Omet navegació

1. Naturalesa jurídica del deute a favor de l’Administració

Durant la vida laboral del personal al servei de la CAIB poden sorgir problemes de gestió relacionats amb el càlcul i meritació de la nòmina.

Concretament aquests problemes sorgeixen en els següents supòsits:

1) Retribucions, pròpiament dites, percebudes amb excés.

2) Retencions fetes amb defecte.

3) Bestretes no retingudes (o no retornades).

En relació amb aquests havers indegudament abonats o a la no devolució de bestretes s'ha d'iniciar un expedient de reintegrament.

Cal partir de la base que s'ha de distingir si el deute en qüestió és un dret de naturalesa pública de la Hisenda Pública o si es tracta d'un dret de naturalesa privada de la Hisenda Pública.

L'article 10 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària, estableix que sense perjudici de les prerrogatives establertes per a cada dret de naturalesa pública per la normativa reguladora, el cobrament dels drets esmentats s'efectuarà, en aquell cas, de conformitat els procediments administratius corresponents i gaudirà de les prerrogatives establertes per als tributs en la Llei general tributària, i de les previstes en el Reglament general de recaptació .

Per tant, als cobraments de drets de naturalesa pública de la Hisenda Pública els és d'aplicació la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, la Llei general tributària i el Reglament general de recaptació.

En canvi, en relació amb el cobrament dels drets de naturalesa privada de la Hisenda Pública, l'article 19.1 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, en fa referència de manera genèrica quan estableix que l'efectivitat dels drets de naturalesa privada de la Hisenda Pública estatal es durà a terme amb subjecció a les normes i procediments del dret privat . Per tant, a efectes de procediment administratiu, s'aplica la Llei 39/2015, d'1 d'octubre (que és la d'aplicació general) i no la Llei general tributària ni el Reglament general de recaptació que introdueixen prerrogatives més afavoridores per a l'Administració.

Això és així perquè a l'hora de cobrar un dret de naturalesa privada, interessat i Administració, han d'estar en pla d'igualtat.