'una data posterior a la data de publicació de la convocatòria.
D'acord amb la legislació de finances de la comunitat autònoma, és nul de ple dret l'acte de convocatòria dictat sense la consignació prèvia del crèdit pressupostari corresponent. Quan l'ajuda consisteixi en la cessió de béns o drets o en la prestació de serveis, l'adquisició o la contractació dels quals s'hagi fet amb la finalitat exclusiva de lliurar-los o prestar-los als beneficiaris, serà necessària la consignació prèvia del crèdit pressupostari destinat a l'adquisició o contractació corresponent.