Omet navegació

3.- LA NOTIFICACIÓ ADMINISTRATIVA

La notificació compleix una funció primordial. El seu concepte no varia en funció de què la notificació sigui o no electrònica. Com assenyala el Tribunal Suprem (per exemple, Sentències de 14 d'octubre de 1992, FJ 3r -, i de 16 de novembre de 2016, FJ 3r) la notificació és el mecanisme pel qual les resolucions i actes de l'Administració pública es posen en coneixement dels administrats perquè, a la vista del seu contingut, aquests puguin adoptar la conducta processal que considerin oportuna.

El règim jurídic de la notificació administrativa el trobam avui des de l'article 40 al 46 de la LPAC. Com a primera crítica a aquesta regulació s'ha d'advertir la confusió generada perquè es mesclen, sense distingir, les notificacions per correu, en persona o per agent amb les electròniques, sense especificar en cadascun dels casos quan procedeixen, els llocs físics, les adreces electròniques habilitades, defectes de la notificació, etc.

L'article 41.1 de la LPAC reflecteix el canvi de paradigma que persegueix el nou marc normatiu. Aquest precepte preveu que «les notificacions es practicaran preferentment per mitjans electrònics i, en tot cas, quan l'interessat estigui obligat a rebre-les per aquesta via».

La regulació detallista que de la notificació fa la Llei vigent i l'encara més detallada i casuística interpretació jurisprudencial de la normativa, es justifica perquè, com ja hem dit, la notificació és una garantia que afecta el principi de bona fe en les relacions de les administracions públiques amb els ciutadans. L'experiència demostra, a més, que per molt detallista que sigui la regulació sobre la pràctica de la notificació, contínuament es plantegen dubtes i problemes. Per fer realitat el sentit últim de la notificació i el seu caràcter garantista, es necessitarà, sens dubte, una certa sensibilitat de l'Administració i que s'imposi una interpretació prudent amb vista al sentit últim que té la institució, que no és altra que l'interessat tingui coneixement del contingut de l'acte.

Analitzarem, seguidament, la regulació de la notificació a partir de quatre preguntes fonamentals: què cal notificar, a qui cal notificar, quin ha de ser el contingut de la notificació i com s'ha de notificar.

La Sentència del TS, de data 17 de novembre de 2003, dictada en el recurs de cassació en interès de la Llei 128/2002, amb la matisació introduïda per la sentència de 3 de desembre de 2013, recurs 557/2011, aclareixen què s'ha d'entendre que "intent de notificació" que equival a l'intent complet, és a dir, l'"intent doble" en dia i hora diferent, tal i com exigeix la Llei.