Omet navegació

3. PROCEDIMENT PER DECLARAR LA INVALIDESA DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ

Ni el Decret legislatiu 2/2005, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ni la LGS de l’Estat esmenten un procediment concret per declarar la invalidesa de la resolució i la corresponent procedència del dret a la devolució, sinó que es remeten directament al que disposa la Llei del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques (Llei 39/2015), sense perjudici de qualsevol particularitat respecte d’això.

Així, l’article 25 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, d’àmbit autonòmic, disposa que la resolució de concessió de subvenció o, si n’és el cas, l’acord convencional, són invàlids per qualsevol de les causes de nul•litat de ple dret o d’anul•labilitat que estableix l’ordenament jurídic aplicable.

En aquests supòsits, l’òrgan competent ha de fer, si escau, la revisió d’ofici o la declaració de lesivitat i la impugnació de l’acte, respectivament, d’acord amb la legislació de règim jurídic de les administracions públiques.

Pel que fa al marc jurídic aplicable a l’àmbit estatal, l’article 36.3 de la LGS estableix que quan l’acte de concessió incorre en qualsevol dels supòsits esmentats en els apartats anteriors, l’òrgan concedent n’ha de fer la revisió d’ofici o, si escau, la declaració de lesivitat i ulterior impugnació, de conformitat amb el que estableixen els articles 106 i 107 de la Llei 39/2015, abans esmentada. L’article 36.4 de la LGS precisa que la declaració judicial o administrativa de nul•litat o anul•lació comporta l’obligació de reintegrar les quantitats percebudes.

Ara bé, la Llei de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques prescriu un procediment diferent segons si l’acte invàlid ho és per les causes de l’article 47 d’aquesta Llei (nul•litat de ple dret), o per qualsevol infracció de l’ordenament jurídic (anul•labilitat –article 48).

Aquesta distinció comporta el fet d’analitzar la procedència del dret a la devolució de manera diferenciada segons si la resolució és nul·la o anul·lable.

Pel que fa als supòsits de nul•litat de ple dret de la resolució, s’ha d’aplicar, per a la revisió de l’acte, el procediment que estableix l’article 106 de la Llei 39/2015, la qual cosa exigeix disposar de l’informe previ favorable del Consell Consultiu de les Illes Balears.

El procediment es pot iniciar per iniciativa de l’Administració o a sol•licitud de l’interessat.

En aquest segon cas, l’Administració pot declarar la inadmissió a tràmit de la sol•licitud, sense necessitat de recaptar el dictamen del Consell Consultiu de les Illes Balears, si no es basa en alguna de les causes de nul•litat de l’article 47 de la Llei 39/2015 o manca manifestament de fonament o si s’han desestimat altres sol•licituds manifestament iguals.

S’ha de tenir en compte que el procediment per declarar la nul•litat de la resolució de concessió s’ha d’entendre caducat si, una vegada transcorreguts sis mesos des que es va iniciar, no es dicta la resolució corresponent.

No obstant això, quan el procediment s’ha iniciat a sol•licitud de l’interessat, la conseqüència del transcurs del termini és la desestimació d’aquesta per silenci administratiu.

L’anul·lació de la resolució s’ha de canalitzar sota les determinacions de l’article 107 de la Llei 39/2015, la qual cosa requereix la declaració de lesivitat de l’acte viciat i la seva ulterior impugnació davant l’ordre jurisdiccional contenciós administratiu, sempre que no hagin transcorregut quatre anys des que es dictà la resolució de concessió de la subvenció.

En el procediment s’ha de donar audiència al beneficiari o l’entitat col•laboradora i s’entén caducat si una vegada transcorregut el termini de sis mesos des que es va iniciar el procediment no s’ha declarat la lesivitat de l’acte subvencional.

Les circumstàncies que poden donar origen a la devolució per invalidesa poden ser detectades en el desenvolupament d’un control financer a càrrec dels serveis de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En aquest supòsit, l’article 49.4 de la Llei general de subvencions dissenya un procediment incidental amb la finalitat de fer conèixer els fets a l’òrgan concedent, que és, en tot cas, qui ha d’iniciar el procediment de revisió.

Els òrgans de control poden adoptar mesures cautelars per tal d’impedir la desaparició dels documents relatius a les operacions en els quals es mostrin els indicis d’irregularitat.

Així mateix, els òrgans competents per tramitar la revisió poden suspendre l’execució de l’acte de concessió en virtut del que disposa l’article 108 de la Llei 39/2015, si aquesta pot causar perjudicis d’esmena impossible o difícil.