2.4. Creu que existeix alguna relació entre l'empatia i l'escolta activa?
Escoltar activament no és sentir sinó provar d'obtenir informació sobre les necessitats i motivacions dels altres, ja que en dependrà l'èxit o fracàs de la comunicació.
Saber escoltar requereix deixar parlar i extreure de la conversa els punts que serviran de suport a l'argumentació.
La capacitat d'empatitzar amb els sentiments del nostre interlocutor sobre allò que ens està explicant és crucial. Però no podem quedar-nos allà. Hem de poder «posar-nos a la seva pell» per uns moments, per després tornar al nostre punt de vista i a la nostra perspectiva i valorar la situació.
Pensi per uns moments, quines habilitats creu que ha de fer servir per aconseguir una bona escolta?
Se li havien ocorregut algunes de les següents?
- Mantenir una mentalitat oberta.
- Concentrar-se en el que ens estan dient.
- Provar d'interpretar les manifestacions de l'altre.
- Anticipar mentalment on vol arribar l'altre.
- Autocontrolar les emocions.
- Practicar l'escolta activa i parlar-ne menys.
- Fer-se preguntes mentalment.
- Prendre notes si és necessari.
- Reformular el que s'ha dit.
L'escolta activa és una tècnica professional que es basa en la capacitat d'escoltar el doble vessant de tota acció comunicativa, el que es diu i els sentiments relacionats.
Els missatges tenen un nivell manifest i un nivell subjacent (emocional i ideològic).
El principal obstacle per realitzar l'escolta activa és la tendència a avaluar.
Tots tenim una tendència natural a jutjar, valorar, aprovar o desaprovar les afirmacions fetes per una altra persona. Una altra dificultat per escoltar activament és la nostratendència a no escoltar les opinions contràries a les nostres, ignorar allò que no ens interessa.