Omet navegació

6. Participació dels ciutadans en el procediment d’elaboració de normes amb rang de llei i reglaments

L’article 105 de la Constitució espanyola estableix el principi de participació dels ciutadans en l’elaboració de les normes. En concret el precepte estableix l’obligació que la llei reguli l’audiència dels ciutadans directament o a través de les organitzacions i associacions reconegudes per la llei, en el procediment d’elaboració de les disposicions administratives que els afectin.

L’article 133 de la LPACAP disposa que amb caràcter previ a l’elaboració del projecte o avantprojecte de llei o de reglament, se substanciarà una consulta pública, a través del portal web de l’Administració competent en el qual es recaptarà l’opinió dels subjectes i de les organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma sobre:

  1.  Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
  2.  La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
  3.  Els objectius de la norma.
  4.  Les possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries.

Sense perjudici de la consulta prèvia a la redacció del text de la iniciativa, quan la norma afecti els drets i interessos legítims de les persones, el centre directiu competent publicarà el text al portal web corresponent, amb l’objecte de donar audiència als ciutadans afectats i recaptar tantes aportacions addicionals com puguin fer altres persones o entitats. Així mateix, també podrà recaptar-se directament l’opinió de les organitzacions i associacions reconegudes per llei que agrupin o representin les persones els drets o interessos legítims de les quals es veiessin afectats per la norma i les finalitats de la qual guardin relació directa amb el seu objecte.

La consulta, audiència i informació públiques regulades en aquest article hauran de dur-se a terme de tal manera que els destinataris potencials de la norma i els que en facin aportacions tinguin la possibilitat d’emetre opinió. Per això s’hauran de posar a la seva disposició els documents necessaris, que seran clars, concisos i reunir tota la informació precisa per poder-se pronunciar sobre la matèria.

Es podrà prescindir dels tràmits de consulta, audiència i informació públiques previstos en aquest article en el cas de normes pressupostàries o organitzatives de l’Administració General de l’Estat, l’Administració autonòmica, l’Administració local o de les organitzacions dependents o vinculades a aquestes, o quan concorrin raons greus d’interès públic que ho justifiquin.

Quan la proposta normativa no tingui un impacte significatiu en l’activitat econòmica, no imposi obligacions rellevants als destinataris o reguli aspectes parcials d’una matèria, es podrà ometre la consulta pública regulada a l’apartat primer. Si la normativa reguladora de l’exercici de la iniciativa legislativa o de la potestat reglamentària per una Administració preveu la tramitació urgent d’aquests procediments, l’eventual excepció del tràmit per aquesta circumstància s’ajustarà al previst en aquella.

Nota: l’article 133 s’ha declarat contrari a l’ordre constitucional de competències en els termes del fonament jurídic 7.b) i 7.c) de la STC (Ple) 55/2018, de 24 de maig (BOE de 22 de juny), i per tant, no és aplicable a les comunitats autònomes. No obstant això, hi ha dos punts que sí són aplicables a l’hora d’elaborar reglaments:

a) El primer incís de l’apartat 1: amb caràcter previ a l’elaboració del reglament, s’ha de substanciar una consulta pública.

b) El primer paràgraf de l’apartat 4: es pot prescindir dels tràmits de consulta, audiència i informació pública prevists en aquest article en el cas de normes pressupostàries o organitzatives de l’Administració General de l’Estat, l’Administració autonòmica, l’Administració local o les organitzacions que en depenen o que hi estan vinculades, o quan concorrin raons greus d’interès públic que ho justifiquin.