Omet navegació

6. El contingut dels diccionaris

L'anàlisi del contingut dels diccionaris de competències dels directius públics ha estat objecte de diversos estudis comparatius, entre els quals destaca el de Kuperus i Rode (2010) en l'àmbit de la Unió Europea. Aquestes anàlisis mostren que hi ha profundes similituds entre tots -que prenen en consideració fins i tot també propostes d'experts i autors espanyols-, ja que comparteixen una base comuna de competències de lideratge, direcció de persones, comunicació i orientació a resultats. No obstant això, a partir d'aquí les diferències també són importants en funció d'on posen l'èmfasi els dissenyadors i els administradors. Vegem-ne algunes:

  • Alguns diccionaris de competències tenen una definició general de les competències i els comportaments observables, com el dels Estats Unitats i el de la Unió Europea, i altres són tan específics que tenen diferents definicions dels comportaments observables en funció dels nivells dels llocs de treball, com ara el del Regne Unit i el de la Generalitat de Catalunya, amb tres nivells en ambdós casos.
  • Els diccionaris també mostren diferències respecte al nombre de competències incloses, atès que hi ha casos en què «la llista» és llarga -entre cinc i quaranta, de les quals la majoria són altament coincidents si es comparen de manera detallada. En altres casos, el nombre de competències se sol sintetitzar en una llista curta o metacompetències de no més de deu elements que agrupen les anteriors.
  • En diccionaris més recents, com el danès, s'hi ha incorporat la dimensió ètica del lideratge, incloent-hi comportaments d'integritat, conducta relacional i comportament públic. En alguns casos s'ha elaborar un codi ètic ad hoc.