Omet navegació

2. Activitat de foment de l'Administració de la Comunitat de les Illes Balears

Imatge

Per a poder definir transversalment els coneixements bàsics necessaris que ha de tenir la persona que ocupi una prefectura de Secció en allò que fa referència a l’activitat de foment de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, hem de definir amb caràcter previ en què consisteix aquesta activitat.

Així, dins l’actual concepte d’estat social i democràtic de dret, la concessió d’ajudes o de subvencions és la principal o més important de les activitats de foment que desenvolupen totes les administracions públiques.

En aquest sentit, les subvencions són un vessant de la despesa pública, la regulació de la qual s’integra dins la hisenda, però amb matisos diferenciats que han fet que es consideri l’activitat subvencional com una àrea amb trets propis de la gestió administrativa.

Com a conseqüència d’això, regular-la i controlar-la cobra una importància vital per oferir un marc jurídic general i estable que ofereixi la seguretat jurídica deguda a tots els operadors jurídics.

Per això, es considera que les característiques generals del règim subvencional han de gaudir de reserva de llei, sense perjudici de la capacitat de l’Administració per al desplegament reglamentari d’aquest règim.

Pel que fa als elements i notes característiques del règim jurídic-administratiu de l’activitat de foment cal assenyalar que sobre la definició inicial de l'activitat de foment s’han de ressaltar alguns dels elements i notes que caracteritzen i presideixen l'ordenació del seu règim jurídic-administratiu:

Acció d'impuls i incentiu de la iniciativa privada: iniciativa pels particulars

En primer lloc, l'actuació de l'Administració Pública té un caràcter d'acció impulsora i incentivadora de la iniciativa privada, actuant alhora com a element de garantia de les finalitats que es pretenen.

Per aquest motiu no cap en aquesta concepció cap estímul coactiu que forci a la realització de les activitats projectades, del que es dedueix que la iniciativa ha de ser presa pels particulars.

Finalitat: satisfer els interessos generals

En segon lloc, el contingut de les activitats la materialització de les quals es promogui per l'Administració Pública han de posseir una finalitat de satisfacció de l'interès general.

L'activitat fomentada no pot generar la creació de servei públic

Finalment, l'impuls de l'Administració i el seu respatller a l'activitat fomentada no pot generar a cap moment la creació d'un servei públic, en cas contrari, més que davant una acció de foment estaríem davant una modalitat de gestió indirecta d'un servei públic.