El dret de supressió té l'objectiu d'eliminar –sense dilació indeguda– les dades personals quan es donin algun dels supòsits que s'esmenten a continuació. Els exemples més típics es vinculen al tractament il·lícit de dades, o a la desaparició de la finalitat que va motivar el tractament per al qual van ser recollides.
L'article 17 de l'RGPD regula aquest dret. S'hi tenen en compte algunes excepcions que en justifiquen la improcedència, per exemple, quan hi hagi de prevaler la llibertat d'expressió i/o d'informació. En qualsevol cas, la norma assenyala:
1. L'interessat té dret a aconseguir la supressió de les dades personals que el concerneixen, sense dilació indeguda i per part del responsable del tractament, el qual està obligat a suprimir sense dilació indeguda les dades personals quan es doni alguna de les circumstàncies següents:
a) les dades personals ja no són necessàries en relació amb els fins per als quals van anar recollides o tractades d’una altra manera;
b) l'interessat retira el consentiment en què es basa el tractament de conformitat amb l'article 6, apartat 1, lletra a), o l'article 9, apartat 2, lletra a), i aquest consentiment no es basa en un altre fonament jurídic;
c) l'interessat s'oposa al tractament de conformitat amb l'article 21, apartat 1, i no hi prevalen altres motius legítims per al tractament, o l'interessat s'oposa al tractament de conformitat amb l'article 21, apartat 2;
d) les dades personals han estat tractades il·lícitament;
e) les dades personals han de suprimir-se per complir una obligació legal establerta en el dret de la Unió o dels estats membres que s'apliqui al responsable del tractament;
f) les dades personals s'han obtingut en relació amb l'oferta de serveis de la societat de la informació esmentats en l'article 8, apartat 1.
2. Quan hagi fet públiques les dades personals i estigui obligat, en virtut del que disposa l'apartat 1, a suprimir aquestes dades, el responsable del tractament, tenint en compte la tecnologia disponible i el cost d'aplicar-la, adoptarà mesures raonables, incloses mesures tècniques, amb vista a informar els responsables que tractin les dades personals de la sol·licitud de l'interessat de supressió de qualsevol enllaç a aquestes dades personals, o qualsevol còpia o rèplica d'aquestes dades.
3. Els apartats 1 i 2 no s'apliquen quan el tractament sigui necessari:
a) per exercir el dret a la llibertat d'expressió i informació;
b) per complir una obligació legal que requereixi el tractament de dades imposada pel dret de la Unió o dels estats membres que s'apliqui al responsable del tractament, o per complir una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics conferits al responsable;
c) per raons d'interès públic en l'àmbit de la salut pública de conformitat amb l'article 9, apartat 2, lletres h) i i), i apartat 3;
d) amb fins d'arxiu en interès públic, fins d'investigació científica o històrica o fins estadístics, de conformitat amb l'article 89, apartat 1, en la mesura en què el dret indicat en l'apartat 1 pugui impossibilitar o obstaculitzar greument l'èxit dels objectius d'aquest tractament, o
e) per formular, exercir o defensar reclamacions.
Alhora, en el mateix article 17 de l'RGPD, es fa una referència al «dret a l'oblit», que es vincula amb el mateix dret de supressió.
L'AEPD va ser pionera en considerar que el tractament de dades que fan els motors de cerca d'Internet, com ara Google, Bing o Yahoo, està sotmès a les normes de protecció de dades de la Unió Europea, i que els ciutadans poden sol·licitar, sota certes condicions, que els enllaços a les seves dades personals no apareguin en els resultats d'una cerca realitzada pels seus noms i llinatges. Aquesta tesi propugnada per l'AEPD va ser avalada el 2014 pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea, i es va popularitzar amb la denominació de «dret a l'oblit». En essència, el «dret a l'oblit» suposa el següent:
-
L'aplicació dels drets de supressió i oposició als cercadors d'internet per impedir la difusió de la informació quan és obsoleta o no té rellevància ni interès públic.
-
Si s'estima la pretensió de l'interessat, la informació no apareixerà en els resultats de cerques, però –llevat que l'«editor» (font original) adopti mesures sobre aquesta qüestió– seguirà publicada en la font original.
-
L'exercici d'aquest dret, i la seva eventual atenció, s'han de valorar cas a cas per aconseguir un equilibri entre els diferents drets i interessos en joc.
-
Si els responsables dels cercadors d'internet deneguen la pretensió d'un interessat, aquest pot presentar una reclamació davant l'Agència.
-
Els principals cercadors d'internet han habilitat formularis per facilitar el seu exercici. També poden obtenir-se aquests formularis i/o enllaços a la secció web de l'Agència dedicada al «dret a l'oblit».
-
L'interessat pot exercir aquest dret davant els cercadors sense necessitat d'acudir a la font original de publicació.
Pel que fa a l'eliminació de fotos i vídeos que han estat publicats a Internet sense el consentiment dels interessats, també es pot exercir el dret de supressió.
Per a això l'interessat ha d'adreçar-se al responsable que hagi publicat la informació en la xarxa, acreditar la seva identitat, indicar els enllaços on apareixen els vídeos i les fotos, i sol·licitar-ne l'eliminació.
D'altra banda, les xarxes socials més populars ofereixen serveis d'ajuda que permeten posar en el seu coneixement, a través dels seus propis formularis, quan s'ha vulnerat la privacitat o s'han bolcat continguts inapropiats.
Amb la finalitat de facilitar el seu exercici, en la pàgina web de l'AEPD, en el Canal Ciutadà, existeix un apartat específic sobre Eliminar vídeos i fotos d'Internet, amb enllaços als serveis d'ajuda esmentats de les xarxes socials més utilitzades.
Finalment, ha de tenir-se en compte que la LOPDGDD en el títol X sobre garantia dels drets digitals ha regulat el dret a l'oblit en les cerques d'Internet i en les xarxes socials en els termes següents:
Article 93. Dret a l'oblit en cerques d'Internet.
1. Qualsevol persona té dret que els motors de cerca a Internet eliminin de les llistes de resultats que s'obtenguin després d'una cerca efectuada a partir del seu nom els enllaços publicats que contenguin informació relativa a aquesta persona quan siguin inadequats, inexactes, no pertinents, no actualitzats o excessius o ho hagin esdevingut pel transcurs del temps, tenint en compte els fins per als quals es van recollir o van tractar, el temps transcorregut i la naturalesa i interès públic de la informació.
S'ha de procedir de la mateixa manera quan les circumstàncies personals que, si escau, invoqui l'afectat evidenciïn la prevalença dels seus drets sobre el manteniment dels enllaços pel servei de cerca a Internet.
Aquest dret subsisteix encara que sigui il·lícita la conservació de la informació publicada al lloc web al qual s'adreça l'enllaç i no s'esborri prèviament o simultàniament.
2. L'exercici del dret al qual es refereix aquest article no impedeix l'accés a la informació publicada al lloc web utilitzant altres criteris de cerca diferents del nom de qui exerceix el dret.
Article 94. Dret a l'oblit en serveis de xarxes socials i serveis equivalents.
1. Qualsevol persona té dret que siguin suprimides, simplement sol·licitant-ho, les dades personals que hagi facilitat per ser publicades per serveis de xarxes socials i serveis de la societat de la informació equivalents.
2. Qualsevol persona té dret que siguin suprimides les dades personals que la concerneixin i que hagin estat facilitades per tercers per ser publicades pels serveis de xarxes socials i serveis de la societat de la informació equivalents quan siguin inadequades, inexactes, no pertinents, no actualitzades o excessives o ho hagin esdevingut pel transcurs del temps, tenint en compte els fins per als quals es van recollir o van tractar, el temps transcorregut i la naturalesa i interès públic de la informació.
De la mateixa manera cal suprimir aquestes dades quan les circumstàncies personals que, si escau, invoqui l'afectat evidenciïn la prevalença dels seus drets sobre el manteniment de les dades pel servei.
S'exceptuen del que disposa aquest apartat les dades que hagin estat facilitades per persones físiques en l'exercici d'activitats personals o domèstiques.
3. En cas que un afectat exerceixi el dret pel que fa a dades que hagin estat facilitades al servei, per ell o per tercers, mentre era menor d'edat, el prestador les ha de suprimir sense dilació pel simple fet que li ho sol·liciti, sense necessitat que es donin les circumstàncies esmentades en l'apartat 2.