3.3. Procediments en matèria subvencional
És important, des d’un punt de vista formal, conèixer els diferents procediments que conflueixen en matèria subvencional.
Així, la persona titular de la prefectura, a més de gaudir dels coneixements bàsics relatius a quin és el marc jurídic aplicable (amb caràcter general, la llei de subvencions, i amb caràcter específic, les disposicions administratives de caràcter general, és a dir, els reglaments —que poden tenir la forma de Decret o d’Ordre—) ha de conèixer quins són els procediments legalment establerts en matèria subvencional.
Per a esbrinar quin tipus de procediment s’ha de tramitar i quines són les fases d’aquest, el Govern de les Illes Balears va elaborar un catàleg de processos al qual es pot tenir accés des de la Intranet (actualment en la pàgina de la Conselleria de Transparència, Cultura i Esports).
També es pot accedir des de la Intranet: columna esquerra/recursos/mostra tots/ simplificació, reducció de càrregues administratives i millora de processos/processos transversals/subvencions
Així, com s’ha esmentat, d’entre els processos transversals definits es troba el de «subvencions».
Dintre d’aquesta matèria transversal s’han desenvolupat, en totes les seves fases, els procediments relatius a les següents àrees:
- Convocatòria de subvencions:
Es descriuen les actuacions sistemàtiques que s’han de seguir per elaborar i aprovar una convocatòria de subvencions. Aquest procediment és aplicable a totes les convocatòries de subvencions que duguin a terme les diferents conselleries, les entitats autònomes i, amb les peculiaritats corresponents, altres ens de dret públic del Govern de les Illes Balears. El procediment pretén descriure el procés general, sens perjudici dels requisits específics que estableixi cada convocatòria.
- Concessió de subvencions directes:
Es descriuen les actuacions sistemàtiques que s’han de seguir per adjudicar una subvenció directa d’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions. Aquest procediment és aplicable a les subvencions directes que atorguin les diferents conselleries, les entitats autònomes i, amb les peculiaritats corresponents, altres ens de dret públic del Govern de les Illes Balears. El procediment pretén descriure el procés general, sens perjudici dels requisits específics que les diferents conselleries, les entitats autònomes o altres ens hagin de complir.
- Justificació de subvencions:
Es descriuen les actuacions sistemàtiques que s’han de seguir una vegada que s’ha executat l’activitat subvencionada. Aquest procediment és aplicable a totes les subvencions que atorguin les diferents conselleries del Govern de les Illes Balears, llevat dels casos en els quals la documentació justificativa s’ha de presentar en el si del “procediment” de concessió. En tot cas, cal advertir que des d’un punt de vista estrictament jurídic no ens trobam davant un procediment administratiu en sentit estricte sinó amb una sèrie de tràmits relacionats amb l’execució de la subvenció, en relació bilateral entre l’Administració i la persona o entitat subvencionada. Per això, la liquidació final no és un acte administratiu resolutori.
- Revocació de subvencions:
Es descriu el procediment per dur a terme la revocació d’una subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció. Aquest procediment no procedeix quan, per raó d’haver abonat la totalitat o una part de la subvenció, el beneficiari ha de reintegrar, en principi, una part o la totalitat de la subvenció, cas en el qual el procediment adient és el de reintegrament.
- Reintegrament de subvencions:
Es descriuen les actuacions sistemàtiques que s’han de seguir per tramitar el reintegrament d’una subvenció.
- Ajornament i fraccionament:
Es descriuen les actuacions que s’han de dur a terme per tramitar i concedir l’ajornament i/o fraccionament d’un deute amb la hisenda pública autonòmica (això és, l’Administració de la Comunitat Autònoma i els seus organismes autònoms), per raó d’un reintegrament d’una subvenció. És requisit per tramitar aquest procediment que hi hagi un deute cert i exigible.
- Discrepàncies amb la Intervenció:
Es descriuen les actuacions sistemàtiques que s’han de seguir en el cas que el servei gestor mantengui discrepàncies amb Intervenció sobre la fiscalització d’algun expedient.
- Compensació de deutes en període voluntari:
Es descriuen les actuacions sistemàtiques que s’han de seguir en el cas que una persona que té un deute contret i exigible en període voluntari amb la hisenda de la Comunitat Autònoma sol·liciti la compensació d’aquest amb un crèdit reconegut per la hisenda autonòmica d’una quantitat igual o superior a l’anterior pendent de cobrament.
El procés més comú i en qual s’ha de posar èmfasi és el relatiu a la concessió de subvencions.
Així, el centre gestor considerat com aquella unitat administrativa que s’encarrega de gestionar el procediment d’atorgament de les subvencions (adscrita normalment a una direcció general o a un organisme autònom) haurà de fer feina conjuntament amb aquelles unitats administratives encarregades de realitzar els tràmits comuns inherents a qualsevol procediment de concessió de subvencions (UGE: unitat de gestió econòmica i servei jurídic).
Això vol dir que entre aquestes unitats administratives hi haurà d’haver una coordinació directa i fluïda. S’ha de tenir en compte que la unitat de gestió econòmica serà l’interlocutor vàlid entre el centre gestor i la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.
Pel que fa al procediment de concessió, a títol informatiu cal assenyalar alguns preceptes bàsics.
Així, en allò que fa referència a les formes d'iniciació, el procediment per a la concessió de subvencions s'inicia d'ofici o a sol•licitud de persona interessada.
Quan la selecció dels possibles beneficiaris hagi de fer-se en règim de concurrència, el procediment s'iniciarà sempre d'ofici, mitjançant convocatòria.
El procediment s'iniciarà a sol•licitud de la persona interessada, en tot cas, en els supòsits previstos l'article 7 del decret legislatiu 2/2005, en allò que fa referència a la concessió de subvencions directes.
La instrucció dels procediments de concessió de subvencions correspon a l'òrgan que determinin les bases reguladores.
Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut dels quals hagi de dictar-se la resolució i, en concret:
- Determinar els participants admesos a la convocatòria.
- Resoldre els dubtes d'interpretació que poden sorgir en relació amb les bases reguladores de la subvenció.
- Sol•licitar, si escau, els informes de la comissió avaluadora.
- Sol•licitar els informes que siguin necessaris per a l'elaboració de la proposta de resolució, o aquells que exigeixin les normes reguladores de la subvenció.
- Avaluar les sol•licituds d'acord amb els criteris de valoració establerts a les bases reguladores i en la convocatòria.
- Obrir, quan escaigui, el tràmit d'audiència i incorporar el seu resultat a l'expedient.
- Formular la proposta de resolució.
Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'actuacions que hagi de realitzar el sol•licitant i l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol•licitat, l'instructor podrà instar al sol•licitant que modifiqui la seva sol•licitud, en el termini corresponent al tràmit d'audiència, amb la finalitat d'ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament.
La modificació de la sol•licitud, una vegada informada per l'òrgan corresponent, ha de remetre's a l'òrgan competent perquè dicti la resolució, amb la proposta de resolució prèvia de l'òrgan instructor. En qualsevol cas, la modificació de la sol•licitud haurà de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts en relació amb les sol•licituds.
En la proposta de resolució ha d'expressar-se, com a mínim, el beneficiari o la llista ordenada de beneficiaris pels quals es proposa l'atorgament de la subvenció i la quantia d'aquesta.
La proposta de resolució no crea cap dret a favor del beneficiari proposat, davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui la mateixa.
La resolució expressa que finalitza el procediment de concessió de subvencions ha de ser motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de les subvencions concedides i aquesta ha de notificar-se individualment o mitjançant publicació en el «Butlletí Oficial de les Illes Balears», d'acord amb el que disposi la convocatòria.
També és de summa importància conèixer el procediment de reintegrament de subvencions atès que un vessant important de l’activitat de foment és la relativa al reintegrament d’aquelles subvencions concedides i incorrectament justificades (és a dir, que s’ha de reintegrar tota o part de la subvenció concedida).
Atès el que s’ha exposat fins ara, la tramitació de procediments relatius a la gestió de subvencions duu implícita la necessitat de conèixer qüestions de caire econòmic i/o pressupostari atès que l’acte de concessió d’una subvenció té efectes de contingut econòmic, la despesa que suposa per a l’Administració es reflectirà en una partida pressupostària i es requerirà que la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts es pronunciï en diferents moments.