5.1 L'Òrgan de contractació
L’òrgan de contractació és l’òrgan unipersonal o col•legiat que té la competència atribuïda per disposició legal, reglamentària o estatutària per subscriure contractes en nom dels ens del sector públic inclosos en l’àmbit d’aplicació de l’LCSP. Aquesta competència pot ser objecte de delegació o desconcentració.
Dins l’òrgan de contractació, cal destacar la figura del responsable del contracte, que amb l’entrada en vigor de l’LCSP passa a ser de designació obligatòria. El responsable del contracte és l’encarregat de supervisar-ne l’execució i d’assegurar la realització correcta de les prestacions. En els contractes d’obra aquestes facultats corresponen al director facultatiu, i en els contractes de concessions l’Administració ha de designar una persona que, en defensa de l’interès general, supervisi el compliment correcte de les obligacions del concessionari.
Els òrgans de contractació han de difondre la informació i els documents de la seva activitat contractual a través d’Internet mitjançant el perfil de contractant, que ha de ser d’accés lliure.
L’LCSP atorga una importància clau al perfil de contractant, amb les següents novetats destacades:
- En alguns casos és l’únic mitjà de publicació obligatòria dels anuncis de licitació.
- La manca de publicació de l’anunci de licitació en el perfil de contractant és causa de nul•litat de ple dret del contracte.
- S’estableix l’obligació de publicar en el perfil de contractant els documents següents, abans no exigits en el TRLCSP:
- Respecte als contractes, l’informe justificatiu del contracte, l’informe d’insuficiència de mitjans en el cas de contractes de serveis, la justificació del procediment utilitzat per adjudicar-lo quan s’utilitzi un procediment diferent de l’obert o del restringit, el document d’aprovació de l’expedient i la composició de les meses de contractació o comitès d’experts, si escau.
- Publicació d’informació relativa als contractes menors, almenys trimestralment, excepte aquells el valor estimat dels quals sigui inferior a 5.000 €.
- Publicació d’informació relativa als encàrrecs de gestió a mitjans propis, ja comentat anteriorment.
Una altra novetat de l’LCSP respecte als òrgans de contractació és que els obliga a prendre mesures de lluita contra la corrupció i prevenció del conflicte d’interessos.
Per exemple, en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la competència s’atribueix als titulars de les conselleries en virtut de l’article 64 Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma.
L’article 62 de l’LCSP estableix que «Els òrgans de contractació han de designar un responsable del contracte», mentre l’article 52 del TRLCSP disposa que «Els òrgans de contractació poden designar un responsable del contracte».