Omet navegació

3. El pla estratègic de subvencions.

El Pla Estratègic de Subvencions es pot definir, d'una manera succinta, com l'instrument de racionalització de la despesa pública en matèria de subvencions.

En el Pla Estratègic de Subvencions es reflecteixen els principals eixos de les polítiques públiques que es duen a terme com a instrument de foment d'una determinada activitat d'utilitat pública o d'interès social o de promoció d'una finalitat pública, i de distribució de la despesa pública de la manera més equitativa possible, tot tenint en compte que qualsevol disposició de fons que faci l'Administració ha d'obeir a un fi públic.

En aquest sentit l'article 31.2 de la Constitució espanyola de 1978, disposa que la despesa pública ha de fer una assignació equitativa dels recursos públics i la seva programació i execució ha de respondre a criteris d'eficiència i economia.

Així, el Tribunal de Comptes en l'informe de fiscalització núm. 1052, de 30 d'octubre de 2014, dels plans estratègics de subvencions elaborats per diversos ministeris manifesta que "l'activitat subvencional de l'Administració Pública s'ha de planificar amb l'objecte de fer una assignació equitativa, eficaç, eficient i econòmica dels recursos públics amb ple sotmetiment a la llei i al dret, en coherència amb els principis constitucionals declarats en els articles 31.2 i 103.1 de la Carta Magna".

Aquesta planificació adquireix major rellevància si es té en compte la importància quantitativa i qualitativa de l'activitat subvencional de les entitats integrants del sector públic, que s'utilitza com a eina per a la implementació de polítiques públiques, com també l'absència de contraprestació en la concessió de subvencions que fan més necessària, encara, la determinació d'objectius.

Un dels principals instruments per a la planificació de l'activitat subvencional és el Pla Estratègic de Subvencions que es regula en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions (LGS). L'exigència del Pla Estratègic de Subvenciones fou una novetat introduïda per la LGS que obliga a totes les administracions públiques.

La LGS estableix en l'article 8.1, amb caràcter de norma bàsica, la necessitat d'elaborar un pla estratègic en el qual es posin en relleu els objectius i efectes que es pretenen aconseguir mitjançant les subvencions, com també els costos previsibles i les seves fonts de finançament.

En termes anàlegs als establerts per la legislació estatal l'article 6, relatiu als principis d'actuació administrativa, del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix que:

  1. Per acord del Consell de Govern, a proposta del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts, s'ha d'aprovar un o diversos plans estratègics de subvencions, d'acord amb la informació i les propostes que, a aquest efecte, presentin les conselleries i les entitats de dret públic que en depenen, llevat de les subvencions a què es refereix l'apartat 1 de l'article 7 d'aquesta Llei i les establertes per la Unió Europea, l'Estat o un altre ens públic, la gestió de les quals correspongui, totalment o parcialment, a l'Administració de la Comunitat Autònoma.

    Els plans han de concretar, almenys, l'abast temporal, els objectius i els efectes que es pretenen, els terminis de consecució, els costs previsibles i les fonts de finançament, tot dins el marc dels objectius d'estabilitat pressupostària i de la programació pressupostària pluriennal. Així mateix, els plans han d'especificar la incidència eventual sobre el mercat dels objectius que es pretengui aconseguir i, si n'és el cas, l'orientació d'aquests objectius cap a la correcció de les errades que s'identifiquin perquè la distorsió del mercat sigui mínima.


  2. Les subvencions regulades en aquesta Llei s'han de gestionar d'acord amb els principis següents:

a) Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.

b) Eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgano entitat concedent.

c) Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

Correspon, per tant, al Consell de Govern l'aprovació del Pla Estratègic de Subvencions de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a proposta de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques, dins el seu àmbit de competències, l'elaboració del qual es du a terme d'acord amb les propostes de les distintes conselleries que conformen el Govern de les Illes Balears i les entitats de dret públic que en depenen, tot tenint en compte l'objectiu d'estabilitat pressupostària i la seva programació pressupostària pluriennal.

El Pla ha de concretar l'abast temporal, els objectius i els efectes que es pretenen aconseguir, els terminis de consecució, els costos previsibles i les fonts de finançament. Així mateix, el pla ha d'especificar la incidència eventual sobre el mercat dels objectius que es pretenguin aconseguir i, si escau, l'orientació d'aquests objectius cap a la correcció de les errades que s'identifiquin perquè la distorsió del mercat sigui mínima.

Tot i que la llei deixa clar quines subvencions no formen part del seu àmbit d'aplicació, es fan constar dins el Pla algunes d'aquestes subvencions atesa la seva importància tant estratègica, dins les polítiques públiques del Govern, com des del punt de vista econòmic, atesa la seva incidència en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Ara bé, el Pla no inclou les subvencions a les quals no s'han d'aplicar els principis de publicitat i concurrència, perquè la concessió o quantia està imposada per una norma de rang legal o perquè, en determinats supòsits puntuals i excepcionals, hi ha raons que en dificulten la concurrència pública, ni tampoc els ajuts econòmics amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma que no tenen la consideració de subvenció, els quals, per tant, es regeixen per la seva normativa específica, com ara les bonificacions a favor dels usuaris de béns de domini públic o de serveis públics aplicables als preus corresponents.

Una vegada rebudes les propostes de les diverses conselleries i de les entitats de dret públic que en depenen, la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques ha coordinat l'elaboració del Pla Estratègic de Subvencions per als exercicis pressupostaris 2018 a 2020, que ha de servir de marc per a la concessió de les subvencions resultants de les convocatòries que publiquin els òrgans competents de les conselleries i les entitats públiques al llarg d'aquests anys com també les publicades durant l'any 2017 amb caràcter anticipat de despesa.

Pel que fa a l'àmbit subjectiu el Pla Estratègic de Subvencions de l'Administració autonòmica es conforma en un únic document en què s'integren totes les conselleries i les entitats de dret públic que en depenen.

Poder concloure, atesa la naturalesa jurídica del Pla Estratègic de Subvencions, que aquest és un instrument de racionalització de la despesa pública en matèria de subvencions; ara bé, podem afegir que, a més, és un document de planificació estratègica que recull les línies de subvencions previstes d'acord amb els principals eixos de les polítiques públiques que es duen a terme, com a instrument de foment d'una determinada activitat d'utilitat pública o d'interès social o de promoció d'una finalitat pública, de conformitat amb uns determinats objectius estratègics.

El Pla Estratègic de Subvencions té caràcter programàtic i no crea, per tant, drets ni obligacions, la seva efectivitat queda condicionada a la publicació de les convocatòries concretes que es duguin a terme, com també a les disponibilitats pressupostàries de cada exercici.

Com assenyala el Tribunal de Comptes en l'informe núm. 1052, de 30 d'octubre de 2014, els plans estratègics no tenen rang normatiu i es configuren com a instruments de gestió de caràcter programàtic la virtualitat dels qual es manifesta en l'àmbit intern de l'Administració, sense incidència directa en l'esfera dels particulars.