Omet navegació

3. Principis generals del règim jurídic del sector públic

L’article 3.1. de la LRJSP reprodueix els principis d’actuació que es fixen constitucionalment a l’article 103 de la Constitució espanyola:

Les administracions públiques serveixen amb objectivitat els interessos generals i actuen d’acord amb els principis d’eficàcia, jerarquia, descentralització, desconcentració i coordinació, amb submissió plena a la Constitució, a la llei i al dret.

Així mateix, afegeix que les administracions públiques hauran de respectar en la seva actuació i relacions, els principis següents:

  1.  Servei efectiu als ciutadans.
  2.  Simplicitat, claredat i proximitat als ciutadans.
  3.  Participació, objectivitat i transparència de l’actuació administrativa.
  4.  Racionalització i agilitat dels procediments administratius i de les activitats materials de gestió.
  5.  Bona fe, confiança legítima i lleialtat institucional.
  6.  Responsabilitat per la gestió pública.
  7.  Planificació i direcció per objectius i control de la gestió i avaluació dels resultats de les polítiques públiques.
  8.  Eficàcia en el compliment dels objectius fixats.
  9.  Economia, suficiència i adequació estricta dels mitjans als fins institucionals.
  10.  Eficiència en l’assignació i la utilització dels recursos públics.
  11.  Cooperació, col·laboració i coordinació entre les administracions públiques.

A continuació, el punt 2 de l’article 3 disposa que las administracions públiques es relacionaran entre si i amb els seus òrgans, organismes públics i entitats vinculats o dependents a través de mitjans electrònics que assegurin la interoperabilitat i seguretat dels sistemes i solucions adoptades per a cadascuna; garantiran la protecció de les dades de caràcter personal, i facilitaran preferentment la prestació conjunta de serveis als interessats.

Per tant, la relació entre administracions públiques i la d’aquestes amb els seus òrgans, organismes públics i entitats vinculades o dependents ha de ser obligatòriament electrònica.

Aquests mitjans electrònics han d’assegurar la interoperabilitat i seguretat dels sistemes i solucions adoptades per a cadascuna; és a dir, independentment de quins siguin el sistema de dades utilitzades per cada Administració pública, òrgan, organisme públic o entitat, l’accés i l’operativitat dels mateixos ha de ser compatible, a més de garantir la protecció de dades de caràcter personal.

Finalment, en relació amb els principis, l’article 4 estableix que les administracions públiques que en l’exercici de les seves respectives competències estableixin mesures que limitin l’exercici de drets individuals o col·lectius o exigeixin el compliment de requisits per al desenvolupament d’una activitat hauran d’aplicar el principi de proporcionalitat i triar la mesura menys restrictiva, motivar la seva necessitat per a la protecció de l’interès públic així com justificar la seva adequació per aconseguir les finalitats que es persegueixen, sense que en cap cas es produeixin diferències de tracte discriminatòries. Així mateix, hauran d’avaluar periòdicament els efectes i resultats obtinguts.