Omet navegació

6. El marc legal

El 10 de desembre de 2013 es va publicar al BOE la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (la “Llei 19/2013”). Aquesta llei té com a objecte principal, com diu l’exposició de motius:

  • Ampliar i reforçar la transparència de l’activitat pública -a través d’obligacions de publicitat activa per a totes les administracions i entitats públiques subjectes-.
  • Reconèixer i garantir el dret d’accés a la informació pública -regulat com un dret d’ampli àmbit subjectiu i objectiu-.
  • I establir les obligacions de bon govern que han de complir els responsables públics així com les conseqüències derivades del seu incompliment, que es converteix en una exigència de responsabilitat per a tots els que desenvolupen activitats de rellevància pública. En aquest sentit, el títol II de la Llei, estableix una sèrie de principis generals i principis d’actuació, que han d’observar les persones compreses en el seu àmbit d’aplicació i un règim d’infraccions i sancions amb un procediment sancionador per tramitar la sanció per la comissió de les conductes tipificades per la Llei.

En l’ordenament jurídic espanyol ja existia normativa sectorial amb obligacions concretes de publicitat activa per a determinats subjectes. Així, per exemple, en matèria de contractes, subvencions, pressupostos o activitats d’alts càrrecs el nostre país comptava amb un destacat nivell de transparència. No obstant això, com recorda l’exposició de motius de la Llei esmentada, aquesta regulació resultava insuficient i no satisfeia “les exigències socials i polítiques del moment”. “Per això, amb aquesta Llei s’avança i s'aprofundeix en la configuració d’obligacions de publicitat activa que, s’entén, s’han de vincular a un ampli nombre de subjectes.”

Entre les normes que ja existien, podem recordar que a la nostra Comunitat s’havia aprovat, dos anys abans, la Llei 4/2011 de 31 de març, de la bona administració i del bon govern (BOIB 9/4/2011), la qual inclou a la transparència com a principi que informen la bona administració i el bon govern, i exigeix ​​que es publiquin a la pàgina web de la CAIB (o de l’ens corresponent) algunes qüestions, per exemple, i a títol enunciatiu, informes o memòries anuals de les activitats desenvolupades, resultats de consultes a la ciutadania sobre grau de satisfacció dels serveis públics, determinades qüestions en relació a matèries com la contractació, subvencions o convenis, relació de procediments administratius, o respecte als membres del govern i alts càrrecs, el seu currículum o informació sobre les seves remuneracions o expedients de despesa superiors a 500 euros en concepte de dietes o despeses de representació, etc.