Omet navegació

4.7 Rebem crítiques

Importància

Saber rebre crítiques ens permet:

  • Evitar que la relació amb els altres es deteriori.
  • Potenciar els sentiments positius i la sensació de control emocional.
  • No donar-los més importància de la que poden tenir i no deixar que afectin l’autoestima personal i professional.
  • Tenir informació que ens permet millorar.
  • Garantir que l’interlocutor ens tornarà a donar la seva opinió.

Crítiques

Al llarg de la vida ens trobarem en moltes situacions en les quals haurem de reaccionar davant una crítica que ens faci una altra persona. El fet d’acceptar-les o rebutjar-les depèn de la situació.

Una crítica pot donar-se en múltiples situacions i circumstàncies, personals i/o professionals. Reaccionar amb calma davant una crítica, sense avaluar-la com una agressió per a la pròpia autoestima personal o professional no és gens senzill; deixar acabar a qui ens critica, escoltar amb atenció el que ens diu per tal de poder aprofitar la informació útil; replicar a la crítica quan és inapropiada o injusta.

Hem de tenir en compte que una crítica pot servir per aprendre i millorar.

Procediment

Procediment: podem diferenciar si la crítica és positiva o ens interessa la persona, si la crítica és injusta o si es tracta d’una crítica per manipular-nos o desprestigiar-nos.

Cal evitar respondre-hi negant els errors propis o contraatacant. És millor demanar aclariments serenament.

1. Si la persona ens interessa o la crítica és positiva:

  • Escoltar activament sense interrompre.
  • Centrar i concretar, fent les preguntes que siguin necessàries.
  • Donar alternatives per solucionar el problema que tenim amb l’altra persona.
  • Manifestar l’acord amb la crítica.
  • Recompensar.
  • Valorar i potenciar que l’altre comuniqui les seves emocions, sense utilitzar la ironia ni el sarcasme.

2. Si la crítica és injusta:

  • Escoltar la queixa sense interrompre i demanar els aclariments necessaris.
  • Respectar els sentiments de l’interlocutor, demostrant que entenem el que ens transmet, encara que no hi estam d’acord.
  • Fer-nos càrrec de com se sent l’altre i no menysprear el seu punt de vista amb desqualificacions o insults.
  • Acceptar que els altres no pensin com nosaltres.

Expressions que podem utilitzar...

Em sap greu que pensis així, però no estic d’acord amb el que em dius… Puc entendre el teu enuig, però no compartesc les teves raons…

3. Si es tracta d’una crítica per manipular-nos o desprestigiar-nos:

Aquestes crítiques solen contenir moltes generalitzacions i distorsions, que ens poden fer sentir molt malament i que moltes vegades no sabem ignorar. La tècnica més adequada és la del banc de boira, que consisteix a fer el següent:

  • No negar la crítica.
  • No contradir-la amb una altra crítica.
  • Acceptar la possibilitat que l’altre tingui raó.
  • Acceptar la part de veritat que pot contenir la crítica.


  • Aspectes que cal tenir en compte:

    • Acceptar altres punts de vista i respondre assertivament no vol dir estar d'acord amb la crítica de la qual estem essent objecte.
    • Suggerir solucions, negociar, per tal que la impressió final sigui que les coses es poden resoldre en el futur.
    • No fer crítiques personals en públic. Tampoc no és adequat promoure permanentment queixes sobre l'entorn.
    • No discutir termes vagues i generalitzats.
    • Totes les crítiques solen implicar errors o distorsions en la percepció dels fets.

Com podem fer crítiques constructives?

No només és important saber rebre les crítiques, sinó també saber fer-les perquè els altres ens escoltin. Per això, hem de tenir en compte els consells següents:

  • Parlar sempre des del respecte, amb to de veu calmat. No fer-ho com a un atac, sinó de manera assertiva, expressant com ens sentim o com ens afecta el seu comportament.
  • A banda de dir el que no ens agrada o el que ens molesta o volem que l’altra persona canviï, destacar també les coses que sí que fa bé, reforçar les seves qualitats i capacitats.
  • Expressar el que ens agradaria que passàs, intentar arribar a acords que a les dues parts ens satisfacin. No quedar-nos en el que no ens agrada, sinó donar opcions perquè la persona pugui fer alguna cosa.
  • Escoltar el que l’altra part té a dir és molt important. A vegades també podem estar equivocats.

En conclusió, tot i que socialment associam la crítica amb quelcom negatiu, no necessàriament ho ha de ser sempre i n’hem de saber fer i rebre per seguir aprenent.

Vídeo: la tècnica del sandvitx per a les crítiques constructives:

Vídeo: aprendre a rebre critiques

En aquest vídeo ens expliquen per què ens afecten tant les crítiques i com podem aprendre a fer crítiques constructives.  




Vídeo: aprenem a respondre a crítiques destructives

Les crítiques destructives i els comentaris agressius estan a l’ordre del dia i poden sorgir des de qualsevol àmbit. Aquest vídeo ens ofereix algunes pistes sobre com defensar-nos d’aquestes crítiques sense caure en l’atac.