UNITAT 1. LA NOTIFICACIÓ I LA PUBLICACIÓ ADMINISTRATIVA
UNITAT 1.
1.- Concepte, antecedents i regulació positiva de la notificació administrativa
2.- Conceptes bàsics relacionats amb la notificació administrativa
3.- La notificació administrativa
4.- La publicació
5.- Disposicions comunes a la notificació i a la publicació
L’Escola Balear d’Administració Pública, en qualitat d’òrgan contractant de l’elaboració d’aquests materials, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement, difon aquests materials sota una llicència creative commons reconeixement-no comercial-compartir igual.
Material elaborat per Juana Maria Servera Martínez
Abril 2020
INTRODUCCIÓ
Aquesta unitat se centra en la notificació, des d'una perspectiva absolutament jurídica i des de la regulació que d'ella en fa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú.
En primer lloc, s'analitzen els antecedents de la regulació actual, que són importants per entendre el sentit de les exigències normatives actuals. Fins ara les comunicacions entre les Administracions públiques i els administrats tenien lloc,com a regla general, per mitjà del paper. Després de diversos intents legislatius per aconseguir generalitzar les comunicacions electròniques, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (d'ara endavant, «LPAC») ha fet un pas definitiu per a aconseguir-ho.
Això no obstant, la notificació en paper no desapareix. La LPAC estableix un sistema dual de notificacions que seran practicades per mitjans electrònics o en paper, depenent del subjecte que hagi de rebre la notificació, i de qui sigui l'impulsor del procediment -si es fa d'ofici o a instàncies de part-. El que sí suposa una novetat introduïda per aquesta Llei és que abans, al nostre àmbit administratiu, les relacions electròniques eren un dret que ostentava l'administrat, ara, amb l'entrada en vigor de la LPAC, s'han convertit en una obligació per a determinats col·lectius, la qual cosa té la seva lògica incidència en les notificacions administratives.
Es tracta, sens dubte, d'una opció del legislador que està en línia amb una tendència comunitària marcada per la Comunicació de la Comissió al Parlament Europeu, al Consell, al Comitè Econòmic i Social Europeu i al Comitè de les Regions, de 15 de desembre de 2010, denominada «Pla d'Acció Europeu sobre Administració Electrònica 2011-2015 - Aprofitament de les TIC per a promoure una administració pública intel·ligent, sostenible i duradora». Ara bé aquesta opció no està, com es veurà, exempta de dificultats.
Després de veure els antecedents de la regulació actual, s'analitzen, en aquesta unitat els conceptes bàsics i els trets i requisits essencials establerts a la Llei per dur a terme les notificacions administratives i les publicacions dels actes administratius. No hem d'oblidar que la notificació constitueix un pressupost per a l'eficàcia dels actes administratius (art. 39.2 LPAC). Això evidencia la importància que té conèixer el nou marc normatiu.