Omet navegació

3.1. Conceptes bàsics

Imatge

El que s’ha exposat fins ara abasta amb amplitud el marc conceptual bàsic dintre del qual s’emmarca l’activitat de foment de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

No obstant això, i per tal de clarificar i conceptualitzar amb més profunditat aquesta matèria, no és de més exposar amb detall diversos conceptes que convé tenir clars a l’hora de tractar amb detall l’àrea subvencional.

Així, i a títol informatiu, s’ha de prendre coneixement dels següents conceptes:

a) Subvenció.

Article 2 del decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la llei de subvencions.

Té la consideració de subvenció qualsevol disposició dinerària realitzada per l’Administració a favor de persones públiques o privades, que compleixi els següents requisits:

  • Que es realitzi sense contraprestació directa dels beneficiaris.
  • Que se subjecti al compliment d’un determinat objectiu, l’execució d’un projecte, la realització d’una activitat, l’adopció d’un comportament singular, ja realitzats o per realitzar, o la concurrència d'una situació, amb el deure del beneficiari de complir les obligacions materials i formals establertes.
  • Que el projecte, acció, conducta o situació finançada tingui per objecte el foment d’una activitat d’utilitat pública o d’interès social o de promoció d’una finalitat pública.

Així mateix, es considera subvenció qualsevol ajuda econòmica prestada amb càrrec als pressupostos generals de la Comunitat Autònoma, així com les ajudes finançades, total o parcialment, amb fons de la Unió Europea o d'altres ens públics.

Per contra, no tenen la consideració de subvenció, i es regiran per la normativa específica que els sigui aplicable, els supòsits següents:

  1. Les prestacions autonòmiques complementàries de les prestacions previstes en l'article 2.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
  2. Les bonificacions fiscals i les bonificacions a favor dels usuaris de béns de domini públic o de serveis públics aplicables en els preus corresponents.
  3. Les aportacions dineràries a favor d'entitats autònomes, empreses públiques, consorcis sotmesos a l'ordenament autonòmic i fundacions del sector públic autonòmic destinades a finançar l'activitat d'aquests ens dins de l'àmbit de les seves funcions.
  4. Les aportacions dineràries a favor d'altres Administracions Públiques o de les seves entitats depenents establertes legal o reglamentàriament i destinades al finançament global d'aquests ens dins de l'àmbit de les seves competències.
  5. Les aportacions dineràries a favor d'altres Administracions Públiques o de les seves entitats depenents que hagin de fer-se efectives en virtut de plans i programes o de convenis de col·laboració formalitzats d'acord amb la legislació de règim jurídic aplicable a les Administracions Públiques.

b) Bases reguladores.

Article 12 del decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la llei de subvencions.

Les bases reguladores constitueixen l’element bàsic configuratiu del règim jurídic de la subvenció i que adopta la forma d’una disposició administrativa de caràcter general, és a dir, un reglament. En el cas de la comunitat autònoma de les Illes Balears serà una Ordre.

Així, amb caràcter previ a l’atorgament de les subvencions hauran d’aprovar-se les normes que estableixin les bases reguladores de concessió, que amb caràcter obligatori es publicaran en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les bases reguladores són les regles bàsiques que hauran de recollir els elements i requisits mínims de la concessió, constituint en tot cas l’instrument que ha de plasmar i desenvolupar els principis de publicitat, concurrència i objectivitat.

Així, amb caràcter general, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n’hagi establert prèviament per ordre, en ús de la seva potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents (tenint en compte les excepcions establertes a l’article 12 del decret legislatiu 2/2005).

Així mateix, el contingut de les bases reguladores de la concessió de subvencions és l’establert a l’article 13 del decret legislatiu 2/2005, i contindrà, com a mínim, els següents aspectes:

  1. La definició de l'objecte de la subvenció que expressi la finalitat d'utilitat pública o social al fet que es destina la subvenció.
  2. La compatibilitat o incompatibilitat de la subvenció amb les ajudes que pugui obtenir el beneficiari de la mateixa Administració o d'una altra entitat pública o privada.
  3. Els requisits generals que han de complir els beneficiaris de la subvenció, la forma d'acreditar-los i, si escau, el període durant el qual han de mantenir-se.
  4. Els criteris objectius que, amb caràcter general, han de regir l'atorgament de la subvenció i, si escau, la seva ponderació.
  5. Les regles generals per a la determinació de l'import de la subvenció, així com, si escau, l'exigència de finançament propi per cobrir l'activitat subvencionada.
  6. Els òrgans competents per a la iniciació, instrucció i resolució del procediment, així com l'existència o no de comissió avaluadora.
  7. Les regles generals sobre terminis i pròrrogues, així com, si escau, l'obligació de comunicar a l'Administració l'inici de l'activitat subvencionada i el moment en què aquesta pot començar.
  8. Les obligacions específiques dels beneficiaris i, si escau, de les entitats col·laboradores.
  9. Les condicions de solvència que han que complir les persones jurídiques que puguin actuar com a entitats col·laboradores.
  10. Les condicions generals per al pagament de la subvenció, així com la possibilitat de fer pagaments fraccionats i/o pagaments anticipats i el règim general de garanties que, si escau, hagi d'exigir-se als beneficiaris.
  11. Les regles generals sobre la forma de justificació, pel beneficiari o l'entitat col·laboradora, del compliment de la finalitat per la qual es concedeix la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts, tant pel que fa a la despesa realitzada, com, si escau, al seu pagament.
  12. El termini durant el qual el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat concreta per la qual es concedeix la subvenció, si escau.
  13. Les mesures de garantia a favor dels interessos públics que, si escau, es considerin necessàries, així com, si escau, els supòsits específics que poden donar lloc a la revocació de la subvenció.
  14. Els criteris de gradació dels possibles incompliments de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, i que, de conformitat amb el principi de proporcionalitat, han de servir per fixar la quantia que finalment hagi de percebre el beneficiari o, si escau, l'import que hagi de reintegrar.

c) Convocatòria.

Article 15 del decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la llei de subvencions.

La convocatòria de subvencions és una resolució per la qual s’inicia cada procediment de selecció i concessió d’ajudes, amb els fons i terminis específics.

Així, aquesta convocatòria s’aprovarà per resolució de l’òrgan competent i haurà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

L’acte de convocatòria ha de contenir, com a mínim, els següents extrems:

  • Amb caràcter general, la indicació de la disposició o de l’instrument jurídic que estableixi les bases reguladores i el Butlletí Oficial de les Illes Balears en què s’hagi publicat.L’import màxim que es destina a la convocatòria i els crèdits pressupostaris als quals s’imputa.
  • Els criteris objectius i de preferència, de caràcter específic, que han de regir en la concessió de la subvenció.
  • L’import de les subvencions, o la forma de determinar-ho, així com, si escau, l’exigència concreta als beneficiaris de finançament propi o de terceres persones juntament amb l’import de la subvenció.
  • En el marc del que disposin les bases reguladores, els requisits específics que han de complir els beneficiaris i el moment d’acreditar-los.
  • Els terminis concrets per efectuar la sol·licitud i qualsevol altre que hagi de determinar-se d’acord amb les bases reguladores.
  • La composició de la comissió avaluadora, si escau, d’acord amb les bases reguladores.
  • La forma, els terminis i les condicions concretes per al pagament total o, si escau, fraccionat, i la forma i quantia de les garanties que, si escau, hagin d’exigir-se als beneficiaris per al pagament anticipat de la subvenció.
  • La documentació necessària per a la justificació del compliment de la finalitat de la subvenció i de l’aplicació dels fons percebuts.

d) Justificació.

Article 15.i) del decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la llei de subvencions.

La resolució de convocatòria haurà d’especificar la documentació necessària per a la justificació del compliment de la finalitat de la subvenció i de l’aplicació dels fons percebuts.

Constitueix un deure de tot beneficiari d’una subvenció «complir amb les obligacions materials i formals que s’haguessin establert».

Dins del conjunt d’obligacions a càrrec del beneficiari de la subvenció s’inclou la de justificar davant l’òrgan concedent el compliment de les condicions, la realització de l’activitat i el compliment de la finalitat que determina la concessió o gaudi de la subvenció. Per això, el beneficiari d’aquella s'ha de sotmetre a les actuacions de comprovació que efectuï l'òrgan concedent de la mateixa.

La justificació del compliment de les condicions i dels objectius prevists, constitueixen un acte amb forma documental i de caràcter obligatori, que correspon al beneficiari de la subvenció i que dóna inici a les actuacions de comprovació de l’òrgan concedent amb vista a la seva verificació.