Omet navegació

4.2. Establir relacions de col·laboració entre companys propis i d'altres departaments i seccions

La comunicació horitzontal és aquella que es manté entre companys amb semblant rang dins d'una organització, és la informació compartida entre persones del mateix nivell jeràrquic. Les seves funcions són primordials per al bon funcionament de l'Administració Pública: compartir dades i resoldre conflictes. A més, facilita la interacció entre iguals, per la qual cosa potencia el suport personal.

Per a un bon ús de la comunicació horitzontal, el més important és evitar l'aparició de conflictes entre diversos departaments que han de col•laborar entre si, situació que pot ocórrer si ambdós tenen el mateix poder jeràrquic i finalitats organitzacionals comunes, però objectius concretes diferents.

No obstant això, la comunicació horitzontal sol portar més avantatges que problemes. Entre les seves principals virtuts destaquen:

• Una raó molt important està en el fet que, moltes vegades, diferents departaments en les organitzacions han de relacionar-se mútuament per treure un treball en comú per donar servei a la ciutadania. En altres paraules, existeix entre ells «interdependència funcional» i, com es troben al mateix nivell estructural, la seva comunicació serà horitzontal.
• Una altra raó que fa sorgir aquest tipus de comunicació és que els individus es comuniquen de manera més oberta amb els seus iguals que amb els superiors (vertical) està menys subjecta a distinció d'estatus perquè en ella les persones comparteixen un marc de referència. A més, el contingut dels missatges portats pel flux horitzontal és principalment de naturalesa coordinadora, en tant que els fluxos cap a dalt proporcionen retroalimentació sobre l'acompliment operatiu dels nivells baixos de l'organització.
• La tercera raó, ja esbossada, és que, per la seva mateixa naturalesa, la comunicació horitzontal es mou ràpidament i fàcilment, permetent que les decisions siguin més ràpides i compartides per tota l'organització.
• I per últim, i no per això menys important, ajuda a eliminar rumors, distorsions de la realitat i mals entesos.

En definitiva, la comunicació horitzontal facilita la coordinació per al funcionament de l'organització i el compliment de les metes i objectius proposats dirigits a donar servei a la ciutadania.

La principal barrera que es produeix a aquest nivell de comunicació organitzacional, deriva dels conflictes que puguin sorgir entre els diferents departaments que han de col·laborar entre si, amb objectius organitzacionals comuns, objectius específics diferents, i amb el mateix poder jeràrquic.

Barreres comunes
  • La rivalitat pel reconeixement o el poder que redueixen la predisposició a compartir informació entre col·legues.
  • Diferències d'objectius i punts de vista entre persones i grups. 
Possibles causes
  • Augment de l'especialització.
  • Recompenses i reconeixement escàs.
  • Por d'expressar rivalitat.
Recomanacions d'actuació
  • Conscienciar tots dels objectius generals i dels problemes dels altres.
  • Crear mecanismes d'integració (intercanvi de rols, experiències, etc.)
  • Recompensar explícitament la comunicació horitzontal efectiva..