Omet navegació

Beneficiaris

Tindrà la consideració de beneficiari de subvencions la persona que hagi de realitzar l'activitat que va fonamentar el seu atorgament o que es trobi en la situació que legitima la seva concessió.

Quan el beneficiari sigui una persona jurídica, i sempre que així es prevegi en les bases reguladores, els membres associats del beneficiari que es comprometin a efectuar la totalitat o part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom i per compte del primer tindran igualment la consideració de beneficiaris.

Quan es prevegi expressament en les bases reguladores, podran accedir a la condició de beneficiari les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció.

Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades sense personalitat, hauran de fer-se constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de subvenció a aplicar per cadascun d'ells, que tindran igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, hauria de nomenar-se un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders bastants per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'entendrà dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció prevists en la Llei de Finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Pel que fa a les prohibicions per a ser beneficiari, cal tenir en compte el següent:

No poden ser beneficiàries de les subvencions que regula la Llei de subvencions de la CAIB, les persones o les entitats en les quals recaigui alguna de les següents circumstàncies, tret que per la naturalesa de la subvenció ho exceptuï la normativa reguladora:

  • Haver estat condemnades mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions o ajudes públiques, o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de fons públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.
  • Haver sol·licitat la declaració de concurs, haver estat declarades insolvents en qualsevol procediment, estar declarades en concurs, estar subjectes a intervenció judicial o haver estat inhabilitades d'acord amb la Llei concursal sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.
  • Haver donat lloc, per una causa de la qual hagin estat declarades culpables, a la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'administració.
  • Que la persona física, els administradors de les societats mercantils o els que tinguin la representació legal d'altres persones jurídiques, estiguin sotmesos a algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració general de l'Estat; de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d'incompatibilitats dels membres del Govern de les Illes Balears i dels alts càrrecs; de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques; o que es tracti de qualsevol dels càrrecs electius que regula la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general; i la Llei 8/1986, de 26 de novembre, electoral de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en els termes que estableixi aquesta normativa (o norma que substitueixi a les normes esmentades).
  • Amb caràcter general, no estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant la Seguretat Social.
  • Tenir la residència fiscal en un país o un territori qualificat per reglament com a paradís fiscal.
  • No estar al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que es determinin per reglament.
  • Haver estat sancionades mitjançant sentència o resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions segons aquesta llei o la Llei general tributària.
  • Haver estat sancionades mitjançant sentència o resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions d'acord amb el que preveuen els articles 27.1 i 38.3 de la Llei 2/2018, de 13 d'abril, de memòria i reconeixement democràtics de les Illes Balears (o norma que la substitueixi).
  • Incomplir els requisits a què es refereix la lletra a) de l'article 42 de la Llei de promoció de la seguretat i la salut en el treball de les Illes Balears o haver estat sancionades mitjançant sentència o resolució ferma per les faltes a què fa referència la lletra b) del mateix precepte legal.

Tampoc poden accedir a la condició de beneficiàries les agrupacions previstes en el segon paràgraf de l'apartat 3 de l'article 9 d'aquesta llei (agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot no tenint personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments, o estiguin en la situació que motiva la concessió de la subvenció) quan concorri alguna de les prohibicions anteriors en qualsevol dels seus membres.

Així mateix, les prohibicions d'obtenir subvencions afectaran també a les empreses en les quals, per raó de les persones que les regeixen o altres circumstàncies, es pugui presumir que són continuació o que deriven, per transformació, fusió o successió, d'altres empreses en les quals haguessin concorregut les prohibicions.

En cap cas no poden ser beneficiàries de les subvencions que regula aquesta llei (Llei de subvencions de la CAIB) les associacions sotmeses a les causes de prohibició que preveuen els apartats 5 i 6 de l'article 4 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació.

Tampoc poden obtenir la condició de beneficiàries les associacions respecte a les quals s'hagi suspès el procediment administratiu d'inscripció perquè s'han trobat indicis racionals d'il·licitud penal, en aplicació del que disposa l'article 30.4 de la Llei orgànica 1/2002, ja citada, mentre no es dicti resolució judicial ferma en virtut de la qual es pugui practicar la inscripció al registre corresponent.