Omet navegació

2.4. Creu que existeix alguna relació entre l'empatia i l'escolta activa?

Escoltar activament no és sentir sinó provar d'obtenir informació sobre les necessitats i motivacions dels altres, ja que en dependrà l'èxit o fracàs de la comunicació.

Saber escoltar requereix deixar parlar i extreure de la conversa els punts que serviran de suport a l'argumentació.

La capacitat d'empatitzar amb els sentiments del nostre interlocutor sobre allò que ens està explicant és crucial. Però no podem quedar-nos allà. Hem de poder «posar-nos a la seva pell» per uns moments, per després tornar al nostre punt de vista i a la nostra perspectiva i valorar la situació.

Pensi per uns moments, quines habilitats creu que ha de fer servir per aconseguir una bona escolta?

Se li havien ocorregut algunes de les següents?

  • Mantenir una mentalitat oberta.
  • Concentrar-se en el que ens estan dient.
  • Provar d'interpretar les manifestacions de l'altre.
  • Anticipar mentalment on vol arribar l'altre.
  • Autocontrolar les emocions.
  • Practicar l'escolta activa i parlar-ne menys.
  • Fer-se preguntes mentalment.
  • Prendre notes si és necessari.
  • Reformular el que s'ha dit.

L'escolta activa és una tècnica professional que es basa en la capacitat d'escoltar el doble vessant de tota acció comunicativa, el que es diu i els sentiments relacionats.

Els missatges tenen un nivell manifest i un nivell subjacent (emocional i ideològic).

El principal obstacle per realitzar l'escolta activa és la tendència a avaluar.

Tots tenim una tendència natural a jutjar, valorar, aprovar o desaprovar les afirmacions fetes per una altra persona. Una altra dificultat per escoltar activament és la nostratendència a no escoltar les opinions contràries a les nostres, ignorar allò que no ens interessa.