1.4 Negocis i contractes exclosos
Una vegada establert l’àmbit d’aplicació, l’LCSP també recull una delimitació negativa de l’àmbit d’aplicació per a un seguit de negocis i contractes que n’estan exclosos i que es regeixen per la seva normativa específica. Són els següents:
- Determinats negocis jurídics i contractes subscrits en l’àmbit de la defensa i la seguretat.
- Convenis de col·laboració.
- Encàrrecs de gestió, regulats en la legislació de règim jurídic del sector públic.
- Acords i convenis internacionals, i alguns contractes que se subscriguin en l’àmbit internacional.
- Contractes de recerca i desenvolupament, tret que l’objecte estigui comprès en l’àmbit d’aplicació de l’LCSP i es donin les condicions següents:
- Que els beneficis pertanyin exclusivament al poder adjudicador per fer-los servir en l’exercici de la seva pròpia activitat.
- Que el servei prestat el remuneri íntegrament el poder adjudicador.
- Relacions jurídiques, negocis i contractes exclosos en l’àmbit del domini públic i en l’àmbit patrimonial: entre d’altres, les concessions demanials i l’arrendament, la compravenda o la permuta de béns immobles.
- Negocis i contractes exclosos en l’àmbit financer relacionats amb l’emissió, compra, venda o transferència de valors o d’altres instruments financers, i els contractes de préstec i les operacions de tresoreria.
- Altres negocis o contractes exclosos:
- Relació de servei dels funcionaris públics i contractes laborals.
- Prestacions de serveis a canvi del pagament d’una taxa, tarifa o preu públic.
- Contractes d’arbitratge i conciliació, prestacions que faci una entitat del sector públic, sens perjudici que, si el receptor és una altra entitat del sector públic hagi d’ajustar la seva contractació a les prescripcions de l’LCSP.
- Contractes l’objecte dels quals siguin campanyes polítiques si són adjudicats per partits polítics.
- Les accions concertades en l’àmbit dels serveis socials.
De tots els negocis i contractes exclosos, convé destacar els convenis. Els convenis són negocis jurídics bilaterals regulats en el capítol VI del títol preliminar de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic. L’article 47 els defineix com a «acords amb efectes jurídics adoptats per les administracions públiques, els organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents o les universitats públiques entre si o amb subjectes de dret privat per a una finalitat comuna.»
L’LCSP exclou els convenis del seu àmbit d’aplicació, sempre que es donin les condicions següents:
- En el cas de convenis subscrits entre si per les administracions públiques territorials, les entitats gestores i els serveis comuns de la Seguretat Social, les universitats públiques, les entitats que en depenen amb personalitat jurídica pública o amb personalitat jurídica privada, sempre que en aquest cas tenguin la consideració de poder adjudicador, s’han de complir els requisits següents:
- Que el contingut no estigui comprès en el dels contractes regulats en l’LCSP o en altres normes especials de dret administratiu.
- Que les entitats que hi intervenguin no tenguin vocació de mercat, la qual cosa s’entén quan fan en el mercat obert un percentatge igual o superior al 20 % de les activitats objecte de col·laboració.
- Que el conveni estableixi o desenvolupi una cooperació entre les entitats participants amb la finalitat de garantir que els serveis públics que els incumbeixen es presten de manera que s’aconsegueixin els objectius que tenen en comú.
- Que el desenvolupament de la cooperació es guiï únicament per consideracions relacionades amb l’interès públic.
- En el cas dels convenis que subscriguin les entitats del sector públic amb persones físiques o jurídiques subjectes al dret privat, és suficient que el contingut no estigui inclòs en el dels contractes regulats en la l’LCSP o en normes administratives especials.
Quan no es compleixin els requisits esmentats, s’ha de subscriure un contracte aplicant les disposicions de l’LCSP que siguin procedents.