Omet navegació

Estratègies per a fer front a l’estrès laboral: teletreball saludable

TELETREBALL SALUDABLE

  • El primer que s'ha d'entendre per intentar gestionar l'estrès laboral és que no existeix una fórmula màgica que el solucioni de sobte: es necessita constància
  • Aplicar de manera rutinària les estratègies següents és la millor manera d'anar reduint l'estrès del treball i en el teletreball.
    D’aquesta manera la persona se sentirà millor i és probable que no pateixi un impacte tan acusat en relació amb el seu treball i a la modalitat de teletreball.

PLANIFICAR-SE EL TREBALL

Desorganització i estrès solen anar de la mà. Quan es fa teletreball de manera desordenada, totes les tasques comencen a acumular-se i és probable que això provoqui endarreriments o dilacions en les finalitzacions o lliuraments de les tasques que es fan. És per això que una de les principals recomanacions a l’hora de combatre l'estrès en el teletreball –i en l'ocupació presencial també– és l'organització. 

No fa falta ser gaire sofisticat a l'hora de programar les activitats. N'hi ha prou amb tenir una agenda o un calendari on es puguin anotar les tasques a realitzar i les dates de lliurament o finalització de cadascuna. Hi ha persones que, quan realitzen el teletreball amb l’ordinador durant tot el dia, trien eines digitals, com per exemple el calendari de Google o altres alternatives.

En qualsevol cas, independentment de l'eina que triï cada teletreballador, una bona organització es constitueix com un element clau

MARCAR-SE OBJECTIUS

Tot treballador és eficient en la mesura que es marqui uns objectius i unes metes realistes, i els aconsegueixi assolir. 

  • Això significa que és millor i més efectiu proposar-se metes petites i assolibles a curt o mitjà termini que fixar objectius grans i inassolibles. Això darrer pot predisposar a la frustració i a la generació d'estrès. 
  • És important tenir en compte que l'estrès de petites tasques quotidianes és molt més gestionable que el que provoquen els objectius molt ambiciosos i gairebé inassolibles. 

A més, complir diàriament les metes que s'han fixat contribueix a incrementar els nivells d'autoestima i de benestar en el treball.

SER ASSERTIU

  • L'estrès també pot aparèixer a conseqüència de l'espai o ambient de treball, no només per les tasques que es desenvolupen.
  • És per això que resulta important comunicar aquest malestar que es genera a partir d'un cert problema en el ambient laboral i tractar de solucionar-lo.
  • Això significa que mai no és convenient conviure durant molt de temps amb la molèstia que es genera per una situació específica en el ambient o relacions de treball.
  • Si bé en el teletreball aquestes situacions no apareixen, sí que n’hi ha unes altres que són presents i que, sobretot, no són compatibles amb el desenvolupament laboral. La cura dels fills, la convivència amb la família, els sorolls que puguin fer els veïns, per exemple, són algunes de les situacions que podrien desencadenar situacions d'estrès en el teletreball.

APRENDRE A DIR “NO”

Moltes vegades, ja sigui per pressió social o per altres motius, les persones poden arribar a acceptar tasques que no els corresponen, quedar-se més temps treballant o altres situacions que podrien perjudicar el dia a dia de la persona treballadora. 

Amb l'arribada del teletreball això s'ha vist incrementat en uns certs casos.

Si bé sempre està bé fer un favor a qui el necessita, sigui en l'ambient laboral o en qualsevol altre context, hi ha límits.

És important aprendre a dir que no, atès que d'una altra manera les tasques s'acumularan i la persona treballadora acabarà per tenir una pila molt alta de obligacions que abans no li pertanyien.

DESCONNECTAR

Estar assegut en una cadira i mirant una pantalla durant hores és clarament incòmode i perjudicial per a la salut.

La monotonia en el treball, sigui com sigui la tasca que la persona exerceixi, pot ser nociva.

Una bona manera de trencar la monotonia és cercar moments en els quals sigui possible desconnectar, encara que sigui breument. Es poden estirar les cames, anar a cercar una infusió, parlar amb un company sobre un tema no relacionat amb la feina, entre altres, són formes per buidar la ment de l'estrès.

Durant el teletreball, en molts casos, les persones s'obliden de prendre aquest esbarjo, però realment és molt important que ho facin. A més de distendre la seva ment i poder buidar-se de les tasques relacionades amb el teletreball, aquesta pausa també és necessària per a la salut física.

RELAXACIÓ

Una de les millors maneres de combatre l’estrès és la relaxació. En el lloc de treball presencial o mentre es fa teletreball, és molt important trobar un moment per prendre un temps per a si mateix. En aquest temps de desconnexió esmentat anteriorment, és essencial buidar la ment i alliberar-la de la càrrega de la jornada laboral de teletreball. D'aquesta manera serà possible continuar amb més energia, la qual cosa repercutirà en la productivitat i l'eficiència.

Existeixen infinitat de tècniques de relaxació que no requereixen gaires materials, com el ioga, la meditació guiada i tècniques com ara la relaxació progressiva de Jacobson o el mindfulness. Totes aquestes estratègies per relaxar-se són ideals perquè ajuden a tenir una major capacitat d'autocontrol i gestió de les emocions.

EXERCICI

L'estrès pot fer que els treballadors se sentin molt angoixats. Una de les maneres més efectives per eliminar aquesta tensió és fer exercici. Juntament amb les tècniques de relaxació, es constitueix com a tècnica antiestrès per excel·lència.

Fer esport de manera regular fa que s’alliberin endorfines, unes hormones que tenen una gran importància per a la salut física i mental. 

Les endorfines provoquen una gran sensació de benestar.

Un altre dels beneficis de l’activitat física és que facilita la conciliació del son a les nits. En general, les persones que fan exercici tenen menys problemes per dormir, i el bon descans també és fonamental per poder dur a terme les tasques de manera productiva i eficient en el teletreball.

DORMIR BÉ

Tal com ja s’ha assenyalat, el descans és clau per començar un dia de teletreball.

Dormir menys de 6 hores, anar-se’n a dormir més tard de les 24 h i tenir un son molt lleuger és perjudicial. S'ha trobat relació entre un sun de curta durada i la presència de fatiga diürna, afectació psicomotora, accidents, deteriorament de la salut física i psicològica i baix rendiment acadèmic o laboral.

Seguir les pautes d'higiene del son és essencial per poder «netejar» el son i descansar adequadament.

Una de les millors maneres d'evitar que el son sigui de mala qualitat és restringir l'ús de dispositius electrònics, especialment cel·lulars, ordinadors i televisió. S'ha demostrat que usar pantalles durant les dues hores anteriors a anar a dormir podria afectar la capacitat per adormir-se ràpidament, la qual cosa podria tenir un impacte negatiu en la jornada de teletreball de l'endemà i, en conseqüència, en l'aparició de l’estrès.

És important generar un límit psicològic.

Intenta que la teva estació de treball no sigui a l'habitació on dorms, per tal de generar un límit psicològic entre el treball i la vida personal.

M.A. Martínez, Sueño saludable: evidencias y guías de actuación. Documento oficial de la Sociedad Española de Sueño. 2016

REDUIR SUBSTÀNCIES TÒXIQUES

La cafeïna, l'alcohol i el tabac són elements que poden augmentar els nivells d'estrès dels teletreballadors, sobretot si tenen altres factors que predisposin a l'estrès. Si bé de les tres la cafeïna és la més sana, és, al seu torn, la que més ansietat pot produir.

Reduir el consum de cafè o te, tant en el lloc de treball com durant el teletreball, és una conducta recomanable per a les persones que vulguin o necessitin combatre els nivells d'estrès.

ENCARA QUE NO HO SEMBLI, L’ALIMENTACIÓ ÉS CLAU

Els aliments que les persones ingereixen també tenen impacte en el control de l'estrès.

Així mateix, també hi ha aliments que poden posicionar-se com a desencadenants de l'estrès. El principal consell és evitar els menjars pesats, especialment a l'hora del sopar. 

A més, és clau menjar cinc vegades al dia, atès que d'aquesta manera el cos no tindrà tanta pressió a l'hora de metabolitzar el que s’ha consumit, per la qual cosa tindrà més energia.

Beu aigua i menja almenys 3 menjars al dia (desdejuni, esmorzar i sopar). I recorda no esmorzar enfront del computador. L'esmorzar és un moment de descans que has de complir.

RESPIRA!

Quan patim ansietat ens resultarà d'utilitat treballar la respiració, la qual ens ajudarà a relaxar el nostre sistema nerviós, tal com ens explica en el vídeo Marta Pérez, professora de ioga, qui a més ens ensenya a realitzar aquests exercicis de respiració.
www.yogaesvida.es

Alleuja l'ansietat amb aquest exercici de respiració i molts més a YOU TUBE.